S lijepim vremenom koje donosi proljeće na cestama se pojavio velik broj motociklista. Roditelji tinejdžera često se susreću upravo s pitanjima o polaganju vozačkog i kupnji motora. Čak i ukoliko ste sami vozači, pomisliti na vlastito dijete u prometu je teško, jer kriva procjena, neiskustvo, ali i neopreznost drugih sudionika za motocikliste može biti kobna.
Strah mnogobrojnih roditelja je i opravdan. Statistički gledano, svaki peti poginuli na cestama u Hrvatskoj vozač je motocikla ili mopeda. Budući da imaju dva kotača umjesto četiri, kritična je uloga vozačevih sposobnosti, koji nedostaju mladim vozačima. Također, motociklisti su izloženi izravnom udarcu, dok su vozači automobila zaštićeni konstrukcijom auta. Veliki problem je i brzina te nepoznavanje kolnika i uvjeta na cestama.
Ukoliko svom djetetu dozvolite kupnju motora, imajte na umu da mu je potrebna i kvalitetna zaštitna oprema, ali i savjet iskusnijeg vozača.
Što kaže zakon?
Na motor se može sjesti već sa 15 godina, koliko je potrebno za kategoriju AM koja omogućuje vožnju mopeda.
Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, moped je vozilo koje ima motor radnog obujma do 50 cm3 (ili, ako je riječ o elektromotoru, čija trajna snaga ne prelazi 4 kw), a uz to na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 45 km/h, dok su motocikli ostali brži i jači dvokotači. Motocikli su podijeljeni u kategorije A1, A2 i A (od slabijih prema snažnijima), za koje je potrebno imati najmanje 16, 18 odnosno 24/20 godina. Mopedi osim ovog zakonskog mogu imati i uže značenje i odnositi se na specifičnu vrstu vozila koja ponekad izgledaju kao bicikli s motorom, a mogu imati čak i pedale.
Najbolji primjer su mopedi slovenskog Tomosa, koji su sveprisutni na našim cestama. Od mopeda u tom smislu možemo razlikovati skutere, koji mogu zakonski spadati u mopede ako im je motor dovoljno malog obujma, ali izgledaju bitno drugačije.
Što se motocikala tiče, njih možemo podijeliti na pet glavnih kategorija: enduro i motocross, sportski motocikli, nakedi, customi i touring motocikli.
Nikad ne zaboravite kacigu!
Zakonom je propisano obvezno nošenje homologirane kacige, dakle, one koja je testirana i propisana baš za motocikle. Kaciga također mora biti pravilno pričvršćena jer u suprotnom u slučaju nesreće jednostavno ‘leti’ s glave. Kazna za nenošenje iznosi 1000 kuna, a vozaču se uz to oduzima vozačka dozvola te ga se isključuje iz prometa.
Cijene kaciga su šarolike, od 300 pa sve do 8000 kuna, a ovise o sigurnosti i udobnosti (zvučna izolacija, provjetravanje…), odnosno materijalima od kojih su izrađene.
Druga vozačka oprema nije propisana zakonom, ali se svakako preporučuje njezino korištenje jer u kritičnim trenucima može spasiti vozača i putnike – rado se o bubrežnjaku, kvalitetnoj jakni, čizmama i rukavicama.
Rukavice su jako bitne jer vozač u trenutku nesreće prvo nesvjesno stavlja ruke na tlo, a najkritičniji su dlanovi i zglobovi. Opremu upotpunjuju čizme, a najbolje su visoke, koje mogu zaštititi cjevanicu, zglobove, petu i prste.
Policija, unatoč modnim trendovima, preporučuje izbjegavanje opreme crne boje zbog slabije uočljivosti. S obzirom na to da je glava najviši dio motociklista, također se preporučuje nositi kacigu signalnih boja s reflektirajućim elementima, a pri smanjenoj vidljivosti, po kiši ili u mraku, preporučljivo je imati i takav prsluk ili jaknu.
Jesu li motocikli stvarno opasniji od automobila?
Podaci američke vlade govore da je broj poginulih na motociklima 26 puta veći od onih u automobilu.
Tijekom 2018. godine na hrvatskim je prometnicama smrtno stradalo 59 vozača/putnika motociklima i mopedima, dok ih je 1.970 lakše ili teže ozlijeđeno. Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Bez konstrukcijske zaštite automobila, vjerojatnije je da će vozač motocikla koji je sudjelovao u sudaru imati ozbiljne te fatalne ozljede. Također motocikle je teže uočiti na cesti i dolazi do više nesreća.
Prema MUP-ovim statistikama najčešće pogreške zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda neprilagođena su i nedopuštena brzina, nenošenje zaštitne kacige, kretanje površinama koje nisu namijenjene tim vozilima, pretjecanje ili obilaženje kolone kada to nije dopušteno, vožnja s neupaljenim svijetlima, a često i precjenjuju svoje vozačke sposobnosti.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala, koje valja imati na umu prije vožnje
-prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite
-uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
-zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da se nosi svjetlija odjeću i kaciga, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
-provjerite tlak u gumama,
-upalite dnevno ili kratko svjetlo,
-ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
-poštivajte dopuštena ograničenja brzine,
-prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
-prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
-izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-ne voziti slalom između vozila,
-kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
-predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
-voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
-voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-poduzeti i sve drugo što je u vlastitoj moći da budete sigurni u prometu.