Pastor Vatroslav Župančić u intervjuu za Narod.hr o transrodnoj svećenici i vjenčanju Noe Kraljevića te ekumenizmu

župančić
Montaža: Narod.hr, izvor: Privatni album, Facebook, snimka zaslona

Nakon što je Narod.hr ekskluzivno objavio vijest da je transrodni/homoseksualni par Noah i Ivona Kraljević iz afere Zambija, sklopio brak u Evangeličkoj (luteranskoj) crkvi u Zagrebu krajem 2019. godine, oglasila se Hrvatska protestantska konferencija osudom ovog poteza Evangeličke crkve. U intervjuu za naš portal predsjednik Hrvatske protestantske konferencije, svećenik Evangeličke metodističke crkve, Vatroslav Župančić, koji je ujedno i branitelj u Domovinskom ratu, otkrio je zašto su jasno istupili u obranu kršćanskih vrijednosti te kakve bi posljedice ovakvi postupci Evangeličke luteranske crkve mogli imati na ekumenizam i ekumenski dijalog u RH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vatroslav Župančić je teolog i magistar povijesti. On je i predsjednik Hrvatske protestantske konferencije, zajednice neovisnih tradicionalnih protestantskih crkava u Hrvatskoj: Protestantske reformirane kršćanske crkve u Republici Hrvatskoj, Reformatske kršćanske crkve Mađara u Hrvatskoj i Evangeličke metodističke crkve u Hrvatskoj.

>Ekskluzivno doznajemo: Trans-vijećnik Možemo iz afere Zambija sklopio vjerski brak u Evangeličkoj crkvi

Župančić je uz to svećenik Evangeličke metodističke crkve u Hrvatskoj.  Bio je i sudionik Domovinskog rata. Obraćenje je doživio u svojoj 23 godini života. Osnivač je udruge Reforma. Udruga promiče etiku, moral i obiteljske vrijednosti. Osnivač je i Udruge veterana, vojnika, i domoljuba (UVVID).

Proveo je više godina u pastoralnoj službi Evangeličke metodističke crkve (Evangelisch- methodistische Kirche) u Njemačkoj. Godine 2021. je izabran za predsjedavajućeg pastora Evangeličke metodističke crkve. Te djeluje kao pastor Crkvene općine u Zagrebu. Oženjen je i otac dvoje djece.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U intervjuu za naš portal osvrnuo se na spomenuto vjenčanje dvoje protagonista afere Zambija u Evangeličkoj crkvi. Kao i činjenicu da u toj vjerskoj zajednici djeluje i Saša Kugler.  Radi se o biološkom muškarcu koji se danas izjašnjava kao žena. A djeluje kao transrodna svećenica Evangeličke crkve.
Objasnio nam je i kako funkcioniraju protestantske crkve u Hrvatskoj. I kako bi se na ekumenizam moglo odraziti ovo homo/trans vjenčanje.

Narod.hr: Molim Vas da se kratko predstavite te nam predstavite Hrvatsku protestantsku konferenciju. Je li Evangelička luteranska crkva dio protestantske konferencije? Ako nije, zašto nije?

Vatroslav Župančić: Svećenik sam Evangeličke metodističke crkve u Hrvatskoj i pastor (župnik) crkve u Zagrebu. Dio smo Globalne metodističke crkve (Global Methodist Church). To je denominacije koja okuplja konzervativne  metodiste širom svijeta.

U Hrvatskoj smo dio Hrvatske protestantske konferencije (HPK). Ona je  zajednica triju neovisnih tradicionalnih protestantskih crkava u RH: Protestantske reformirane kršćanske crkve, Reformatske kršćanske crkve Mađara te Evangeličke metodističke crkve. Dvije potonje crkve na našem tlu opstoje od vremena reformacije. A zanimljivost je da je župa u Tordincima jedina župa hrvatskog govornog jezika i naroda koja je svoj  kontinuitet zadržala od 16. stoljeća i kao takva je još jedan dokaz da su Hrvati uz više poznatu protestantsku dijasporu i u domovini davali svoj doprinos u ovom važnom europskom duhovnom i kulturnom pokretu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Evangelička (luteranska) crkva nije dio HPK. Prilikom osnivanja HPK, vodili smo se zajedničkim razumijevanjem određenih pitanja za koja znamo da Evangelička (luteranska) crkva ima drugačije razumijevanje, kao npr. razumijevanja homoseksualnosti, pobačaju, razumijevanju braka  i sl. (barem u onoj mjeri u kojoj su o tim temama njihovi predstavnici govorili u javnosti). Iz toga razloga nismo istu ni kontaktirali po pitanju članstva.

>Protestantske crkve se ogradile od vjerskog ‘vjenčanja’ dvije biološke žene – Noah i Ivone Kraljević
Narod.hr: Zašto ste istupili priopćenjem kojim se Hrvatska protestantska konferencija ograđuje od prakse Evangeličke (luteranske) crkve u kojoj su, kako je poznato, barem dvije osobe koje su promijenile spol, Noah Kraljević iz afere Zambija i Saša Kugler, transrodna svećenica Evangeličke crkve, sklopile vjerski brak koji se ujedno smatra i građanskim?

Vatroslav Župančić: Nerijetko se određeni stavovi Evangeličke (luteranske) crkve razumiju općenito kao stavovi svih protestanata u Hrvatskoj. Dakako, Evangelička (luteranska) crkva ima, kao i svaka vjerska zajednica, pravo vjerovati i prakticirati svoje vjerovanje kako želi, no smatrali smo da je važno jasno se distancirati od prakse koja je u vezi s Evangeličkom (luteranskom) crkvom izašla u javnost.

Meni je osobno nepojmljivo kako je jedna takva crkva koja je nekoć imala jaki kršćanski profil, pala na tako niske grane. Ta crkva ima veliku povijest i proživjela je teške progone od komunističkog režima (biskup Popp je ubijen 1945.), i usred svih tih okolnosti uspjela je opstati. Situacija se očito počela mijenjati oko 2000. godine kada je došla nova struktura u njezin vrh, koji su unijeli drugačije ideje – nesvojstvene tradicionalnom evangeličkom nauku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Narod.hr: Biskup luteranske crkve Branko Berić vjerski je vjenčao Nou Kraljevića, transrodnog muškarca i LGBT aktivista koji je blisko povezan  s transrodnom svećenicom njegove crkve. Budući da je biskup morao znati da se radi o transrodnoj osobi kako to komentirate?

Vatroslav Župančić: Kao što sam naglasio Evangelička (luteranska) crkva i njezin biskup mogu u svojem unutarnjem ustrojstvu postupati sukladno postulatima vlastite vjerske zajednice. Problem je kada vjerski obredi počinju imati i građanski učinak i to se očito ovdje vjerojatno i dogodilo. Je li se postupalo po zakonu, o tome se trebaju izjasniti i nadležne državne institucije.

Mi smo se u svome priopćenju jasno distancirali od takve prakse, jer bez obzira na “promjenu spola” ili djelomičnu promjenu, za nas je osoba koja je rođena kao žena, žena i ako bi se izjašnjavala kao muškarac i tako pokušala stupiti u brak sa ženom, takav brak je za nas neprihvatljiv i nije od Boga blagoslovljen. Ne ulazeći u građansko pravno uređenje takve zajednice, mi imamo jasne granice glede ovih pitanja.

Snimka zaslona
Narod.hr: Tajnik Sinode i župnik Zagrebačke crkvene općine Reformirane crkve Branimir Bučanović svojedobno je u Globusu tvrdio da vodstvo Luteranske crkve u RH nije priznato od njihove glavne krovne organizacije, Svjetske luteranske organizacije te da su se stavili “u službu gay propagande te podržavaju i promiču homoseksualizam i lezbijstvo”. Štoviše, Bučanović je napisao da luterani imaju transrodnu svećenicu, bivšeg katoličkog vjeroučitelja, koja je promijenila spol”. Bučanović  je tu mislio na  Sašu Sabola (točnije: na Sašu Sabol), transrodnu ženu koju je Sinoda (odnosno biskup Berić ) imenovala za svećenicu administratoricu u Crkvenoj općini Zagreb. Kako to komentirate?

Vatroslav Župančić: Koliko nam je poznato, gospodin Bučanović napustio je svoju denominaciju. A što trenutačno radi, nije mi poznato. I ne mogu komentirati njegove izjave. Osim da se sve informacije o Svjetskom luteranskom savezu daju doznati s njihovih web-stranica.

Što se tiče svećenika, poslije svećenice Saše Sabol, sada Saše Kugler, poznato je da je navedena osoba bila zaređena kao muškarac u Evangeličkoj (luteranskoj) crkvi a da se sada predstavlja kao svećenica. Dakle, njegovoj vjerskoj zajednici je to prihvatljivo, i premda se može raditi o njihovom poimanju prava i slobode, mi to ne smatramo kršćanskim te da je sve to u oštroj suprotnosti s biblijskim naukom o spolnosti.
Za nas kao HPK je ovakva praksa neprihvatljiva i pogrešna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Narod.hr: Je li javno poznati LGBT aktivizam transrodnog pastora Kuglera problem za ostale protestantske crkve u RH?

Vatroslav Župančić: Problem je, jer se kako smo naveli, aktivizam pojedinih pripadnika Evangeličke (luteranske) crkve nerijetko generalizira pa se smatra da se radi o stavu svih protestanata. Zato se od istih aktivnosti jasno i ograđujemo.

>Tko je Saša Kugler, transrodna svećenica Evangeličke crkve gdje je vjenčan Noah Kraljević?
Narod.hr: Kakve posljedice ovakvi postupci Evangeličke luteranske crkve imaju na ekumenizam i ekumenski dijalog u RH? Možete nam to detaljnije objasniti?

Vatroslav Župančić: Više puta smo naglasili, a i objavili u vidu dokumenta, kako u Hrvatskoj nedostaje stvarnog ekumenskog dijaloga. Molitve u siječnju ne odražavaju jasnu sliku ekumenskih odnosa u Hrvatskoj.

Kada bi se vodio ozbiljan dijalog i npr. izdao određeni ekumenski dokument o  partnerstvu ili braku LGBT osoba, mogućnosti ređenja takvih osoba, bi li Evangelička (luteranska) crkva mogla biti potpisnik takvog jednog dokumenta? Ekumenizam nije samo zajedničko fotografiranje napose u siječnju, već zajedničko usuglašavanje određenih stavova.

Moralno-etička pitanja, razumijevanje spolnosti, kvalifikacije za duhovne službe su ozbiljna pitanja kada se radi o međucrkvenoj suradnji. Zato mi potičemo praktični ekumenizam u vidu suradnje laika: katolika, protestanata i pravoslavnih u zastupanju svekršćanskih moralno etičkih vrijednosti te u zajednički rad u projektima kao što je npr. bio referendum o braku ili djelovanje protiv pobačaja kao i zalaganje neradni nedjelju.

>Donosimo sve o udruzi koja je nositelj transrodne agende u Hrvatskoj, a iza koje stoji Noah Kraljević iz afere Zambija
Narod.hr: U priopćenju ste kazali da je ”Evangelička (luteranska) crkva jedina protestantska crkva u Hrvatskoj koja prakticira vjenčanja odnosno blagoslove i ređenja LGBT osoba”. Kakva je praksa drugih protestantskih crkava u Hrvatskoj i svijetu? Treba li razlikovati blagoslov od vjenčanja?

Vatroslav Župančić: Evangelička (luteranska) crkva je nedavno izašla s kontroverznim priopćenjem, kako ona vjenčava samo muškarce i žene te da nema niti obreda blagoslova za pripadnike LGBT osoba. No, to ne odražava stvarno stanje stvari. Njihova đakonica je nedavno u elektroničkim i pisanim medijima otvoreno govorila kako je vjenčala odnosno blagoslovila pripadnike LGBT zajednice. Sve je to javno dostupno na internetu.

>Zlatar/Krapina: transrodna pastorica Kugler radila u školama i radi u knjižnici na tom području

Vjenčanje koje spominjete u kontekstu afere Zambija također govori o tome da su se vjenčanja pripadnika LGBT zajednice ipak događala u Evangeličkoj (luteranskoj) crkvi. To u spomenutom priopćenju nije ni demantiralo. Poznato nam je i da je spomenuta svećenica, ranije svećenik Saša također vjenčan(a) odnosno blagoslovljen(a) u Evangeličkoj (luteranskoj) crkvi.

U drugim protestantskim crkvama u Hrvatskoj ne postoji takva praksa. U svijetu nažalost postoje tradicionalne protestantske crkve koje vjenčavaju odnosno blagoslivljaju pripadnike LGBT zajednice. Iako se radi o manjini, radi se o glasnoj manjini pa se stječe dojam da su sve protestantske crkve liberalne, što dakako nije točno. Nema također bitne razlike između vjenčanja i blagoslova braka. I samo vjenčanje je blagoslov muškarca i žene u svetu zajednicu braka. Ono što je po biblijskom učenju neprihvatljivo, ne može se ni blagoslivljati, niti Bog to blagoslivlja, naprotiv Biblija takvu praksu nedvojbeno i  jasno osuđuje.

Narod.hr: Odnosi države i vjerskih zajednica definirani su Zakonom o odnosima RH i vjerskih zajednica. Što mislite o načinu priznavanja raznih vjerskih zajednica od strane države? Na istom popisu se nalaze Katolička Crkva, kršćanske crkve i razne sekte – poput scijentološke koja je u nekim državama i zabranjena. I Hare Krišna…

Vatroslav Župančić: Zalažemo se za vjerske slobode i Hrvatska je tu veliki primjer jedne demokratske tolerantne zemlje. Ta sloboda uključuje pravo da svatko vjeruje prema savjesti te po želji pripada određenoj vjerskoj zajednici, sve dok učenje i praksa takve zajednice nije u suprotnosti sa zakonom. Sloboda nosi i manjkavost da ju pojedinci nastoje zlorabiti, ali ipak je i to bolje nego bilo kakav oblik totalitarizma.

Narod.hr: Evangelička luteranska crkva dugo se sporila unutar sebe oko imovine, odnosno crkve u središtu Zagreba. Kakva su Vaša saznanja o tome?

Vatroslav Župančić: Iako  je i ovo pitanje unutarnja stvar navedene crkve, žalosno je vidjeti da je jedna takva crkva koja je imala jednu od najboljih zagrebačkih gimnazija i kojoj su u povijesti pripadale osobe poput Hermana Bolléa te hrvatskog preporoditelja Bogoslava Šuleka, da se danas u demokratskoj Hrvatskoj nalazi u ovakvom duhovnom stanju. Želim vjerovati da unutar te crkve još uvijek postoje zdrave snage koje ovakve stvari mogu ispraviti – ili točnije ću kazati – reformirati.

Narod.hr: S obzirom na to da je Katolička Crkva univerzalna i ima vrhovnog poglavara u Vatikanu, na koji je način uređena hijerarhijska struktura protestantskih crkava u Hrvatskoj i u svijetu?

Vatroslav Župančić: Svjedoci smo da i univerzalna crkva poput Rimokatoličke ima niz različitih pogleda na razna pa tako i na etička pitanja. To je vidljivo na primjeru Njemačke. Pojedini biskupi i svećenici a velikim dijelom aktivni laici zastupaju stavove koji su u drugim krajevima sasvim drugdje neprihvatljivi. Slična kontroverza je bila koketiranjem s marksizmom u Južnoj Americi sedamdesetih godina. I u Hrvatskoj smo u zadnje vrijeme svjedoci nekih diferencijacija. Slično je i u protestantizmu.

Dodatno tome nemaju sve protestantske crkve isto uređenje. Neke crkve su episkopalno uređene i imaju biskupe, dok su neke prezbiterijalno-sinodalno uređene a neke kongregacionalno. Većina su samostalne unutar granica svoje države, no udružene su u određene međunarodne saveze i tijela koja imaju uglavnom savjetodavnu ulogu.

Zanimljivo je da je apostolski nuncij u Njemačkoj nadbiskup Nikola Eterović u kritici takozvanog “sinodalnog puta” Katoličke Crkve u Njemačkoj citirao Dietricha Bonhoefferapoznatog evangeličkih teologa i pastora kojeg su nacisti pogubili.

Nadbiskup Eterović je naglasio i na taj način pohvalio Bonhoefferov osvrt na zlouporabu i tzv ” jeftine milosti ” koja je mnoge kršćane u vrijeme Trećeg Reicha odvukla od vjere i smanjila sposobnost otpora totalitarizmu. Prava milost i vjera u Krista,  naglašava Bonhoeffer zahtijeva da se plati cijena. To znači biti Kristov učenik i takva vjera neće kapitulirati pred trendovima vremena.

>Primjer Ivone i Noah Kraljević i njihovih prijateljica: Kako transrodni/homoseksualni parovi ‘posvajaju’ djecu?

>Jeste li znali da trgovina ljudima uključuje i ilegalno posvajanje djece?

>Pilatovsko priopćenje Vrhovnog suda o aferi Zambija: Evo što je sporno
Narod.hr: Tko u protestantizmu određuje je li neka pojava u skladu s crkvenim naukom ili nije?

Vatroslav Župančić: Da bi nešto bilo valjano kao crkveni nauk, potrebno je da bude u suglasju s svetopisamskim naukom, vjerovanjima rane crkve, naukom reformatora. Vodeća tijela crkve, poput Sinode pozvani su prihvatiti određenu nauku i praksu prvenstveno na tim temeljima.

Nažalost, liberalne protestantske crkve ne mogu potkrijepiti svoja liberalna stajališta niti s jednim navedenim kriterijem. Takve crkve statistički bilježe veliki odljev vjernika posljednjih godina.

Narod.hr: Ako nije, može li npr. Evangelička (luteranska) crkva snositi ikakve sankcije ili posljedice zbog ove prakse koja očito nije svojstvena ostalim protestantskim crkvama u Hrvatskoj?

Vatroslav Župančić: Ako je Evangelička (luteranska) crkva u Hrvatskoj dio Svjetskog luteranskog saveza, onda bi se sva pitanja u vezi nauka i doktrine trebala riješiti unutar navedenih tijela. Na ostalim protestantskim crkvama u RH je da se, ako se ne slažu s nekom praksom i naukom, od iste javno i jasno distanciraju, kao što smo to mi učinili.

*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija  

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.