Predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić ocijenio je danas da je odluka ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića o otpuštanju 804 radnika HŽ Carga nezakonita i bez kriterija.
Napominje kako su preko medija saznali da se priprema i rasprodaja 425 vagona koji su osnovna sredstva rada HŽ Carga za koje kaže da ako budu prodani pitanje je kako će HŽ Cargo nastaviti raditi.
„Sve to upućuje na to da ministar ne želi spasiti HŽ Cargo nego da se priprema likvidacija sa stečajem bez imalo grižnje savjesti. Pokušali smo kroz kontakte s Nadzornim odborom prema Upravi, no nismo našli zajednički jezik,“ rekao je Maršić na konferenciji za novinare.
Maršić upozorava kako će 804 radnika koje će se s popisa tehnološkog viška maknuti iz firme vjerojatno pokrenuti sudske tužbe čiji troškovi neće ići na račun Hajdaš Dončića već na račun poreznih obveznika.
„Činjenica je da promet u HŽ Cargu i dalje pada. Količina robe je 10 posto u padu, a samim time i prihod HŽ Carga. Sve to upućuje da Hajdaš Dončić nema plan za spas HŽ Carga već da će HŽ Cargo teško izaći iz ove situacije u kojoj Dončić zaboravlja da je on donio odluku o podjeli HŽ-a gdje je na cjedilu ostavio i HŽ Cargo i HŽ putnički prijevoz da se snalaze sami. Ukinuo je Holding i na sebe preuzeo obvezu kao skupština da će voditi računa i koordinirati između tih društava,“ smatra Maršić.
Maršić tvrdi kako se u HŽ Cargu „politički uhljebljuju“ kadrovi stranke. Kao primjer naveo je člana Uprave Vladu Hanžeka kojeg je ministar Hajdaš Dončić imenovao i smijenio zbog duga od 800 milijuna kuna, a sada se zbrinjava na izmišljenom radnom mjestu pomoćnika regionalnog direktora u Koprivnici.
„Jedinu kvalitetu koji taj čovjek ima po našim informacijama je to što je postao dopredsjednik virovitičkog SDP-a,“ rekao je Maršić i naveo slučaj Zlatka Petričevića koji je smijenjen s mjesta šefa službe za Upravljanje vagonima i dobio „izmišljeno“ radno mjesto u Varaždinu.
„Dobio je radno mjesto i nije mu bilo dovoljno. Zaposlio je sina i kćer koji imaju najmanje staža. Ti ljudi nisu na listi tehnološkog viška, već ljudi s više godina staža i s puno gorom socijalnom situacijom,“ objašnjava Maršić.
Maršić je izjavio kako su nakon zadnjeg upozorenja o teškom stanju u HŽ Cargu podnesene dvije tužbe hrvatskim sudovima. Jedna je o ništetnosti kolektivnog ugovora koji propisuje kriterije koji su stvorili ovakvu „konfuznu situaciju i mogućnost optuživanja“. Druga tužba je protiv glavnog radničkog vijeća koje je napravilo niz propusta i nepravilnosti u proceduri savjetovanja.
Inspektoratu rada predane su tri prijave. Najznačajnija, prema Maršiću, se odnosi na ukidanje radnih mjesta, odnosno stavljanje radnika na listu tehnološkog viška. Zakon o radu zabranjuje kada se nekoga proglasi tehnološkim viškom da se na njegovo mjesto bilo koga drugoga zaposli idućih 6 mjeseci. Na ovoj listi gdje se našlo 804 radnika, gotovo svaki treći je u takvoj situaciji da se na njihovo mjesto postavio drugi radnik prije isteka roka.
Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač tvrdi kako je lista o otpuštanju 804 radnika napravljena na nezakoniti način u kojem Uprava nudi radnicima dobrovoljno zbrinjavanje putem željezničkog fonda što je poček od 3 godine, ali da to mogu koristi samo ako se odreknu osporavanja nezakonitosti oko dobivanja otkaza.
„Nezakonitosti se primarno odnose na kriterije o izlučivanju viška radnika u kolektivnom odgovoru kojeg je potpisao samo Sindikat strojovođa Hrvatske i gdje su prva tri kriterija izravno u suprotnosti s kriterijima iz zakona o radu. Prema tim kriterijima za koje smatramo da su nezakoniti možete vidjeti da je izlistano 352 radnika što čini 43 % na listi tehnološkog viška. Ta 352 radnika su nezakonito dobila otkaz. Ako samo pola od tih radnika odluči pokrenuti sudski postupak koji se može odužiti i više godina, sama ta činjenica bi mogla HŽ Cargo odvesti u stečaj,“ smatra Forgač.
Na novinarski upit hoće li biti industrijskih akcija, Forgač je objasnio kako je u postupku organiziranje referenduma oko štrajka i štrajka solidarnosti.
„Očekujemo ovih dana rezultate i sljedeći tjedan odluke. Pravni dio je već poduzet, podnesene su tužbe oko diskriminacije i nepoštivanja kolektivnog ugovora. Ti postupci traju, tako da ćemo probati industrijskim akcijama spriječiti nezakonita otpuštanja i diskriminaciju,“ rekao je Forgač.