Starešina: EU neće postati velika sila, nego može opstati samo kao manji partner SAD-a

EU
Foto: Narod.hr, fah, Fotomontaža: Narod.hr

Zbog različitih državnih interesa i međusobnog natjecanja država članica EU se ne može dogovoriti ni o suvisloj zajedničkoj sigurnosnoj politici ni u području digitalizacije, a o zajedničkoj zdravstvenoj politici ili samostalnoj europskoj vojsci da se i ne govori, piše Višnja Starešina u kolumni za Lider.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

EU treba novoga, predanoga glavnog direktora za sigurnost, dužnosnika čija bi zadaća bila (pro)ovjeravati ono što EU blok čini. Predložio je to ovih dana dugogodišnji predsjedavajući Minhenske sigurnosne konferencije, njemački diplomat Wolfgang Ischinger, u autorskom tekstu za briselski Politico. Da odmah otklonimo dvojbu, ambasador Ischinger ne predlaže nikakva novoga europskog nadšpijuna koji će upadati u informacijske sustave obavještajnih agencija država članica EU. Zadatak toga novog šefa EU sigurnosti bio bi provjeravati poštuju li se dovoljno ‘ključne točke nacionalne i međunarodne sigurnosti u formulacijama, pregovorima i provedbi novih sigurnosnih politika’.

A ta potreba za novim glavnim direktorom EU sigurnosti prema Ischingeru proizlazi iz činjenice da su zapadne demokratske vrijednosti pod stalnim napadom autokratskih režima, koji postaju ‘svakim danom sve snažniji, a naš im se poredak odupire sa sve više nevoljkosti’. Ukratko, taj novi direktor europske sigurnosti bio bi ponajprije nadzornik digitalne agende država članica u strateškim dokumentima, ugovorima i u praksi te brana kineskom ulasku u europski digitalni prostor. I zaista, taj nadzor ima smisla u vrijeme kad je digitalizacija postala ozbiljno oružje u globalnom geopolitičkom preslagivanju. Međutim, postoji ali…

Federalizacija EU ne može proći

Pandemija COVID-19 lansirala je i ideju o većim ovlastima Europske komisije u nacionalnim sustavima zdravstvene zaštite, ali… Ideju o zajedničkoj EU vojsci ponovno snažno promiče francuski predsjednik Emanuel Macron, ali… Stalno je prisutno nastojanje stare Europe da se izgradi europski pravni sustav koji će biti nadređen nacionalnom zakonodavstvu, ali…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ali uza svaki od tih pokušaja više razine EU integracije postoji niz razloga iz domena nadležnosti nacionalne države i tradicijske baštine, koji tu integraciju čini praktički neizvedivom. Ili barem iznimno osjetljivom i složenom. Da, službena Francuska zagovara EU federaciju i jedinstvenu europsku politiku – od migracija do reguliranja obiteljskih odnosa, odnosa prema LGBTQ zajednici. Podržava i političku osudu poljskog zakonodavstva iz domene pravosuđa kao nedemokratsku. Ali politička Francuska nikada neće podržati da Europski sud bude iznad francuskoga ustavnog suda. Doduše, ne bi imala ništa protiv da Europski sud bude iznad poljskog ustavnog suda. No, tako se ne gradi integrirani EU.

> Starešina: Dodik, Izetbegović i Čović tek su pijuni u novoj američkoj ofenzivi u BiH, a Hrvati BiH bez političkog zaštitnika
> Starešina: U potpunosti se slažem s Pupovčevim komentarom nakon presude Sanaderu

Jedinstvena europska zdravstvena zaštita na iskustvima COVID-19? Vjerujem da ta ideja ne može doprijeti mnogo dalje od kruga predsjednice EK Ursule von der Leyen i suradnica. Diljem Europe ljudi prosvjeduju protiv svojih vlada u vrijeme epidemije, koje su u svakoj državi ipak više ili manje uspješno prilagođene prilikama i mentalitetu. Zamislite da vam neka Ursula, Stella ili Sandra iz Bruxellesa odredi režim ponašanja u epidemiji, kad ćete se i koliko cijepiti, zamislite tu količinu moći nad stanovništvom bez kontrole, tu količinu koruptivnog potencijala u aranžmanu s farmaceutskom industrijom, ali i taj gubitak koruptivnih prigoda za nacionalne lidere. Ukratko – neizvedivo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Integracija vodi u raspad

Ideja o samostalnoj europskoj vojsci? Francuski predsjednik Macron je vidi kao zamjenu za NATO. Njemačka ministrica obrane Annegrete Kramp-Karrenbauer uoči svojeg odlaska iz ministarskoga kabineta pak poziva europske partnere da zaborave te ‘uzvišene ideje o Kontinentu koji se može sam obraniti, da postanu realni’ i da razmisle kako poboljšati europske obrambene kapacitete u suradnji sa SAD-om u okviru NATO-a. Izvjesno je da se takvo njemačko stajalište neće promijeniti ni u sljedećoj vladi u kojoj su Zeleni i FDP (Liberali) čak izrazitije transatlantski orijentirani od sadašnjeg CDU-a i SPD-a kao buduće vodeće koalicijske stranke. A kada dvije noseće države EU (o ostalima da i ne govorimo) imaju tako različite poglede na europsku vojsku – ideja o ozbiljnoj samostalnoj europskoj vojsci nema perspektivu.

I da se vratimo na početak, na onoga eventualnog novog nadzornika europske sigurnosti. Upravo zbog različitih državnih interesa i međusobnog natjecanja država članica EU se ne može dogovoriti ni o suvisloj zajedničkoj sigurnosnoj politici, pa ni u području digitalizacije. A kamoli o ozbiljnom nadzorniku tih politika. Draže im je da ih nadgleda brat Xi, nego brat Joe, ili da se nadgledaju međusobno. Zato EU ne može postati velika sila. Ali može opstati kao manji partner u transatlantskom savezništvu. Ili se raspasti u integraciji uz primjenu prisile ili prijevare.

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.