Ankete i izborna godina: Tko zapravo dobiva izbore?

Što radi taj Milanović? Kako ćemo dobiti izbore kad sve tone. Enormno je povećan vanjski dug, nezaposlenost raste, Plan 21 je propao, birokracija buja, BDP pada, Premijer nam je samodopadan i posvađan sa svima – čujem kako mlađi gospodin u kafiću zabrinuto pita svog starijeg kolegu, očito SDP-ovca. Ma dobit ćemo izbore. Još smo uvijek bolji od HDZ-a po istraživanjima, odgovara stariji kolega.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ima čovjek pravo. Posljednja dva istraživanja rejtinga političkih stranaka na dvije nacionalne televizije upravo to govore. Crobarometar kaže 22,7% SDP, 21% HDZ. CRO demoskop  23,4% SDP, 20,5% HDZ. Revoltirani mladić iz kafića, očito do maloprije zabrinut za svoju političku sudbinu, prihvati argument i odahne.

Prošle godine dva puta smo izlazili na izbore i jednom na referendum. Agencije za istraživanje rejtinga stranaka imale su pune ruke posla. Prije onih za EU parlament s televizijskih ekrana i naslovnica novina vrištali su naslovi: „Veliko predizborno istraživanje – SDP ova lista uvjerljivo pobjeđuje“. Postotci su se već pretvarali u mandate. SDP-ova lista, od dvanaest zastupnika u EU parlamentu, osvajala je sedam, a HDZ-ova četiri mjesta. Izbori još nisu ni počeli, a već se znao pobjednik. Samo smo čekali prijedlog nekog „neovisnog analitičara“ da nema potrebe novac trošiti na izbore kad se pobjednik ionako već zna.

A onda se ukazala stvarnost. Na izborima za EU parlament u travnju pobijedili su tradicionalisti na čelu s HDZ-om. Njihova lista osvojila je šest mandata. Ljevica, na čelu s SDP-om pet, a Laburisti jedan. Među ljevičarima šok i nevjerica. Njihovom sveprisutnom vođi ni traga ni glasa. Razumljivo, nakon opijenosti predizbornim prognozama trebao mu je vremena za otriježnjenje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I kad su tradicionalisti očekivali čestitku, umjesto nje, ljevica se okrenula relativiziranju rezultata i novom bijegu od stvarnosti. Iz poraženog stožera pljušte izjave – Europski izbori nisu pravo mjerilo odnosa snaga; Razlog poraza je slaba izlaznost; Protivnik je pobijedio na valu nacionalizma i primitivizma… Partijska doktrina je uvijek ispravna, nedodirljiva i vječna – treba mijenjati narod. I dok su mnogi pomislili da nakon rezultata izbora narod neće biti tako lako promijeniti, već u svibnju pojavio se neki novi narod. Od rezultata izbora za EU parlament nije prošlo ni mjesec dana, a ‘narod je ponovno čvrsto stao uz SDP’. CRO Demoskop Promocije Plusa donosi najnovije rezultate:  SDP 24,8% , HDZ 19,5%. Tu je i Crobarometar Ipsos pulsa: SDP 23,8%,  HDZ 21.5 %.

Gospodine Karamarko, kako komentirate loš rejting vaše stranke, već istog dana pitaju novinari. Čovjek gleda i ne vjeruje. Pa prošli mjesec smo pobijedili na izborima! Ima li relevantnijeg istraživanja od rezultata izbora, zbunjeno će Karamarko. Koga briga za izbore. Važni su rejtinzi, Ipsosi, Promocije, pulsevi, plusevi, demoskopi, barometri… Krojači virtualnih političkih moći.

Međutim ubrzo stiže i lipanj, lokalni izbori. HDZ ova pobjeda još izraženija nego na izborima za EU parlament. HDZ i partneri osvajaju 48% jedinica Hrvatske lokalne samouprave, SDP 13%.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koga briga. Crobarometar u srpnju 2013. ponovno u akciji. SDP 30,4%, HDZ 22,1%. Naslovi u medijima: Ekskluzivno – SDP najbolji u deset mjeseci, HDZ ‘zacementiran’ na 22 posto; Povratak optimizma; Koalicija nikad jača… I opet pitanje: Gospodine Karamarko kako komentirate loš rejting HDZ-a? Karamarko opet gleda i ne vjeruje. Pa prošli mjesec smo pobijedili na lokalnim izborima. Obnašamo lokalnu vlast u velikoj većini gradova i županija. Ankete su pogriješile, rezultati izbora vam sve govore. Ima li relevantnijeg istraživanja od rezultata izbora, zbunjeno će Karamarko novinarima.

Mi pogriješili! Što to Karamarko priča!  On to ne razumije. Pa to su samo rejtinzi, trendovi… tu je znate i statistička pogreška, objašnjavali su nam istraživači.

Kad netko pogrešno prikazuje porez, dohodak, imovinu – krši zakon jer utajuje porez. Kad medij objavljuje neistinu, krši zakon jer oklevetanom čine štetu. Kad ‘istraživači’ političkog rejtinga stranaka pogriješe za 50% onda je to trend, trenutni rejting i statistika. Premda svi znamo da su pravi nazivi za to manipulacija, obmana i laž. Agencije ‘istražuju’, televizije plaćaju, izbori pokažu da su ‘istraživanja’ bila potpuno pogrešna, i tako godinama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pred nama je još jedna izborna godina. Ponovno nas čekaju izbori za EU parlament, ali i oni predsjednički. Agencije imaju pune ruke posla. Ali nakon svakih izbora promašaji su sve veći. Izgleda nelogično ali je istinito. Evo i zašto. Zvoni Vam telefon. Glasač ste tradicionalne opcije. Agent vas zamoli za anketu. Glatko ga odbijate. Zašto? Prošli put ste pristali, dali ste glas HDZ-u, anketa je dala prednost SDP-u, a na izborima je pobijedila HDZ-ova koalicija. Osjećate se izmanipuliranim i zato u tome više ne želite sudjelovati.

Kolega iz jedne agencije priznao mi je da za jednu ispunjenu anketu mora okrenuti više od 10 telefonskih brojeva. Sudjelovanje odbijaju mahom tradicionalni birači. Njihovo povjerenje višegodišnjim manipulacijama posve je izgubljeno. I kad žele biti poštene i profesionalne, agencije su žrtve vlastitih promašaja. Svakim novim izborima, povjerenje tradicionalnih birača sve je manje, a promašaji rezultata istraživanja sve veći. Kolega iz agencije procjenjuje da je rejting tradicionalnih stranaka danas za preko 50% veći nego li to pokazuju istraživanja. HDZ je, tvrdi, blizu 35% i sigurno je uvjerljivo najjača stranka u Hrvatskoj. Što će se događati do izbora, hoće li ih tko ozbiljnije ugrožavati, poglavito s desnice, teško je pretpostaviti, ali danas je tako, tvrdi on.

Ove tvrdnje na određeni način potvrdio je i prvi narodni referendum pod vodstvom Željke Markić i udruge ‘U ime obitelji’. Rezultati istraživanja uoči referenduma pokazali su se relativno točnima. Za razliku od loših iskustava u vezi ispitivanja rejtinga stranaka, tradicionalisti su u njemu sudjelovali s punim povjerenjem.  Referendumi se održavaju jednokratno, pa su loša iskustva i manipulacije istraživanjima isključene. U sudjelovanju ih je dodatno motivirala i agresivna medijska kampanja ‘protiv’. Lijevo-liberalna scena vidjevši rezultate anketa pokrenula je kampanju protiv održavanja referenduma. Nema potreba za to trošiti novce usred gospodarske krize, govorili su. Takvu socijalnu osjetljivost nisu pokazivali kada se održavao referendum o ulasku Hrvatske u EU. Referendum je ipak održan. Tradicionalisti su odnijeli uvjerljivu pobjedu. Poslali su poruku koliko mogu biti jaki kada je u pitanju zaštita jasno artikuliranih tradicionalnih vrijednosti.

Vjerojatno znate onu nogometnu: Nogomet je igra u kojoj po jedanaest igrača sa svake strane pokušava zabiti gol, a pobjeđuju Nijemci. Slično je i s istraživanjima rejtinga stranaka u Hrvatskoj.  Igra je to u kojoj agencije godinama obmanjuju javnost, a pobjeđuju tradicionalisti, predvođeni  HDZ-om ili udrugom ‘U ime obitelji, svejedno je. Pokoju utakmicu i izgube, baš kao što se to dogodi i Njemačkoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

* Autor je dipl. politolog, bio je analitičar prvog hrvatskog predsjednika dr. Franje Tuđmana 1992.-1996., urednik informativno-dokumentarnog programa HTV-a i glavni urednik Večernjeg lista. Autor je i niza političkih dokumentarnih filmova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.