12. kolovoza 1985. – najveća pojedinačna zrakoplovna nesreća

Slika: Eluveitie (CC BY-SA 3.0)

Na današnji dan 1985. dogodila se najveća pojedinačna zrakoplovna nesreća u svjetskoj povijesti. Golemi Boeing 747 težak preko 330 tona zaletio se u jednu planinu u gorskom predjelu Japana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poginulo je čak 520 ljudi. Zrakoplov je pripadao kompaniji Japan Airlines i letio je na ruti Tokijo-Osaka.

Dvanaest minuta nakon polijetanja s tokijskog aerodroma zrakoplovu je puknula pregrada na repu koja sprečava gubitak tlaka kroz stražnji dio aviona. Zbog nagle promjene tlaka unutar aviona, cijeli rep je praktički eksplodirao. Zrakoplov je tako ostao bez vertikalnog kormila na repu.

Još je gore bilo to što su odrezani svi hidraulički sustavi na avionu, pa je tekućina iz njih počela istjecati. S obzirom da pomoću hidrauličkih sustava posada zapravo upravlja avionom, uskoro je letjelica postajala sve manje i manje upravljiva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čak i u takvim uvjetima, posada je herojski pokušavala zadržati kontrolu nad avionom. Zbog pada tlaka putnici su morali koristiti maske s kisikom. Pilot je pokušao usmjeriti avion prema aerodromu, no na kraju se pokazalo da su svi sustavi za upravljanje na krilima i repu otkazali.

Posada je uspjela još upravljati kako-tako jedino pomoću povećanja ili smanjenja potiska na pojedinim motorima. Međutim, to nije bilo dovoljno za precizno slijetanje. Avion se kretao kaotično i na kraju krenuo prema planinama duboko u japanskoj unutrašnjosti. Nakon 32 minute agonije, avion je udario u planinu.

Od 524 osobe na letu preživjele su samo četiri, sve ženskog spola. To su bile Yumi Ochiai (25-godišnja stjuardesa koja nije bila na službi), Hiroko Yoshizaki (34) i njena kćer Mikiko (8), te Keiko Kawakami (12-godišnja djevojčica čiji su roditelji poginuli na istom letu).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Utvrđeno je da je uzrok nesreće bio prethodni loš popravak spomenute pregrade u repu. Popravak nije bio izveden u skladu s Boeingovim specifikacijama, pa je pregrada popustila. Na simulatorima su piloti kasnije oponašali uvjete tijekom nesreće i zaključili da posada nije mogla učiniti ništa bolje s obzirom na okolnosti. Dapače, u simulatoru nitko nije uspio izdržati 32 minute u zraku s takvim avionom, koliko je uspjela originalna posada.

Predsjednik Japan Airlinesa dao je ostavku, a direktor održavanja koji je bio zadužen za taj avion ubio se. Broj putnika na japanskim domaćim letovima pao je za 25 % zbog nesreće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.