15. svibnja Sveti solinski mučenici – tko su velikani vjere ubijeni za Krista u Dalmaciji?

Foto: Splitsko makarska nadbiskupija

U splitsko-makarskoj nad­biskupiji Svi Sveti solinski mučenici slave se na današnji dan kao blagdan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rimljani su godine 10. poslije Krista podijelili Ilirik na provinciju Dalmaciju i provinciju Panoniju.

Najvažniji grad u Dalmaciji bila je Salona (Solin), a u Panoniji Sirmium (Srijemska Mitrovica). U tim našim krajevima kršćanstvo se počelo širiti vrlo rano. Sasvim je sigurno da je ono već koncem I. st. bilo prisutno u središtima i većim gradovima. Prve pisane kršćanske spomenike susrećemo polo­vicom III. stoljeća, a već 283. g. stupa na Petrovu Stolicu jedan Dalmati­nac sveti Kajo (296.). Konačno su se i u crkveno-administrativnom po­gledu, kao već prije u civilnom, oblikovala dva središta: Salona u Dal­maciji i Sirmioim u Panoniji.

Sve do Milanskog edikta (313.) Crkva je u našim krajevima, kao i drugdje u Rimskom carstvu, dobrim dijelom živjela u miru šireći Evan-đenje iz većih središta i gradova u sela i manja naselja. Od vremena do vremena nadolazila su progonstva kao snažne proljetne oluje koje su podrmavale mlado stablo Crkve. Povijesna vrela o progonstvima u našim krajevima dosta su oskudna. Stoga se s pravom može pretpostaviti da je bilo dosta mučenika za koje nemamo nikakvih svjedočanstava. O nekima je »sačuvano samo ime i datum mučeništva, a o drugima nešto više podataka. Manjak sigurnih podataka kasnija su vremena ispunila i okitila legendom. U novije vrijeme bilo je dosta arheologa i povjesni-rača koji su se bavili tim pitanjem. Kod nas je don Frane Bulić posebno zaslužan za salonitansku, a dr. Svetozar Ritig za sirmijsku grupu sve­taca – mučenika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za upoznavanje solinskih mučenika važna su četiri povijesna izvora: Lateranski mozaik u kapeli sv. Venancija te iskopine na tri solinska starokršćanska groblja: Kapljuč, Marušinac i Manastirine. Lateranski mozaik je važan zbog toga što je papa Ivan IV. (640.-642)., rodom Dal­matinac, preko opata Martina prenio u Rim moći naših mučenika iz primorskih krajeva. Zatim je dao sagraditi u krstionici u Lateranu po­sebnu kapelu, gdje su pohranjene te sv. moći, posvetivši je sv. Venanciju. Tu je kapelu papa Teodor I., nasljednik Ivana IV., iznutra uresio mozaikom na kojem su prikazani mučenici čije su moći tu donesene. Prikazana su i devetorica solinskih mučenika. Iskopine na tri spomenuta solinska groblja poklapaju se s onim što je prikazano na lateranskom mozaiku.

Ovdje iznosimo najosnovnije podatke o ovim mučenicima.

Sveti Anastazije, obrtnik. Prema opisu njegova mučeništva, rodom je iz Akvileje. Za Dioklecijanova progonstva došao je u Salonu. Optužen kao kršćanin i osuđen na smrt bačen je u more s mlinskim kamenom oko vrata. Gospođa Asklepija sahranila mu je tijelo izvan gradskih zidina u lijepom mauzoleju na Marušincu. Na lateranskom mozaiku nalazi se i njegov lik s imenom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sveti Asterije, prezbiter. Ime mu se može pročitati na mramornom ulomku natpisa solinskih mučenika. Lateranski ga mozaik prikazuje u svećeničkom ruhu. Ne zna se točno ni dan ni godina njegove smrti. Smatra se da je poginuo 304. godine. Pokopan je u groblju na Kapljuču.

Sveti Septimije, đakon. Datum njegove mučeničke smrti je siguran — — 18. travnja, jer je zapisan na fragmentu solinskih mučenika. Godina nije sigurna. Vjerojatno je mučen kad i sv. Duje (304.) ili, kako to bilježi Jeronimov martirologij, 412. godine. Pokopan je u groblju na Manasti-rinama. Na lateranskom mozaiku prikazan je u đakonskom ruhu (dal-matika) i s knjigom u ruci.

Sveti Telij, Paulinijan, Antiohijan i Gajan, vojnici dvorske straže. Vjerojatno su to bili članovi tjelesne straže cara Dioklecijana koje je on dao pogubiti zajedno sa svetim Dujom (304.). Točan datum ne znamo, ali je svakako to bilo oko 10. travnja. Pokopani su u groblju na Kap­ljuču. Nad njihovim grobom podignuta je bazilika. Vjernici su se njima utjecali u raznim potrebama te su iz zahvalnosti za primljene milosti na podu bazilike napravili mozaik. Na oštećenom mozaiku pronađeno je ime svetog Asterija i jednog vojnika, svetog Antiohijana. Njihova su tjelesa u toj bazilici počivala do kraja VI. stoljeća, a zatim su prenesena u ba­ziliku na Manastirinama. Na lateranskom mozaiku nalaze se i njihove slike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sv. Venancije, biskup i mučenik. U arheologiji i hagiografiji oko sv. Venancija ima mnogo toga što još nije razjašnjeno. Ne zna se sigurno da li je bio biskup Nar one (danas selo Vid kod Metkovića), Delminiuma (Duvno) ili Salone. Također se ne zna sigurno ni kad je podnio muče-ništvo. Ipak je sigurno da je bio misionar, biskup i mučenik. Don Frane Bulić, zajedno s još nekima, smatra da je sv. Venancije prvi utemeljitelj solinske Crkve, da je živio i umro prije Dioklecijana, da je kao biskup i misionar podnio mučeništvo u Delminiumu (Duvno) i da je poslije po­kopan u Solinu. Na lateranskom mozaiku, uz sv. Duju, sv. Veneancije predvodi naše mučenike, a i sama je kapela nazvana po njemu. Iz Laterana se njegovo štovanje proširilo po Španjolskoj i Italiji. Grad Kamerino čak ga je proglasio svojim zaštitnikom, a legenda veli da je čak i rođen u tom gradu. U Rimskom martirologiju ime sv. Venancija, biskupa i mučenika, upisano je na 1. travnja.

U splitsko-makarskoj nad­biskupiji Svi Sveti solinski mučenici slave se na današnji dan kao blagdan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.