Ročište u slučaju Matanića i influencerice Stanković: Izvlači se kako uvrede nisu bile upućene njoj – nego sustavu

Doris Stanković
Foto: fah, Instagram/Doris Stanković

“Komentar nije bio njoj osobno namijenjen, već se odnosio na cijeli sustav i tu novu pojavu. Ja sam tom prilikom, iskreno, prvi put za nju čuo. Impulzivan sam kao osoba pa sam napisao odmah komentar, ali ja u tom trenutku nisam znao tko je Doris”, bile su jučerašnje riječi redatelja Dalibora Matanića na Općinskom kaznenom sudu u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Redatelj Dalibor Matanić u kolovozu 2020. godine napao je mladu influencericu i studenticu Doris Stanković te ju je u ime “radničke klase koja je sve svoje morala zaraditi radom” prozvao “influenserskom spodobom”. Dodatno, ustvrdio je da je “influenserstvo koje hoće stvari džaba rezevirano za šljam”. Infuencerica Stanković ga je odlučila kazneno progoniti za klevetu i uvredu.

‘Uvrede nisu bile upućene Doris’

Nakon godinu dana i pet mjeseci dugog suđenja, Matanić se na jučerašnjem ročištu opravdavao kako uvrede, koje je objavio na svojim društvenim mrežama 2020. godine, uopće nisu bile upućene Doris Stanković, već da je objavama kritizirao cijeli sustav osoba koje imaju veći broj pratitelja na društvenim mrežama, modernije nazvano influencerima. Matanićev je odvjetnik također dodao kako je Matanić poznat široj javnosti kao i ona, pa da bi zbog toga trebala trpjeti kritike trećih osoba.

> Influencerica Doris Stanković o studentskom poslu u Poreču, Matanićevoj hajci, zaradi od reklama, utjecaju i odgovornosti za stotine tisuća djece i mladih koji je prate
> Režiser Dalibor Matanić govorom mržnje na dr. Markić

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Žao mi je što je uopće do ovoga došlo i što sve ovo tako dugo traje. Moj komentar nije išao osobno prema gospodični Doris, već je bio usmjeren općenito na način ponašanja osoba s puno pratitelja na društvenim mrežama. Riječ je o devijaciji s. Počet ću ispočetka. Podloga svega je odluka Europske komisije prije četiri godine da se naprave kratki igrani filmovi koji obrađuju postulate EU. Bio sam izabran među pet režisera te sam prilikom rada na tom projektu na temu tolerancije angažirao Ellu Dvornik.

Projekt je dobro prošao, a u svjetlu svega toga ja sam, vezano za kritični događaj, općenito komentirao osobe i takve pojave gdje se može dogoditi da dođe do neke vrste ‘reketa’ samo zato što neku osobu prati veliki broj ljudi na društvenim mrežama”, izjavio je Matanić u svojoj obrani.

‘Promovirao sam toleranciju’

Također je naglasio da se dugi niz godina bavi filmskom industrijom te da je u svom dugogodišnjem radu promovirao toleranciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Svi smo mi na neki način influenceri pa tako i ja, ali svojim dugogodišnjim radom, dakle profesijom i zanimanjem, a ne pratiteljima. U odnosu na sve to komentirao sam i u emisiji ‘Nedjeljom u 2’ da dokle god se mogu kupiti pratitelji, postoji tzv. siva zona i to je moj vrijednosni sud, a ne činjenična tvrdnja – dodao je Matanić osvrnuvši se potom na tvrdnje Doris Stanković kako ju je tijekom sudskog postupka pokušavao kontaktirati privatno. Redatelj vezano za to naglašava kako “ne želi da ga se zbog toga krivo shvati jer da kad je kontaktirao Doris porukom, želio je s njom normalno porazgovarati te je htio da dođe do mirenja”.

Na kraju obrane Matanić je ustvrdio da se u TV emisiji kod Aleksandra Stankovića ispričao Doris. Rekao je ako je potrebno da će se ispričati još jedanput.

“Ponavljam, komentar nije bio njoj osobno namijenjen, već se odnosio na cijeli sustav i tu novu pojavu. Ja sam tom prilikom, iskreno, prvi put za nju čuo. Impulzivan sam kao osoba pa sam napisao odmah komentar, ali ja u tom trenutku nisam znao tko je Doris”, tvrdio je Matanić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U završnim govorima odvjetnik Doris Stanković podsjetio je sve što je Matanić o njegovoj klijentici napisao te da se na nekonstruktivan način pokušao ispričati, ali da isprike nije bilo. Branitelj Matanića rekao je kako redatelju nije dokazano tijekom sudskog postupka da je oklevetao i uvrijedio Stanković te da joj se u tri navrata ispričao.

Zaključio je da je ona sama rekla da zna tko je Matanić i da je poznat široj javnosti kao i ona, pa da bi zbog toga trebala trpjeti kritike trećih osoba.

> (VIDEO) Nakon što je iznijela argumentirane stavove u podcastu Željke Markić krenuli napadi na influencericu Doris Stanković 

> Vrijeđao je, ispričao se, pa je ponovno uvrijedio: Održano prvo ročište u slučaju Matanića i influencerice Stanković

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Influencerska spodoba… neuka, šljam, neradnička bagra..’

Podsjetimo, u obrazloženju tužbe stoji da je Matanić 30. kolovoza 2020. godine ničim izazvan, iako se ni jedna okolnost događaja koji je bio motiv za ono što je napisao nije odnosila na njega, na svom Facebook profilu naveo za Stanković da je “influencerska spodoba… neuka, šljam, neradnička bagra i vrijeđao je zbog pripadnosti društvenoj skupini influenceri”.

Dan poslije otišao je korak dalje napisavši ispod statusa komentar: “Ja sam drugačije odgojen – po meni netko da ubere $100000 mora imati je…. obrazovanje – to što je tako lakše korporacijama – ne čini tu neuku klinku nimalo fora”.

Klevetničke i uvredljive navode prenijeli su, navodi se u tužbi, mnogi mediji i internetski portali u Hrvatskoj i susjedstvu, pri čemu se ističe da ima mnogo pratitelja i u zemljama u okruženju pa su ti navodi postali pristupačni većem broju osoba, čime su joj nanesene teške društvene posljedice pred većim brojem ljudi, a osobito onih iz bliže životne i radne okoline.

Kako je sve počelo?

Doris je u fokus medija došla nakon što je predložila suradnju restoranu privatnom porukom. U poruci je napisala: ”Pozdrav. Zanima me jeste li zainteresirani za kompenzaciju putem Instagram storya”, budući da ima više od 320.000 pratitelja na TikToku i oko 90.000 pratitelja na Instagramu.

Iz restorana su odgovorili: “… i što onda, mi vas počastimo i što smo time dobili? Da se netko sprda s nama što smo na vašem Instagram storyju? Vaša poruka je u najmanju ruku smiješna, to može tražiti i dobiti Madonna, Serena Williams, Will Smith.. Nema džabe ni kod stare babe”. Ponudili su joj da obrok plati, a oni će uplatiti u humanitarne svrhe, na što je Doris kazala da su neprofesionalni.

Nakon toga iz restorana su odgovorili: “e baš ste humani, prosite okolo da zadovoljite svoju gladnu prdaru, svi mi koji smo pročitali vaše poruke smo zaključili da ste obična guska!”. Nakon takvog odgovora, Doris je kao influencerica podijelila svoje iskustvo na društvenim mrežama ne imenujući restoran.

Povlačenje isprike zbog različitih svjetonazora

Matanić se nakon burnih reakcija, ispričao Doris Stanković poručivši joj “ti u svojima 20-tima ne zaslužuješ moju oštricu koju sam uputio sustavu koji je omogućio da budeš krivo navođena..” te ju pozvao na večeru. Međutim, redatelj Matanić se ponovno oglasio putem društvenih mreža te povukao ispriku na sve uvrede koje je uputio Doris – zato jer je, nakon objave tjednika Novosti koji kontrolira Milorad Pupovac, otkrio da Doris podržava pravo na život nerođene djece te također zagovara i neke druge konzervativne stavove.

“Nakon izjave sporne influencerice da je pobačaj zločin, transrodnost bolest i da žrtvama silovanja treba zabraniti pobačaj – povlačim sve isprike. Ovo je puno dublji problem od džaba večere i to nije Hrvatska kakvu želimo. Hvala svima na podršci”, ustvrdio je Matanić. Uz objavu je dodao i razne oznake poput “#VladaRH”, “#tolerancija”, “#sloboda”, ali i “#ekstremizam” te “#nazijugend”(nacistička mladež).

Foto: snimka zaslona

O tom događaju Doris Stanković govorila je gostujući u “55 minuta kod Željke Markić”.

U vrlo zanimljivom razgovoru govori o sceni mladih internetskih kreativaca, objašnjava što je to influencer (utjecajnik), govori o incidentu s restoranom u Poreču i pompi koja se stvorila oko negativnih medijskih istupa nekih pojedinaca iz javnog života.

“Snimila sam video i nastale su razne reakcije”. Eskaliralo je nakon Matanićevog napadačkog pisanja. “Nazvao me influencerskom spodobom. Nakon toga sam također ostala šokirana. Može mi biti otac, a da se tako ponaša. Tih sam se dana maknula s društvenih mreža, jer je nastao cyberbullying – nasilje preko interneta – dobivala sam dosta jako puno uvredljivih poruka. Matanić je pokrenuo veliki val tih vrijeđanja. Odmaknula sam se i bila sam samo u kontaktu s prijateljicom i obitelji”.

Onda se Matanić povukao pa je Doris opet napao – zbog njezinih stajališta da nerođeni imaju pravo na život, o “transeksualnim osobama”, ateizmu…

“Ta sam stajališta iznijela prije godinu dana, a sad su Novosti to izvukle.”

“Vratila sam se na društvene mreže prije par dana i idem – samo jako.”

“Mnoge zanima plaćam li poreze – plaćam”, ističe.

Hrstić: Zašto Matanić ne kopa krumpire?

Ovaj slučaj komentirao je i kolumnist Večernjeg lista Ivan Hrstić koji je između ostaloga napisao:

“Matanić očito ne shvaća da je “utjecajništvo” samo još jedan oblik marketinga u cijelom svijetu, te da je restoran mogao isto tako pristojno odbiti ponudu “utjecajnice” kao i neke mrvicu ozbiljnije marketinške agencije koja bi mu ponudila kampanju. Činjenica je da uz mnoštvo neuspješnih ima i uspješnih “utjecajnika”, što pak pokazuje da ima i onih koji su njihove usluge spremni platiti. Oni moraju itekako ozbiljno raditi za svoje rezultate.

No, još gore, Matanić ne shvaća da za mrave s početka priče on nije nikakav predstavnik radničke klase, već samo još jedan uhljeb, koji, za razliku od “influencerice”, novac za svoje projekte, kao i za ugodan život, ne žica od građana, već ga on preko politički namještenih komesara za kulturu redovito dobiva, odnosno uzima iz – proračuna. Da je ovisio isključivo o prodanim kino ulaznicama, teško da bi nešto bilo od njegove karijere.”

Tko je Dalibor Matanić?

Redatelj Dalibor Matanić rođen je 1975. u Zagrebu. Njegov prvi cjelovečernji film – iz 2000. koji nosi naslov “Blagajnica hoće ići na more”, financiran je od strane HRT-a, a u njemu se prikazuje stereotipni lik hercegovačkog šefa u Zagrebu koji iskorištava blagajnicu uskraćujući godišnji odmor njoj i njenoj bolesnoj kćeri.

Njegov drugi film, Fine mrtve djevojke, donosi priču o lezbijskom paru koji zbog svojih seksualnih sklonosti dolaze u sukob sa susjedima. Meta su u ovom filmu bili konzervativni hrvatski građani i hrvatski branitelji.

Matanić je redatelj i filma “100 minuta slave” o hrvatskoj slikarici Slavi Raškaj.

Najveći uspjeh je ostvario s filmom “Zvizdan” iz 2015. koji je na 68. Filmskom festivalu u Cannesu u natjecateljskom programu “Izvjestan pogled” osvojio nagradu stručnog žirija.

“‘Zvizdan’ je moj stav prema svijetu, zato ga smatram najosobnijim filmom dosad. Kad vidite film, vidjet ćete mene i sretan sam što ljudi to prepoznaju. Dugo vremena me proganja ta ideja da se kao autor filmski obračunam s netrpeljivošću koju svaki dan već dugo godina gledam oko sebe i čekao sam pravi trenutak da napravim film o snazi ljubavi na ovim prostorima’.“ – kazao je Matanić uoči prikazivanja njegova filma “Zvizdan” u Cannesu.

Na njegove izjave u svojoj redovitoj kolumni osvrnuo se i Nino Raspudić. Napisao je: “Strah me otići u kino pogledati “Zvizdan” jer to očito nije običan film, to je psihotest, pa i više od toga, on testira mrziš li ili voliš.”

> Tko je Dalibor Matanić, koji tvrdi da je Hasanbegović ‘najgori ministar kojeg smo imali’?
> Daliboru Mataniću jugoslavenska zastava u sklopu programa Europske prijestolnice kulture je ‘benigan i neutralan prikaz tog povijesnog trenutka’

Kampanja usmjerena protiv Hercegovaca

Još i prije snimanja filma “Blagajnica hoće ići na more” u kojem se prikazuje Hercegovac, šef, koji iskorištava svoju radnicu, Matanić je bio redatelj HSS-ovog spota uoči lokalnih izbora 2000., diskriminatornog prema Hercegovcima.

Na lokalnim izborima 2000. HSS je 28. travnja objavio promidžbeni spot pod nazivom “Očistimo Zagreb”. U njemu se prikazuje mladi hercegovački pastir obučen u sirotinjsku seljačku odjeću kako sjedi i čuva stado ovaca. Zatim u bijelim čarapama dolazi sa Livno-busom u Zagreb, te se čudi onomu što vidi. Poslije sjedi u gradskoj upravi ili za govornicom gradske skupštine i drži politički govor.

Ovaj spot je u većini medija ocijenjen kao poziv na čišćenje Zagreba od Hercegovaca.

Gradsko izborno povjerenstvo osudilo je s pravom ovaj spot kao neprihvatljiv i netolerantan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.