Foto: narod.hr

Nedavno je počeo reprizni program Osječke političke lakrdije. Scena je mobilna i poprilično fluidna, čas je na otvorenom, čas na zatvorenom, ovisno o vremenskim uvjetima i potencijalnom odazivu publike. Među glumačkim veteranima i zvijezdama u usponu, pojavila su se i nova lica. Nekima od njih pripast će samo epizodne uloge, dok će za druge biti rezervirano mjesto glavnoga tragičara. Publika se zasad čini pomalo nezainteresiranom, čak i rezigniranom, a dobar dio njih već je ranije odlučio bojkotirati cijelu ovogodišnju sezonu. Osim toga, mnogi su odlučili potražiti bolji program na inozemnim scenama.

Čitav komad nominalno je multidiskurzivan pa u procesu njegova stvaranja sudjeluje redateljsko-producentski savez sačinjen od skupine amatera koji publici nastoje uputiti različite poruke. Marketing je nešto profesionalniji, obilježen raznovrsnim pristupima, pa se tako neki od glumaca smješkaju s promidžbenih plakata, dok oni drugi pokušavaju odati dojam ozbiljnosti i odlučnosti, a trećima su pak istaknuta samo imena. Neki su opet prisutniji na jednoj, a neki na drugoj lokalnoj televiziji, uz povremeno pojavljivanje na stranicama lokalnih dnevnih novina. Ipak, negdje na marginama propagandnih materijala moguće je pronaći akronime i nazive skupina koje su uključene u režiju i produkciju, odnosno intenzivan rad s tim glumcima.

Scenaristi nisu potpisani, no dobro upućenima jasno je da se radi o Ivanu Vrdoljaku, Vladimiru Šeksu i Branimiru Glavašu, a glavni su akteri, naravno, Ivica Vrkić, Ivana Šojat, Dragan Vulin te ostali epizodisti, uz neizbježnoga harlekina Antu Đapića. Svakako, Vrkić na scenu izlazi kao glavni glumac, prekaljeni lisac koji se pojavljivao u najrazličitijim ulogama, dok je uloga tragičara namijenjena naivnoj i neiskusnoj Šojatici, koja se doslovno drži dijela scenarija napisanoga u Šeksovoj radionici. Teško je i očekivati da se tu nešto promijeni, iako do završnoga čina još uvijek ima dosta vremena za neočekivani obrat pa čak i intervencije u scenariju. Vulin je pak Šojatici žestoka konkurencija za preotimanje uloge tragičara, no morat će se dobrano potruditi za to, a u suprotnom će mu preostati natjecanje za najboljega sporednog glumca, u konkurenciji Miroslava Šimića.

Međutim, ta se predstava radi po narudžbi, a naručitelji ostaju skriveni u sjeni velikoga trgovačkog centra na periferiji grada te golemih vila u osječkim prigradskim naseljima, izgrađenima na temeljima sive ekonomije. Čini se da su oni, uz Vrdoljakov scenaristički doprinos, najzaslužniji za Vrkićevu glumačku renesansu. Naime, lokalna privredno-politička oligarhija klijentelistički je premrežila sve osječke gradske organizacije relevantnijih političkih opcija vlastitim marionetama i ekonomskim vazalima, a takav je gordijski čvor gotovo nemoguće raspetljati. Na taj način naoko heterogena, ali umrežena skupina već godinama koordinirano i orkestrirano djeluje na održavanju postojećega stanja trgovine utjecajem, povlasticama, položajima i drugim beneficijama u nezdravoj sprezi javnih funkcija i privatnih interesa.

U svakom slučaju, ulaznice za sve probe, kao i za svečanu premijeru ovogodišnje Osječke političke lakrdije 21. svibnja 2017., potpuno su besplatne. Također, preostaje vam i mogućnost prijave za ulogu statista, a dovoljno će biti da se obratite redateljsko-producentskim kućama koje su angažirane na projektu, a skrivaju se iza akronima SDP, HNS, HDSSB, HDZ, GOGO, DESNO itd. Naposljetku, draga publiko, što drugo reći nego: udobno se smjestite i uživajte u predstavi! Ako imate želudac, naravno.


* Domagoj Tomas je doktor znanosti (znanstveno područje humanističkih znanosti, znanstveno polje povijesti), zaposlen kao poslijedoktorand na Filozofskom fakultetu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.

Izvor: narod.hr