Nastavnici povijesti u otvorenom pismu upozoravaju na nedopustivo rezanje satnice povijesti u strukovnim školama.
Njihovo otvoreno pismo prenosimo u cijelosti
“Povodom Međunarodnog dana obrazovanja koji se obilježava 24. siječnja 2024. upućujemo otvoreno pismo svim medijima.
Novo smanjenje satnice povijesti u srednjim školama
Početkom ovog mjeseca smo Vas obavijestili o ukidanju velikog dijela nastave povijesti u četverogodišnjim strukovnim smjerovima koji je vidljiv iz Tablice 2, razina 4.2.
Dana 17. 1. 2024. MZO je objavio e-savjetovanje za zanimanje Tehničar za 3D tehnologije koje traje do 16. 2. 2024. godine.
Iz navedenog dokumenta i pripadajućih tablica je vidljivo kako će izgledati buduće obrazovanje učenika strukovnih škola (u ovom slučaju budućeg tehničara za 3D tehnologije). Pod brojem 5 Opći dio, vidljivo je da je nastava povijesti predviđena jednu školsku godinu i obuhvaća hrvatsku povijest od 18. do kraja 20. st.
Ako je za 3D tehničara određena ovakva tablica općeobrazovnih sadržaja, pretpostavka je da će tako izgledati i za sva ostala zanimanja koja će biti na e-savjetovanju jer je napisan jedan kurikulum za Povijest. Neka ASOO objasni o čemu se ovdje radi.
“Štednja” na povijesti
Do sada su učenici četverogodišnjih smjerova učili cijelu hrvatsku i svjetsku povijest dvije školske godine. Reforma kurikuluma iz povijesti, kao i reforma strukovnih kurikuluma je potrebna, međutim, naša strahovanja da će se pokušati „uštedjeti“ na povijesti nažalost su se pokazala točnima. Iako je ravnatelj ASOO-a umirivao javnost da kurikulumi još nisu gotovi, da se na njima radi i da još ništa nije određeno naša su se predviđanja pokazala ispravnima i to nije prvi put. I u ovom slučaju povijest se ponavlja.
Inicijativa Nastavnici povijesti nastala je 2018. godine kada je u mandatu ministrice Divjak ukinuta nastava povijesti u 13 strukovnih smjerova. Od tada do danas upozoravamo da treba zadržati barem dosadašnji status nastave povijesti kako bi obrazovanje u strukovnim školama bilo cjelovito. Nadamo se da smo uspjeli obraniti nastavu povijesti u trogodišnjim strukovnim smjerovima. Međutim, novi kurikulum pisan je po nalogu Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, ASOO-a s intencijom da se u četverogodišnjim smjerovima uzimaju satnica i sadržaji nastave povijesti. Ne može se nikako sakriti da se ukida velik dio povijesti. Ne znamo kome i zašto toliko smeta povijest? Nebrojeno puta smo apostrofirali da nastava povijesti ima višestruko značenje za naše društvo, državu i obrazovanje. Kvaliteta poučavanja povijesti dokaz je civilizacijskog dosega nekog društva. Povijesno mišljenje je vještina izuzetno potrebna u vremenu u kojem živimo. Zašto se to pravo uskraćuje učenicima srednjih strukovnih škola?
Te su škole dosad bile poznate po svojoj posebnosti jer su učenicima pružale struku, cjelovito obrazovanje i mogućnost nastavka školovanja. Što je cilj ove reforme, kad se tako grubo i nepotrebno marginaliziraju društveno-humanistički aspekti obrazovanja, ali i neki drugi aspekti?
Neprihvatljiva odluka
Svođenjem učenja povijesti na jednu godinu sužava se prostor temeljnih znanja i razvoja učeničkih vještina, odnosno stjecanja povijesnog mišljenja u kontinuitetu povijesnih zbivanja. Neargumentirano se oduzimaju ranije stečena prava na satnicu iz nastave povijesti. Nastava Povijesti je nezamjenjiva i po važnosti je u rangu s nastavom Hrvatskog jezika kada se govori o identitetu, kulturi, tradiciji i cjelokupnoj prošlosti hrvatskog naroda.
U suvremenim okolnostima nitko se ne može snaći bez poznavanja povijesti. Vještina prikupljanja, analiziranja, uspoređivanja i vrednovanja informacija u modernom svijetu koji je preopterećen infodemijom vježba se na nastavi povijesti. Kritičko mišljenje je sastavni dio povijesnog mišljenja, empatija, humanost, uključivost i timski rad neizostavni su dio nastave.
Srednje strukovne škole pohađa 70% srednjoškolaca, odnosno 100 000 učenika, jako je važno da svi oni povijest uče prema kvalitetnom kurikulumu i unutar primjerene satnice. Nema niti valjanih, niti istinitih argumenta koji mogu opravdati ukidanje polovine, a u nekim slučajevima i 66% nastave povijesti u srednjim strukovnim školama.
“Narod koji zaboravlja svoju prošlost, slijep ide u budućnost. ”Kao što učenici ne mogu bez savladavanja kompetencija iz hrvatskog jezika ili matematike voljeli to ili ne, tako nema ni suvremenog obrazovanja niti građanina koji razumije svijet koji ga okružuje bez kompetencija koje mu pruža nastava povijesti.
Smatramo da je nacrt prijedloga koji predlaže Agencija za strukovno obrazovanje neprihvatljiv za učenike, nastavnike i za naše društvo u cjelini. Nastava povijesti u četverogodišnjim strukovnim smjerovima treba biti cjelovit i kvalitetan prikaz hrvatske, europske i svjetske povijesti koji će se moći obraditi stručno u za to primjerenom vremenu i obliku od dvije školske godine”, zaključuje se u pismu.
Tekst se nastavlja ispod oglasa