15. rujna sveta Katarina Genovska – originalni nauk svetice o zagrobnom životu i čistilištu prije dolaska duše pred Božje lice

Foto: www.commons.wikimedia.org

U čemu se sastoji ta posebnost? Za razliku od onodobnog shvaćanja, gdje se čistilište tumači kao prostor, čistilište je kod Katarine unutarnji plamen, plamen koji čisti rđu grijeha čovjekove duše, vraćajući je u ono blaženo stanje sjedinjenosti s Bogom u kojem je i stvorena.

Govor o svecima kod današnjih vjernika izaziva podijeljena mišljenja. Jedni smatraju da mnoga čudesa i neobjašnjivi događaji kojima obiluje njihov život nisu nikakvo iznenađenje, nego logičan slijed Isusovog obećanja: Tko vjeruje u mene, činit će djela koja ja činim; i veća će od njih činiti… (Iv 14,12). S druge strane, prosvijetljenim vjernicima kao da ide na živce govor o ozdravljenjima, čudesima i nadnaravnim događajima iz Isusovog života, ali i života svetaca. Ne uklapa se u njihovu sliku Isusa iz Nazareta. Izgleda da im je teško Isusu priznati njegovu božansku moć? Stoga takve izvještaje najčeš­će pospreme u ladicu na kojoj piše: legenda i mit.

No, o svecima treba pisati realno. O ljudima od krvi i mesa u čiji život je Gospodin snažno zahvaćao, čineći po njima neshvatljive stvari. Stoga, meni osobno, za prihvaćanje događaja iz života svetaca, posve su dovoljne Isusove riječi: Sve je moguće onome koji vjeruje! (Mk 9,23). Jedna od posebnih žena, čiji je život bio prožet snažnom vjerom, bila je Katarina Đenovska, svetica koja je na čudesan način doživjela, a zatim i objasnila stvarnost čistilišta, jednu od tajni naše vjere koja kod mnogih izaziva sumnju i nevjericu. Svjedočanstvo ove velike žene o postojanju čistilišta tako je jasno i upečatljivo da joj je Crk­va podijelila i časni naslov: teologinja čistilišta. Saznat ćemo i zašto.

Najprije nekoliko crtica iz života. U dobi od 16 godina udana je za Giuliana Adorna, čovjeka sklona ispraznom životu. Nakon deset godina bračnog života u njezinom srcu je duboki osjećaj praznine. U takvom stanju otišla je na ispovijed. Taj trenutak bio je novi početak. Sama svjedoči da je toga trenutka na srcu primila ranu neizmjerne Božje ljubavi. Nije mogla govoriti, a pred očima joj je lebdio život koji je provodila daleko od Boga. Ispovjedila se nekoliko dana kasnije s odlukom: Ne dam se više svijetu, ne dam se više grijehu. S tom odlukom započinje njezin život čiš­ćenja.

Posebnost njezina mističnog iskustva sastojala se u tome da je, osjećajući božansku vatru kako pročiš­ćava njezino srce, jasno prepoznala stanje duša u čistilištu koje moraju biti pročiš­ćene prije no što dođu pred lice Božje. Iz te nutarnje spoznaje nastao je Traktat o čistilištu, djelo koje je jasnoćom opisa i pojašnjenja tajne čistilišta oduševljavalo velike svece, poput sv. Franje Saleškog, kao i brojne velikane krš­ćanske misli.

U čemu se sastoji ta posebnost? Za razliku od onodobnog shvaćanja, gdje se čistilište tumači kao prostor, čistilište je kod Katarine unutarnji plamen, plamen koji čisti rđu grijeha čovjekove duše, vraćajući je u ono blaženo stanje sjedinjenosti s Bogom u kojem je i stvorena. Kako bi protumačila to čiš­ćenje koristi jednostavan primjer: kao što zlato od 24 karata mora proći kroz vatru čiš­ćenja, tako i duša mora proći kroz božansku vatru koja je čisti od svake nesavršenosti prije sjedinjenja s Bogom. Ona tumači da je duša koja dolazi pred Boga još uvijek vezana kaznom koju je zaslužila grijehom i to joj onemogućuje uživati blaženo gledanje Boga. Jer, Bog je tako čist i svet da nijedna duša okaljana grijehom ne može boraviti u Njegovoj prisutnosti. U svome tumačenju čistilišnih muka ona primjećuje dvostruko raspoloženje dušâ. Kao prvo, duše rado trpe muke čiš­ćenja, prepoznajući u njima veliko Božje milosrđe, nasuprot onoga što su zaslužile svojim životom. I drugo, u svojim mukama posve su zadovoljne Božjim naumom. Svjesne da su njihove muke plod Božje ljubavi.

Ova velika svetica nije željela pričati o mističnim iskustvima, nego je u svojoj poniznosti radije njegovala bolesnike do kraja života. Tako je primjerom Bogu privukla i svoga muža koji se oduševio za franjevački život, postao trećoredac i pomagao supruzi. Sveta Katarina Đenovska nam je primjer kako se trebamo posve otvoriti Duhu Svetome, vatri božanske ljubavi, da u nama spali sve što je Boga nedostojno.

Fra Damir Pavić

 

Izvanredna kateheza pape Bendikta XVI. o svetoj Katarini Genovskoj i njenom jedinstvenom iskustvu čistilišta – 

Originalni nauk Katarine Genovske o čistilištu

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/svjetlorijeci.ba