Biskup Šaško: ‘Ideologije pokušavaju osporiti stranice Biblije, poglavito one o čovjeku koji živi kao muško i žensko’

Ivan Šaško, pomoćni biskup zagrebački u homiliji na Veliki četvrtak u zagrebačkoj katedrali na večernjoj misi govorio je času koji je pred Isusom, ali i pred vjernicima. “Isus nam je dao primjer, odnosno još snažnije: uputio nas je, pokazao nam ono što je ispod izvanjskoga čina, ono što je u temelju“, kazao je biskup Šaško u homiliji kojom se dotaknuo i suvremenih zbivanja poput najave ratifikacije Istanbulske konvencije i posljedica koje mogu imati po cijele narode.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Homiliju prenosimo u cijelosti:

“Dragi nadbiskupe Josipe i biskupe Mijo,
braćo svećenici, sestre redovnice, bogoslovi i kandidatice,
braćo i sestre u daru Kristove ljubavi!

U korizmenim smo Evanđeljima ponavljano slušali rečenicu da još nije došao Isusov čas. Sada je taj čas pred Njim i pred nama. Isus se nalazi u najtežim trenutcima, svjestan kako završava njegov život na zemlji. Budući da nije učenik nad Učiteljem, važno je vidjeti kako se On nosi s time i kako nadvladava najveću kušnju, ostajući vjeran Očevoj volji i planu spasenja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čuli smo da je „Isus znao da mu je Otac sve predao u ruke“. Što je to sve što mu je predao? Na više mjesta evanđelist Ivan prenosi nam objavu da je Bog ljubav. To je najtočniji i najobuhvatniji izrijek o Bogu, o njegovu postojanju i djelovanju. Otac je Isusu u ruke predao svu svoju ljubav, a Isus tim rukama, u kojima je Očeva ljubav, učenicima pere noge.

Korizmu smo započeli slušanjem poziva: Sjeti se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah vratiti. Sada Gospodin svojom ljubavlju pere prašinu s naših nogu obnavljajući istinu krštenja: da smo preporođeni na novi život, da smo po Kristu, s Kristom i u Kristu uronjeni u umiranje grijehu, sebičnosti, da bismo živjeli u Bogu.

Danas su u središtu rješenja i odgovori

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Današnji spomen ustanovljenja euharistije i Isusovu euharistijsku gestu pranja nogu nerijetko se pokušava tumačiti isključivo društvenim kategorijama izlaženja ususret potrebnima, prihvaćanja čovjeka i solidarnosti sa siromašnima i s onima koji trpe.

No, ta je gesta puno više od crkvenoga pristupa rješavanju socijalnih pitanja. Mi smo danas radosni, jer slavimo Božji dar koji je pokretač i kršćanske kulture solidarnosti. Danas u središtu nisu problemi i pitanja nego rješenje i odgovori. Danas više nego u ostalim slavljima osjećamo da smo zajednica koje nije okupljena zbog zemaljskih razloga, nego nas Gospodin okuplja po ljubavi koja je u nama, snagom svoje prisutnosti u istini živoga Kruha i prolivene Krvi koja ispire naslage neistine i vraća radost Saveza s Bogom.

Braćo i sestre, što bismo bili bez dara euharistije? Što bez Kristova dolaska i njegove žrtve kojom nam otkriva odakle život ljudi i svijeta, kamo smo upućeni i gdje je punina radosti i smisao svih naših traženja i čežnja?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ono što je u temelju

Ovih smo tjedana i dana vidjeli koliko je važno u našoj suvremenosti paziti na pojmove, biti pozoran kako se koriste riječi i otkrivati im značenje koje za sobom vuče životne posljedice ne samo za pojedince nego za cijeli narod.

Razmatrajući današnje Evanđelje, zadnja je rečenica u meni probudila znatiželjni nemir, ne samo zbog toga što nam jasno govori o nasljedovanju Isusa u služenju, nego i zbog jedne riječi, riječi ‘primjer’. Isus kaže: „Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja vama učinih.“ (Iv 13, 15)

Evanđelist Ivan, za riječ koja je na hrvatski prevedena kao ‘primjer’, na grčkome koristi riječ: hypodeigma. Upravo ovdje jedan jedini put u Evanđelju. Snažna je to riječ, sastavljena od prijedloga ‘hypò’ koji znači ‘ispod’ i glagola ‘deiknymi’ koji znači ‘pokazati, uputiti’.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Isus nam je dao primjer, odnosno još snažnije: uputio nas je, pokazao nam ono što je ispod izvanjskoga čina, ono što je u temelju.

Samo gledajući taj temelj može se razumjeti njegova poniznost, njegovo služenje, njegova žrtva. Isus skida prašinu s nogu, pere površinu i upućuje na dubinu. Petar se zaustavio na tren na toj površnosti, ali mu je čežnja za zajedništvom s Isusom probudila srce.

Ideologija redovito ostaje zatvorena u zemaljske razloge, u sebičnost prolaznosti

Temelj na koji upućuje Isus izrečen na početku Evanđelja: „Budući da je ljubio svoje, one u svijetu, do kraja ih je ljubio.“ Taj „do kraja“ trebamo shvatiti ponajprije vremenski: dakle, do zadnjega trena, do zadnjega daha u kojemu predaje svoj duh. No, trebamo ga shvatiti i načinski – kako nas je ljubio. Ljubio nas je do krajnjih granica, do trenutka najveće boli, kada bi se svaki čovjek povukao.

Tu ljubav nam ostavlja u euharistiji, u sakramentu koji zahvaća cijelo naše biće i preobražava ga ljubavlju. Taj dar osjećamo svim osjetilima, sa svima što označuje našu ljudskost, ali nam je dan da bismo ga prihvatili i ondje do kuda ne dopire naš uvid, nego je djelo Božje ljubavi u nama, čudesno i neizrecivo. Jer, euharistija nas mijenja i vodi putem od naših očekivanja do ostvarenja Božjega plana.

Euharistija na tako jednostavan i dubok način očituje tko je čovjek, kako živjeti čovještvo, kako prihvaćati druge i zašto čovjek bez Boga, bez Boga objavljenoga kao ljubav, u Isusu Kristu, ostaje u nerazumijevanju pred običnom gestom služenja drugima. Bez izvorišta u ljubavi i bez vječnosti u kojoj ljubav ima smisao, svijet i čovjek se ne mogu razumjeti.

Lako to vidimo u onome što pokušava svaka ideologija, stara ili nova, svejedno. Ideologija redovito ostaje zatvorena u zemaljske razloge, u sebičnost prolaznosti. I nije čudno da svaka ideologija ima poteškoća s kršćanstvom, s jezgrom kršćanske vjere koju slavimo u ovim danima svetoga Trodnevlja.

Budući da ne daju odgovor na pitanje postojanja i smrti; budući da im ostaju nedokučive zadnje stranice Evanđelja i zadnje stranice Svetoga pisma, ideologije redovito ulažu neskriven napor i sredstva da bi osporile prve stranice Biblije, poglavito one o Božjemu stvaranju čovjeka, o čovjeku koji živi kao muško i žensko, u očitovanju otajstva ljubavi.

Niti jedna ideologija ne uspijeva dati odgovor na pitanje vječnosti, a da pritom imaju smisla: poštivanje čovjeka, žrtva za bližnje, briga za stvoreni svijet, ljudska tjelesnost, sloboda i savjest.

Koliko god naslage života izgledale teške, one su samo prašina pred Gospodinom
A Isus svoju gestu pranja nogu tumači za stolom ljubavi, dajući sebe, ostavljajući sebe u kruhu i vinu prožetima Duhom Svetim, da bismo mi – blagujući ih – postali Kristovim Tijelom, oslobođeni robovanja sebičnosti, i očitovali Dar koji mijenja naše živote.

Euharistija nam je darovana, da bismo bili darovani Bogu i jedni drugima, kako molimo u jednoj euharistijskoj molitvi: „Učinio nas Duh Sveti vječnim darom za tebe.“ (Treća euharistijska molitva)

Euharistija nam omogućuje da s ovoga slavlja izađemo preobraženi ljubavlju kojom nas Isus ljubi – do kraja. U toj se ljubavi prepoznaje veliki Božji plan i malene geste, jednostavna djela, pozornost i osjetljivost u svakidašnjemu životu. Večeras smo pozvani u zajedništvu svojih bližnjih čuti i vidjeti, dodirnuti, osjetiti mirisom i okusom blizinu Boga i dopustiti Gospodinu da nam opere noge u svojoj ljubavi.

Koliko god naslage života izgledale teške, one su samo prašina pred Gospodinom koji nam je darovao vječnost.

Amen.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.