Prof. Vrček: Koje su zdravstvene posljedice nošenja maski za djecu?

vrček dijete maske
Foto: pharma.unizg.hr, depositphotos; fotomontaža: Narod.hr

S početkom nove školske godine treba (ponovno) procijeniti imaju li zaštitne maske koristan učinak na zdravlje djece. Ta procjena ne smije biti neupitna i samorazumljiva istina, nego preporuka utemeljena na znanstvenim uvidima. U svjetlu novih znanstvenih spoznaja može se zaključiti da je višesatno nošenje maski u školama javnozdravstveni promašaj kojim se ugrožava fizičko i psihičko zdravlje učenika, piše hrvatski kemičar i sveučilišni profesor, prof. dr. sc. Valerije Vrček s Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta za Glas Koncila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njemačko upozorenje

Njemački su znanstvenici nedavno objavili studiju o zdravstvenim posljedicama koje izaziva redovito nošenje zaštitnih maski (Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 4344). Riječ je o metaanalizi, odnosno o pregledu gotovo dviju stotina objavljenih znanstvenih radova koje su njemački autori usporedili, kritički procijenili i statistički obradili. Autori su zaključili studiju eksplicitnim upozorenjem: »Štetni učinci nošenja maski klinički su relevantni.«

Metaanalize su pregledne studije koje imaju posebnu težinu i vrijednost, smatraju se metodom izbora pri donošenju službenih stajališta o sigurnosti ili štetnosti medicinskih proizvoda, lijekova, pomagala, pa tako i zaštitnih maski.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Znanstveno upozorenje o štetnosti nošenja maski potiče na razmišljanje o starom Hipokratovu načelu: najprije ne naškoditi (primum non nocere). U svakom slučaju nije razumno ignorirati najnoviju njemačku studiju, objavljenu u ponajboljem svjetskom časopisu iz područja javnoga zdravstva.

Sindrom iscrpljenosti

Analitičkim uvidom u velik broj podataka lakše se uočavaju pravilnosti koje se u toj metaanalizi odnose na štetne posljedice nošenja maski. Autori su detektirali niz poremećaja povezanih s učestalim nošenjem maski. To su povišenje ugljičnoga dioksida u krvi, pad zasićenja krvi kisikom ili hipoksemija, otežano disanje, ubrzan rad srca, povišen krvni pritisak, osjećaj slabosti i umora, smanjena sposobnost koncentracije, ubrzano disanje, kratak dah, glavobolja, pojava akni i crvenila, oštećenja kože i iritacija, smanjenje kardiopulmonalnoga kapaciteta, vrtoglavica, pospanost…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svi nabrojeni poremećaji simptomi su koji prate sindrom iscrpljenosti izazvane maskom (MIES), koji se mnogo češće pojavljuje u ljudi koji redovito nose zaštitne maske.

Sindrom MIES postao je standardni termin u medicinskoj literaturi. Naravno, postoje (ranije) studije u kojima se ne vide štetni učinci maski na ljudsko zdravlje. Te su studije također uvrštene i razmotrene u njemačkoj metaanalizi, ali one ne mijenjaju zaključak o rizicima nošenja maski.

Biranje trešanja

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Donošenje konačnih odluka o potrebi nošenja maski u školama opterećeno je, dakle, znanstvenom kontroverzijom. Međutim, proizvoljan izbor samo jedne strane u argumentiranom sukobu manipulacija je i nasilje nad znanošću. U stručnom se žargonu takav selektivni pristup naziva biranjem trešanja (od engl. cherry-picking). Zanemarivanje znanstvenih oprječnosti čini etički upitnima pokušaje onih koji se koriste sloganima »misli na druge«, »ostanimo odgovorni« ili »zajedno kroz krizu«.

Sudbina maski u hrvatskim školama

Sve dok znanstvenici ne postignu konsenzus o sigurnosti i korisnosti zaštitnih maski, službene upute o potrebi nošenja maski nisu znanstveno utemeljene. Bez znanstvenoga je suglasja »obveza maskiranja« umišljena briga o zdravlju. Štoviše, najnovija njemačka publikacija potvrđuje da je gomilanjem novih podataka znanstvena istina na strani onih koji nošenje maski smatraju rizičnim ponašanjem.

Mnogi se s pravom pitaju čitaju li odgovorni iz Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo ili Stožera civilne zaštite najnovije vijesti iz svijeta znanosti. Njihove eventualne, ali i razumljive propuste mogu ispraviti sami učitelji i nastavnici u osnovnim i srednjim školama. Informiranim uvidom i prihvaćanjem prijeporna statusa zaštitnih maski mogu se lakše potražiti kompromisna rješenja. Jedan mogući ustupak jest djelomično prekrivanje lica: s obzirom na ozbiljne moguće posljedice, navedene u njemačkoj metaanalizi, učenicima bi u školi trebalo tolerirati nošenje maski ispod nosa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

* Dr. Vrček je član Hrvatskog kemijskog društva i Humboldtov stipendist. Dobitnik je brojnih priznanja, a među njima i Hrvatske akademije znanosti i kulture te Ministarstva znanosti RH za izvrsnost u objavljivanju znanstvenih radova. Prof. dr. Valerije Vrček je predstojnik Zavoda za organsku kemiju, a bogatu znanstvenu karijeru izgradio je na američkom Sveučilištu Yale i Florida State University, njemačkom Sveučilištu u Ulmu i Ludwig – Maximilians Universitateu u Münchenu te Tehničkom sveučilištu u Chemnitzu, kao i Sveučilištu A Coruna, u španjolskoj Galiciji.

** Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.