Predsjednik Republike Zoran Milanović jučer je priopćenjem obavijestio javnost da traju razgovori o novoj saborskoj većini. U uobičajenim okolnostima, to bi značilo da su započele neformalne konzultacije o tome kome će predsjednik povjeriti mandat za sastavljanje vlade. Sukladno Ustavu, predsjednik povjerava mandat onome tko može dokazati da ima potrebnu većinu u Saboru. U ovom slučaju to je najmanje 76 zastupnika.
“Razgovori o sastavljanju nove saborske većine traju i svi koji sudjeluju u tim razgovorima moraju voditi računa o volji hrvatskih ljudi iskazanoj na izborima. Kao i do sada, ja ću se i u ovoj situaciji do kraja držati slova i duha hrvatskog Ustava”, napisao je Milanović.
Kako Milanović tumači svoju ulogu u sastavljanju Vlade
No, nije potpuno jasno je li Milanovićeva uloga u tim konzultacijama ograničena na tu ustavnu ulogu predsjednika koji u skladu s brojem zastupnika povjerava mandat. Moguće je da se on i dalje smatra strankom u izbornom procesu.
>Oglasio se Milanović: Razgovori o sastavljanju nove saborske većine traju
Ta dvojba počiva na dijelu njegova priopćenja, u kojemu “hrvatskim ljudima” poručuje: “Stranke koje su čvrsto stale na stranu borbe protiv korupcije, koje ne žele Hrvatsku zarobljenu korupcijom, kriminalom i nejednakošću pred zakonom, dobile su dvije trećine vaših glasova. Vaši glasovi obvezuju.”
Time je naznačio koje političke opcije smatra legitimnim za sastavljanje nove saborske većine. Njegovi postupci u dodjeli mandata, iako Ustavom jasno definirani i ograničeni, mogli bi počivati na toj izjavi.
Ne može se isključiti mogućnost da Milanović pokuša iskoristiti svoju ulogu predsjednika kako bi utjecao na sastav saborske većine. To se nameće uzimajući u obzir njegove izjave u kampanji, kao i njegovo specifično tumačenje ustavnih okvira,
Nakon objave konačnih rezultata kreću rokovi za sastavljanje Vlade
Rezultati izbora postaju konačni istekom rokova na prigovore i žalbe. Nakon toga, Državno izborno povjerenstvo dostavlja konačne rezultate predsjedniku Republike. On potom određuje mandatara nove vlade te odlučuje za koji će dan sazvati konstituirajuću sjednicu Hrvatskog sabora. Rok za prigovore je 48 sati, a moguće ga je produljiti tužbom Ustavnome sudu.
>Sedak za Narod.hr: HDZ zaslužio dobiti mandatara, Grbin i Milanović trebaju dati ostavke
Sabor se konstituira izborom predsjednika na prvoj sjednici na kojoj je nazočna većina zastupnika.
Uobičajeno je da predsjednik odmah nakon proglašenja izbornih rezultata pozove predstavnike parlamentarnih stranaka na konzultacije o sastavljanju vlade.
Rok sa sastavljanje je 30 dana od dodjele mandata
Sukladno Ustavu, predsjednik povjerava mandat za sastavljanje Vlade osobi koja, na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u Hrvatskom saboru i obavljenih konzultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika. Riječ je o osobi koja uspije prikupiti minimalno 76 potpisa zastupnika koji je podržavaju.
Nakon što predsjednik dodijeli mandat za sastavljanje Vlade, kreće i rok od 30 dana u kojem mandatar mora složiti Vladu. Ukoliko u tome uspije, u tom roku mora program Vlade i Vladu predstaviti Saboru i tražiti glasovanje o njoj.
>Plenković: ‘Krećemo u formiranje nove parlamentarne većine’
Ako pak u roku od 30 dana ne uspije sastaviti Vladu, predsjednik mu može dati dodatni rok do najviše 30 dana. Ako ni u tom roku mandatar ne uspije sastaviti Vladu ili ako predložena Vlada ne dobije povjerenje Hrvatskog sabora, predsjednik će povjeriti mandat za sastav Vlade drugoj osobi.
Ako sastavljanje Vlade ne bi uspjelo ni s drugim mandatarom, prema Ustavu, predsjednik RH će imenuje privremenu Vladu i raspisuje prijevremene izbore za Hrvatski sabor.