Gost Pressinga na N1 bio je potpredsjednik Sabora Željko Reiner koji je odnedavno ponio titulu viteza.
Kako se osjećate kao vitez?
Jednako kao i prije? Nema razlike.
Što vas je motiviralo za to da postanete vitez?
Vitezovi Svetog groba su organizacija koja je izravno pod Svetim Ocem i koja vuče korijene iz Srednjeg vijeka, ali danas ima sasvim drugačiju ulogu. Jedan smjer je duhovni, a drugi je vezan uz konkretno pomaganje opstanka kršćana na Bliskom Istoku. Prema tome jedna od naših uloga je to da sami im pripomažemo i pronalazimo donacije kako bi oni ostali tamo.
Je li normalno da ste kao dio zakonodavne vlasti toliko u Crkvi angažirani?
To jedno s drugim nema nikakve veze. Ne vidim zašto bi to trebalo biti pitanje. Vjera je individualna stvar duboko u nama. Niti ja druge pitam koje su vjere ili nacije i mislim da to u Saboru ne bi trebalo igrati ulogu.
Ponavljam, mi živimo u sekularnoj državi. Crkva je odvojena od državnog aparata. To jedno s drugim nema nikakve izravne veze. Svatko ima svoja uvjerenja, ja ne propitkujem tuđa pa mislim da je to pitanje nešto što želi zamutiti vodu.
Već su neki imali primjedbe da je to kršenje sekularnosti. Sjedite u stolcu potpredsjednika Sabora i recimo raspravlja se o Vatikanskim govorima. Ima li tu sukoba interesa? Ipak ste sad u nekoj crkvenoj organizaciji.
Svatko ima svoja uvjerenja. Jesu li neke lijevo-liberalne opcije u sukobu interesa kad se raspravlja o stvarima lijevo orjentiranim?
Mnogi su ljudi članovi raznih crkava i organizacija pa se ne postavlja to pitanje. Interesantno je da se to ne postavlja kad su ljudi članovi nekih nevladinih udruga pa nitko ne kaže da su u sukobu interesa. Oni svoje interese legitimno zastupaju u Saboru. Neki su marširali u raznim paradama i zastupaju to u Saboru.
Imate li prema Vatkanu neku obvezu?
Ne, u političkom smislu ne. A u vjerskom jednako kao i dosad. Nitko me nije pitao što sam radio zadnje tri godine kad sam išao na duhovne obnove.
Znate i sami da ima raznih nevladinih udruga koje su ponekad i agresivne u izražavanju svojih stavova. To je njihovo pravo. Mi smo sekularna država i naša vjerska uvjerenja su naša vjerska uvjerenja. Niti bi mi tko smio to predbacivati jer bi se time kršilo Ustav.
Netko kritičan mogao bi reći da je to svojevrsni snobizam…
Nema to s tim veze. Najbolji dokaz nam je da je profil ljudi vrlo različit. Ja sam naprosto javna ličnost pa su možda reflektori usmjereni više na mene. Ima krasnih ljudi koji su postali vitezovi. Neki bi možda to više zaslužili od mene.
Vi ste i znanstvenik, a često se ljudima koji su jako religiozni postavlja pitanje kompatibilnosti znanosti i religije.
Ni u kom slučaju. Dapače. Tko god misli da tu postoji dihotomija… Ima niz knjiga da religija i znanost nisu u suprotnosti nego se nadopunjuju i kako vrijeme odmiče sve se više približuju u nekom smislu. Ako vulgariziramo stvari mogu se drugačije interpretirati.
Od jednog pripadnika tog reda smo čuli da se uplaćuje kotizacija.
To je jedan umjeren iznos koji nismo još dogovorili. Sigurno neće bti pretjeran. Onoliko koliki si u Hrvatskoj ljudi mogu priuštiti – tko može dati više, dati će. To će dobrim dijelom ovisiti o osobi. Mi se moramo osnovati kao udruga građana da bismo mogli te novce slati, a onda ćemo o iznosu odlučiti.
Dok ste bili predsjednik Sabora zalagali ste se za promjenu imena Hrvatskog sabora u Hrvatski državni Sabor. Što je s tom inicijativom?
Ja sam u svom nastupnom govoru izrekao 20 teza. Zanimljivo je da su se neki mediji uhvatili isključio jedne od tih 20 teza, a ostale kao da ih nisam rekao. Ja sam rekao da ću predložiti to ime ako se steknu uvjeti. Jasno mi je bilo da za to treba 2/3 većina. Sabor se tako zvao neko vrijeme nakon 90-ih, zvao se nekoć u prošlosti tako, ali su se svi uhvatili da je se zvao za vrijeme NDH. Sjećate se priče o tome kao se valuta zove kuna. Danas je to svima normalno. To što se u jednom dijelu povijesti, na koju nismo ponosni tako zvala, kakve to veze ima s današnjom kunom?
Jeste li svjesni da bi se neki u Saboru i u javnosti mogli šaliti oko viteštva?
U Saboru se neki tako ponašaju da bi to bilo najmanje zlo i ironija koju bi upotrijebili.
Ovo ima pomalo srednjovjekovnu konotaciju, brine li vas logika da će se spominjati povratak u srednji vijek?
Oni će govoriti i da se to nije osnovalo i ne brine me to, brine me argumentacija, zaključuje Reiner.
Tekst se nastavlja ispod oglasa