Mit o razvratnosti i raširenoj homoseksualnosti u Rimskom Carstvu ozbiljno doveden u pitanje

Foto: Thinkstock

Nakon što smo prošloga tjedna predstavili prvu epizodu nove HRT-ove emisije o povijesti, Pogled u prošlost, kada se govorilo o Velikom ili Prvom svjetskom ratu u emisiji od 16. listopada bilo je govora o Pompejima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nova emisija o povijesti na HRT-u: Stručnjaci razotkrili manjkavosti ideje o Njemačkoj kao glavnom krivcu za Prvi svjetski rat

Možemo slobodno reći da su Pompeji grad kroz koji možemo u potpunosti ući u prošlost Mediterana, ali i Europe pa i Svijeta iz 1. stoljeća poslije Krista. O tome su u trajanju od gotovo sat i pol govorili voditeljica povjesničarka Nikolina Mađar, docent dr. sc. Trpimir Vedriš s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i gost dr. sc. Danijel Dzino sa Sveučilišta Macquarie iz Sydneya.

Kao i u prethodnoj emisiji prvi se dio emisije sastojao od poučnog i detaljnog dokumentarnog filma o propasti Pompeja pod nazivom Pompeji: život i smrt u rimskome gradu. U njemu je na zabavan način Mary Beard, profesorica klasike s Newnham College Cambridgea, prikazala ostatke Pompeja kroz dobro sačuvane kuće, freske, nakit pa i kanalizaciju. Uzimajući u obzir da su Pompeji bili antički grad u Rimskom Carstvu kojeg je pogodila erupcija vulkana Vezuv i na štetu tadašnjih stanovnika uništila ga u potpunosti, a za arheološka istraživanja ga sačuvala, ne treba čuditi izuzetno dobro napravljen dokumentarni film.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Spomenuta je Mary Beard na jasan način objasnila u kratkim crticama život u Pompejima u prvom stoljeću poslije Krista. Između ostalog je iznijela tezu da rimska kultura nije bila toliko čista koliko se misli u javnosti. Iako su odlazili u kupališta u tamošnjim bazenima nije bilo odvodnih cijevi za vodu. Dovodeći u pitanje mit o čistoći još je značajnije što je dovela u pitanje mit o razvratnosti i seksualnoj ovisnosti društva Rimskog Carstva. Unatoč tome što je pronađen relativno veliki broj freski na kojima su prikazane seksualne poze, napominje da to ne mora značiti da su bili ovisni o seksualnim užicima nego da to možemo usporediti s današnjim različitim natpisima po gradovima koji su vezani uz vrijeđanje pojedinaca ili ismijavanje društva.

O tome je progovorio i doktor Vedriš koji je naveo poveznicu tadašnjeg društva s današnjim koje isto ima mnogobrojne natpise koji odišu vulgarnosti. Još je napomenuo da su, uz freske sa seksualnim konotacijama, bile i freske kroz koje se vrijeđalo političare, ali i romantične freske pa i grafiti kojima se provodio red u gradu, a o kojima se u našoj javnosti gotovo uopće ne govori.

Možda te iznesene činjenice zapravo više govore o nama nego o rimskom društvu, a o čemu je pričao i doktor Dzino. Napomenuo je da je svako društvo na svoj način opsjednuto seksom samo se vidi razlika u prikazu. U rimskom društvu je sve ovisilo na kojem se položaju nalazite u društvu i muška seksualnost je bila neusporedivo izraženija od ženske, pri čemu je ženska seksualnost bila ograničena. Na kraju je zaključio temu o seksualnosti s tezom da homoseksualnost zapravo nije bila životni stil kao što se danas predstavlja. Ona je tolerirana u manjim, zatvorenim zajednicama, naročito kod viših slojeva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao i u prethodnoj emisiji, kroz obostrana je pitanja bilo mnogobrojnih nadovezivanja voditeljice i gostiju pa je doktor Vedriš opisao i religioznost stanovništva. U prvom redu možemo istaknuti da bi se stanovnici Pompeja iznenadili da mogu čuti današnje interpretacije da su bili nemoralni i nereligiozni jer je bila izražena javna religija kroz ceremonije, kao i religioznost u kućnim zajednicama. Kao i danas, i u rimskom društvu je bio izražen sinkretizam pojedinih religija, kultova, to jest nadopunjavanje i ispreplitanje kultova kao što su kult Izide, Anubisa pa i indijske božice Lakšmi. Kroz religiozni se aspekt života vidi i umreženost pa i globalizam Svijeta prvog stoljeća poslije Krista.

Na kraju je važno spomenuti, s čime je doktor Dzino i poentirao, da svako društvo interpretira neko drugo društvo iz svoje perspektive i da lakše primjećuje određene povijesne procese. Na osnovi doktorove teze mogu iznijeti mišljenje da i mi i naše društvo primjećujemo neke procese koje interpretiramo kao slične procesima našega vremena, koji se manje ili više nameću kroz medije ili institucije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.