HDZ-u podrška građana u odnosu na prošli mjesec pala je za 2,1%, pokazuje redovito mjesečno istraživanje agencije Promocije plus o društvenim i političkim preferencijama CRO Demoskop, provedeno početkom mjeseca (od 03. do 06. travnja).
Ovo je drugi put da je HDZ-u pala podrška od 2 posto otkad je Plenković predsjednik HDZ-a. Prvi puta takav je pad bio u listopadu 2017. te je bio povezan s krizom u Agrokoru (objave revizorskih izvješća za Agrokor).
U nastavku možete vidjeti tablicu s prikazom rejtinga HDZ-a po mjesecima u posljednje dvije godine (prema Cro Demoskopu).
Sadašnji rejting HDZ je kao onaj u vrijeme izbijanja političke krize u 2016. zbog sukoba u Vladi Tihomira Oreškovića. Tada je sa svibnja na lipanj 2016. HDZ izgubio 3 posto potpore (s 29,5 na 26,3), a istraživanje javnog mnijenja je bilo rađeno prije pada Vlade 16. 6. Nakon pada Vlade je HDZ pao za dodatnih 3,6 posto, na 22,7.
I sada se može očekivati da će rejting HDZ-a dodatno pasti ukoliko dođe do ratifikacije Istanbulske konvencije.
Mjesec Postotak podrške HDZ-u
4 2016 29,8
5 2016 29,5 početak “trzavica” u Vladi Tihomira Oreškovića
6 2016 26,3 pad Vlade 16. 6.
7 2016 22,7
8 2016 26,0
9 2016 /
10 2016 30,6
11 2016 31,5
12 2016 30,8
1 2017 29,0
2 2017 34,0
3 2017 32,8
4 2017 31,3 smjena Mostovih ministara 27.4.
5 2017 30,8 lokalni izbori 21.5./4.6.
6 2017 34,0
7 2017 34,3
8 2017 34,2
9 2017 34,0
10 2017 33,5 novi detalji vezani uz Agrokor
11 2017 31,3
12 2017 30,8
1 2018 29,0
2 2018 29,3
3 2018 28,9 istraživanje rađeno prije Plenkovićeve najave ratifikaciju (8. 3.)
4 2018 26,8
HDZ zabilježio pad za 2% u odnosu na ožujak, Most porast za 1%
Da su parlamentarni izbori provedeni početkom travnja (cijela Hrvatska jedna izborna jedinica uz izlaznost 53-59%), HDZ bi i ovaj mjesec bio relativni izborni pobjednik. Na ljestvici preferencija političkih stranaka vrh pripada HDZ-u s izborom od 26,8 posto (prema 28,9 posto iz ožujka). Osim što je sadašnja razina izborne podrške stožernoj stranci vladajuće koalicije najniža od posljednjih parlamentarnih izbora, HDZ bilježi i najveći međumjesečni pad izborne podrške (-2,1 postotni bod) u ovom mjesečnom istraživanju. SDP na drugom mjestu bilježi izbor od 21,1 posto (u odnosu na 20,8 posto iz ožujka). Tako se prednost HDZ-a pred vodećom oporbenom strankom spustila na razini od 5,7 posto (što je ujedno i najmanja međusobna razlika u posljednjih godinu dana). Peti mjesec zaredom Živi zid je na trećem mjestu, sada s izborom od 11,2 posto (prema 10,9 posto iz ožujka). Most je na četvrtom mjestu s izborom od 8,1 posto (prije mjesec dana 7,1 posto). Tako je ova stranka najveći mjesečni dobitnik na ljestvici izborne podrške (+1 postotni bod), izdvaja N1.
Na ljestvici rejtinga političkih stranaka nakon ovog vodećeg četverca, Neovisni za Hrvatsku su na petom mjestu s izbornom podrškom od 2,4 posto (prije mjesec dana 2,5 posto). Slijedi HSS s 2,1 posto (u ožujku 2,4 posto). Podršku između jedan i dva posto bilježi sedam stranaka: BM 365 (2 posto), HNS (1,9 posto), Pametno (1,6 posto), IDS (1,6 posto), HSU (1,5 posto), Glas (1,2 posto) i HSP AS (1,1 posto). Dvije su su stranke s izborom manjim od 1 posto: HDSSB (0,6 posto) i HSLS (0,4 posto). Ostale stranke bilježe skupni izbor od 2,1 posto. I u ovomjesečnom je istraživanju zabilježen relativno visoki udio neodlučnih birača koji sada iznosi 14,5 posto (prema prošlomjesečnih 14,7 posto).
Smjer zemlje podupire 15,2 posto građana
Smjer kretanja zemlje (kao svojevrsni pokazatelj društvenog optimizma) podupire 15,2 posto građanki/građana (prema 17,6 posto iz ožujka). U ovomjesečnom istraživanju 77 posto ispitanika/ca smatra da Hrvatska ide u pogrešnom smjeru, u odnosu na 72,2 posto iz ožujka. Kakav je smjer zemlje ne zna 7,8 posto građana/ki. Udio društvenih optimista među glasačima HDZ-a iznosi 52,5 posto (u ožujku 52,5 posto), dok je među glasačima glavnog koalicijskog partnera HNS-a taj udio nešto niži i iznosi 35,7 posto. Među glasačima vodeće oporbene stranke, SDP-a udio društvenih optimista je značajno niži i iznosi svega 1,8 posto, dok je među glasačima Živog zida njih 3 posto, a glasačima Mosta 13,9 posto.
Istraživački projekt CRO-Demoskop agencija Promocija plus provodi redovito od siječnja 2004. g.
Istraživanje se provodi početkom mjeseca na reprezentativnom uzorku od 1.300 ispitanika CATI metodom (telefonski). Uzorak je stratificiran po županijama i veličini naselja, uz kontrolu socio-demografskih obilježja birača po spolu, dobi, obrazovanju i radnom statusu; standardna greška uzorka: ±2,7% uz razinu pouzdanosti od 95%, napominje N1.