Narod.hr nedavno je pisao o dječjim slikovnicama u kojima se opisuje spolni čin i masturbacija, nizozemske autorice Pauline Oud. Slikovnice ”Odakle dolaze bebe” i ”Da & Ne: što se smije, a što ne smije” koje se nalaze na policama hrvatskih knjižnica, a dostupne su i na internetu, imaju navodno za cilj seksualno educirati djecu predškolske dobi. O temi slikovnica i seksualne edukacije djece predškolske dobi razgovarali smo s kliničkom psihologinjom i interaktivnom psihoterapeutkinjom prof. dr. sc. Gordanom Buljan Flander. Buljan Flander, među ostalim ima dugogodišnji staž u radu sa seksualno zlostavljanom djecom.
Je li primjereno djeci predškolske dobi opisivati verbalno i slikovno spolni čin i masturbaciju te koja je svrha takve edukacije i kakve posljedice ona može ostaviti na dijete, pitanja su koja se sama od sebe nameću.
Buljan Flander kazala nam je da nije upoznata sa sadržajem spornih slikovnica niti ih u tom smislu može komentirati. No, istakla je da slikovnice koje su edukativne ne bi smjele sadržavati niti opise seksualnih odnosa, niti masturbaciju ili bilo kakav seksualni čin jer to djeca predškolske dobi ne mogu kognitivno niti emocionalno procesirati te je to onda zapravo štetan sadržaj.
>U slikovnici za djecu od tri do pet godina vagina i penis
Eksplicitni seksualni sadržaji kod djece mogu izazvati zbunjenost i potaknuti ih na neprimjereno ponašanje
Buljan Flander naglašava kako eksplicitni sadržaji mogu izazvati zbunjenost, nelagodu ili neku neželjenu radoznalost kod djeteta. Tako da dijete može početi ispitivati granice na jedan neprimjeren način.
Edukativni sadržaj treba poticati razumijevanje tijela i sigurnosti vlastitog tijela, a ne prerano uvoditi djecu u nekakvu tematiku odrasle seksualnosti.
”Dakle, edukativni sadržaj treba štititi djecu, a ne ih izlagati sadržajima koje nisu u stanju niti razumjeti, niti obraditi. I ono što mislim da je stvarno jako važno, da djeca od tri godine pa dalje nauče granice prema vlastitom tijelu. Jer ako dijete nije svjesno svojih granica prema svom tijelu, može postati lakša meta za seksualno zlostavljanje”, kaže Buljan Flender.
I zato je jako važno, naglašava, da djecu naučimo pravila već u predškolskoj dobi. Primjerice da nitko ne smije gledati niti dodirivati tvoje intimne dijelove tijela. Dijete ne smije nikome gledati, niti dodirivati njegove intimne dijelovi tijela. Kad pita koji su to intimni dijelovi tijela, treba mu reći – oni koji se pokrivaju kupaćim kostimom.
>U slikovnici za djecu opisan doživljaj masturbacije: ‘Leptirići u trbuhu’
S djecom treba pričati o seksualnosti na način primjeren njihovoj dobi
Buljan Flander je kazala da bi s djecom o seksualnosti trebalo pričati na način primjeren njihovoj dobi.
Djeca svakako trebaju naučiti kako postaviti granice prema svome tijelu. Primjerice kod upoznavanja tijela, za intimne dijelove tijela ne bi preporučila koristiti neke izraze koje koriste odrasli, poput vagina ili penis. Buljan Flander savjetuje roditeljima da za intimne dijelove tijela koriste radije izraz – ”oni koji se pokrivaju kupaćim kostimom”. Dakako, u tom smislu djecu treba poučiti da ne smiju dozvoliti da netko dira ili gleda njihove intimne dijelove tijela.
Znanost kaže, tvrdi Buljan Flander, da djetetu treba reći da svoje intimne dijelove tijela smije dodirivati samo kad je sam, no ne ih učiti masturbaciji.
”Ako se djecu, s druge pak strane, izlaže prerano seksualiziranim sadržajima poput opisivanja spolnog čina ili masturbacije, to stvara konfuziju kod njih, oni neće razumjeti taj sadržaj. Ono što može kao posljedicu imati rano izlaganje male djece eksplicitnim sadržajima je da oni to mogu početi primjenjivati na drugoj djeci”, dodaje.
>Kako slikovnice sa spornim sadržajem dospijevaju u gradske knjižnice?
Djeci treba postaviti granice i naučiti ih da nitko ne smije gledati njihove intimne dijelove tijela, niti oni tuđe
Neki roditelji umjesto pojma ”intimni dijelovi tijela” koriste pojmove ”penis i vagina”, što nije pogrešno. Mogu se koristiti i ti termini, tvrdi Buljan Flender, pa će dijete naučiti da se ti dijelovi tijela tako zovu. Ali dodaje kako je bitno da im se objasni da ne smiju dodirivati niti gledati tuđe dijelove tijela, niti netko njihove.
Buljan Flender ističe kako djeca obično igrajući se, u nekoj situaciji mogu otkriti da im je ugodno dodirivati intimne dijelove tijela. Tu ih ne treba posramljivati niti ih poticati da to nastave raditi, no može im se kazati kako mogu dodirivati vlastite dijelove tijela samo kad su sami. Dakle, jako je važno postaviti im granice, tvrdi Buljan Flander.
”Onda će oni isto tako moći reći: ‘Aha, to su moji intimni dijelovi tijela, nitko mi ih ne smije gledati, niti dodirivati.’ Jer jedna trećina žrtava seksualnog zlostavljana su upravo djeca do šest godina. I zato je to, među ostalim važno”, dodala je.
Dakle, vrlo je bitno da djeci postavimo granice, da ih ne seksualiziramo u toj ranoj dobi, jer jedan od simptoma kod djeca koja su seksualno zlostavljana je prerano pobuđeno seksualizirano ponašanje djece. Primjerice učestala i dugotrajna masturbacija u dobi kada se to više ne očekuje. Kao i ponašanje koje seksualizacijom želi pridobiti pažnju, ono što žele. Upravo zato jer su prerano stimulirani i naučeni da udovoljavaju tuđim seksualnim potrebama, zaključila je Buljan Flender.
>Sporne slikovnice otvorile pitanja o seksualizaciji djece u Hrvatskoj
* Ovaj članak omogućuju donacije naših čitatelja. Podržite i vi slobodno i neovisno novinarstvo koje stoji uz prave vrijednosti putem DONACIJE.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasa
Izvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.