Irska je progresivni laboratorij na rubu Europe. Hoće li “dvostruki referendum” 8. ožujka zamijeniti očeve i majke ‘skrbnicima’?
Nekoć davno, po kriterijima progresivaca u dubokom srednjem vijeku od prije desetak godina, jedan broj ljudi je počeo shvaćati kako parola “jednakost za sve obitelji” ne podrazumijeva da će tradicionalna obitelj ostati ista.
Roditelj A i roditelj B
Naime, dok se ljude u ta davna doba uglavnom dalo uvjeriti kako su “alternativne obitelji” samo fraza koju pripadnici LGBTIQ pokreta žele prisvojiti i onda pustiti ostale da u miru žive vlastite živote, jedna stvar je barem nekima počela razbijati tu iluziju.
Posrijedi su službeni obiteljski formulari što su već tada počeli stupati na snagu u državama koje su legalizirale “istospolne veze”. Bili su to formulari na kojima se roditelje upisivalo bez rodne distinkcije, kao roditelja 1 i 2, ili roditelja A i B.
Tko je pratio što se događa van slabo ograđenog, malog hrvatskog dvorišta već tad je mogao izvući jednostavan zaključak – legaliziranje istospolnih veza nužno povlači redefiniciju roditeljstva, odnosno svođenje istog na legalno skrbništvo.
Danas smo u prilici, blagoslovljeni ovaj put ne toliko vremenskom, nego samo prostornom i ekonomskom distancom, vidjeti kako se u najprogresivnijoj državi Europe, Irskoj ovaj nužni zaključak sprovodi u djelo.
Irska se sprema za dvostruki referendum
Podsjetimo, Irsku 8. ožujka čeka dvostruki referendum o izmjeni Ustava, gdje će građani, između ostalog, odlučivati treba li ukloniti izraz ‘žena’ iz ustava i zamijeniti ga izrazom ‘pružatelj skrbi’.
Možda će vas zanimati
Irski 'Referendum o obitelji i skrbi' - novi pokus u LGBTIQ laboratoriju?
Irski građani ponovo na referendumu odlučuju o tome što je obitelj i što je žena – za očekivati je da će izabrati progresivno.
Naravno, zagovornici “duplog da” (“YesYes”), čiju kampanju manje-više potpuno podržavaju irska politička i medijska klasa, ističu kako je posrijedi samo uklanjanje anakronizma iz irske katoličke povijesti, gdje je ženi, navodno, mjesto bilo isključivo u kuhinji.
To je, primijetimo za potrebe domaćeg čitatelja neupućenog u neke činjenice o Irskoj, jedna stvar na koju nitko nema prigovora, jer katolička je crkva praktički Pedro na kojeg Irci danas projiciraju sve svoje tegobe.
Ono, međutim, što će se po svemu sudeći dogoditi jest ponajprije brisanje izraza ‘majka’, ‘žena’, pa, na koncu, i ‘otac’ iz legalne uporabe.
Progresivni laboratorij na rubu Europe
Prije negoli objasnimo zbog čega sve na to upućuje, istaknimo samo to da je u svakodnevnom govoru u Irskoj, kao donekle i u Velikoj Britaniji, uobičajena riječ za neformalnu vezu, ne imati ‘curu’ ili ‘momka’, nego isključivo ‘partnera’, pri čemu valja upamtiti kako ta riječ u engleskom jeziku nema rodnih konotacija. Premda drugdje u svijetu, pa i kod nas, partner/ica igra ulogu u svakodnevnom govoru, to je uglavnom tako u službenoj uporabi institucija socijalne i zdravstvene skrbi, ali ne i na ulici. U Irskoj, nasuprot tomu, to je jedna od prvih stvari koje zaparaju nenaviknuto uho.
Irska: Novi program spolnog obrazovanja u potpunosti će integrirati LGBTQ+ terminologiju
No odakle nam pravo pretpostaviti kako će referendum dovesti do takve preobrazbe jezika u institucionalnom smislu.
Jednostavno: riječ ‘pružatelj skrbi’ za supružnike obaju spolova koriste udruge koje promiču kampanju za referendum. Namjerno izostavljamo nazvati ih lijevima, jer to bi čitatelju moglo dati iluziju kako u Irskoj postoji neka druga politička orijentacija s pristupom raspravi o fundamentalnim pitanjima. U stvarnosti, kampanja je, premda ne osobito popularna, kako doznajemo iz izvora na terenu, obična formalnost i ustav će gotovo sigurno biti izmijenjen.
“Pružatelj skrbi”
Dostajat će jedan primjer.
Family carer Paul Skelly, who alongside his wife Moira cares for their daughter Ciara who has epilepsy, cerebral palsy, autism and global developmental delay, on why he is supporting #VoteYesYes on March 8th. @NWCI @1familyireland @TREOIR @MensNetworkIE pic.twitter.com/3vjXoC0JhY
— Family Carers Ireland (@CarersIreland) February 28, 2024
“Obiteljski skrbnik Paul Skelly, zajedno sa svojom suprugom Moirom, skrbi o njihovoj kćeri Ciarom.”
Da ova rečenica govori o Moiri Skelley, onda bi ona bila oslovljena kao obiteljska skrbnica, pri čemu ne smijemo zaboravti kako riječ “carer” u engleskom jeziku nema rodnu determinaciju.
Otuda je već lako konstruirati kako će se stvari odvijati jednom kad se izmijeni Ustav Republike Irske.
Referendum se dijelom naziva i referendumom “za sve obitelji”, što ne znači, kako bi se moglo učiniti, da reformatori imaju jedno oko na legaliziranju istospolnih veza. Tako nešto potpuno je nepotrebno, jer je tzv. “istospolni brak” ne samo legalan, nego i masovno prihvaćen u Irskoj već odavno.
O čemu je onda riječ?
Otvaranje vrata za “nebinarne obitelji”?
Po svemu sudeći, nova kvalifikacija “bračnih partnera”, a navlastito žene stremi izjednačenju obitelji s dvoje supružnika različitog spola onima sa samohranim roditeljem, ali i onima s više od dva roditelja, odnosno poligamijskim i poliandrijskim zajednicama. Imamo li na umu kako se nemali broj građana Republike Irske identificiraju kao “nebinarni”, odnosno kao oni koji imaju dva spola i roda ili ni jedan, kako im u danom trenutku odgovara, a kao pojedinci se odazivaju na osobnu zamjenicu ‘oni’, ponajmanje toj društvenoj skupini ne odgovara “binarna” bračna veza.
U tom smislu dobro se prisjetiti formulara za roditeljstvo bez oznake spola i roda te onda, promatrajući što se događa u Irskoj, postati svjestan zbog čega su se pojavili, jednom kad su istospolne veze legalizirane i do čega par godina nakon toga dolazi.
Tekst se nastavlja ispod oglasa