31. kolovoza sveti Josip iz Arimateje – član židovskog Velikog vijeća koji je iskazao posljednju počast Isusu i položio ga u svoj grob

Foto: commons.wikimedia.org

Bio je Isusov učenik, vrlo utjecajan i bogat čovjek u Jeruzalemu, član židovskog Velikog vijeća, ali kao i Nikodem čuvao je to u tajnosti od straha pred židovskim vlastima ( Iv 19,38).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Evo jednog biblijskog sveca –  drag nam je jer je iskazao posljednju počast našem Gospodinu pobrinuvši se za Njegov dostojan pogreb. Potjecao je iz Arimateje, najvjerojatnije iz starog Ramathaina, odakle je potjecao i Samuel, najveći između izraelskih sudaca. Bio je imućan Isusov učenik, ali iz straha pred Židovima više potajan, ne usuđujući se javno očitovati vjeru u Isusa. No kad je Isus bio nepravedno osuđen i ubijen, Josip iz Arimateje hrabro nastupa na scenu. Sveti Luka to ovako opisuje:

“Uto neki čovjek imenom Josip, vijećnik, rodom iz judejskoga grada Arimateje, dobar i pravedan čovjek – on ne bijaše odobrio odluke i djela drugih – koji je očekivao kraljevstvo Božje, dođe k Pilatu i zatraži tijelo Isusovo. Zatim ga skinu, zavi ga u platno i položi u grob, izduben u pećini, gdje još nitko nije bio položen” (Lk 23,50-53). Zajedno je sa Nikodemom utemeljio Crkvu u Lidi.

Oko Josipa iz Arimateje na temelju apokrifnih evanđelja razvile su se kasnije mnoge legende.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Navodi se da je bio vjerovjesnik u Galiji i Britaniji.

Slavni povjesničar kardinal Baronio stavio ga je u Rimski martirologij na dan 17. ožujka. Povod je bilo štovanje kanonika vatikanske bazilike, koji su baš na današnji dan častili relikvije ruke sv. Josipa iz Arimateje. U Baronijevo doba najstariji dokument o toj ruci potjecao je iz godine 1454. Tokom vremena je nestalo mnogo dragocjenih svjedočanstva

O Josipu iz Arimateje postoji i vrlo bogata ikonografija, što je posve razumljivo kad je bio sudionik Gospodinova pogreba. Ovjekovječili su ga majstori kao Michelangelo, Tiziano. U bogatom muzeju stare umjetnosti u Bruxellesu nalazi se jedna pala iz XV. stoljeća, koja se pripisuje majstoru Afflighenu, a prikazuje kako se nakon dovršenog pogreba Josip iz Arimateje i Nikodem udaljuju od Isusova groba noseći sa sobom čavle i trnovu krunu. Ta oruđa muke, kao i koplje, pehar, ručnik često su uz Josipa Arimatejskoga, koga kao svoga zaštitnika slave grobari. Na većini slika Josip je iz Arimateje prikazan kao zreo i vremešan čovjek, s dostojanstvenom bradom i bogatim odijelom. Nakon Tridentskog sabora, Josip iz Arimateje prikazuje se često s Anđelima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

 

*Josip iz Arimateje spominje se u četiri evanđelja u kontekstu muke i smrti Isusa. Rodom je iz Arimateje (Armathajim na hebrejskom), grada u Judeji, današnji Rentis, 10 km sjeveroistočno od Lide, vjerojatno i rodnog mjesta Samuela (1 S 1.1), bogat čovjek (Mt 27,57) i istaknuti član sinedrija (Mk 15,43, Lk 23,50), imao je nov grob isklesan u stijeni, u blizini Golgote u Jeruzalemu. Bio je Isusov učenik, ali kao i Nikodem čuvao je to u tajnosti od straha pred židovskim vlastima ( Iv 19,38). Za njega Luka kaže da je očekivao Kraljevstvo Božje i nije se slagao sa osudom Isusu od sanedrina ( Lu 23, 51). 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.