Počela je izborna šutnja: Što podrazumijeva i koje je države nemaju?

izbore
Foto: Fah

U ponoć je počela izborna šutnja za parlamentarne izbore, koja će trajati do zatvaranja biračkih mjesta u nedjelju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za vrijeme izborne šutnje zabranjuje se javno predstavljanje i obrazlaganje izbornih programa sudionika biračima, nagovaranje birača da glasuju za određenu kandidacijsku listu ili kandidata, objavljivanje procjena izbornih rezultata kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora, izjava i intervjua sudionika izborne promidžbe te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.

U proteklih 15 dana službene promidžbe birači su imali priliku upoznati gotovo 2700 kandidata sa 192 liste. Broj listi po izbornim jedinicama nije isti – kreće se od 13 u 5. do 22 u 7. izbornoj jedinici. Na izbornim listama žena je 41 posto, a prosječna dob kandidata je 48,6 godina.

Izbore će provoditi oko 75 tisuća ljudi, glasovat će se na oko sedam tisuća biračkih mjesta u Hrvatskoj i inozemstvu, sve će pratiti gotovo 8.700 promatrača. Pravo glasa ima 3 milijuna 860 tisuća hrvatskih birača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koje zemlje imaju izbornu šutnju?

Inače, izborna šutnja propisana je tek u manjem broju zemalja, a u mnogima se ona doživljava kao povreda slobode izražavanja slobodnog mišljenja. Izborne šutnje nema u SAD-u, Finskoj, Norveškoj, Nizozemskoj i Švedskoj. U Australiji također nema izborne šutnje, osim što nije dopuštenu oglašavanje na radiju i TV-u. U Kanadi je kampanja zabranjena na dan izbora i dan prije, ali je dozvoljeno slanje SMS-ova i pozivanje na izlazak na izbore od vrata do vrata.

Kako je u Republici Hrvatskoj izborna šutnja zakonski propisana, Državno izborno povjerenstvo pozvalo je sve kandidate za predsjednika Republike Hrvatske, predlagatelje kandidata te druge fizičke i pravne osobe da se u vremenu izborne šutnje suzdrže od:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– iznošenja i obrazlaganja izbornih programa kandidata,
– objavljivanja promidžbenih poruka i fotografija u medijima
– postavljanja novih promidžbenih plakata ili letaka,
– pozivanja na glasovanje za pojedine kandidate,
– upućivanja telefonskih poziva, SMS poruka ili elektroničke pošte biračima,
– postavljanja novih promidžbenih sadržaja poput statusa, video clipova, slika ili komentara na društvenim mrežama, kao što su Facebook, Twitter i ostale, a koji se izravno objavljuju na naslovnicama kao novosti ili na privatnim profilima
povezanih privatnih korisnika društvenih mreža,
– kao i bilo kojih drugih aktivnosti koje bi predstavljale izbornu promidžbu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.