U muzeju MoMA u New Yorku u nedjelju se otvara izložba “Scenes for a New Heritage: Contemporary Art from the Collection”, na kojoj sudjeluju i dvojica suvremenih hrvatskih umjetnika čija su djela uvrštena u kolekciju tog prestižnog svjetskog muzeja, David Maljković i Mladen Stilinović.
Izložba je nazvana po video radu Davida Maljkovića “Scene for a New Heritage”, koji je dio kolekcije MoMA-e od 2010., dok će se Mladen Stilinović predstaviti radom “Eksploatacija mrtvih”, u kolekciji Muzeja od prošle godine.
Izbor donosi video radove, instalacije, skulpture, crteže, fotografije četrdesetak umjetnika iz cijeloga svijeta nastali u proteklih trideset godina, vremenu velikih društvenih i kulturnih promjena. Predstavljeni su u širokom rasponu pristupa političkim, društvenim i kulturnim tijekovima koji su oblikovali današnji globalni svijet.
Veliki geopolitički pomaci destabilizirali su uspostavljeni svjetski poredak, nova gospodarstva uzdrmala su ona koja su dugo bila dominantna, Internet je radikalno promijenio način na koji pristupamo informacijama i stvaramo ih, a nove mreže razvile su se kao odgovor na eru globalnih razmjena koje ne uključuju samo dobra, znanje, novac i moć, nego i stvaranje, distribuciju i recepciju umjetnosti, ističe se na stranicama MoMa-e.
Radove na izložbi, od kojih se više od pola izlaže prvi put, stvarali su umjetnici iz različitih medija i pod različitim geografskim, političkim, društvenim i estetskim okolnostima. Oni su u dijalogu i omogućuju nam da ih sagledamo ne samo prema njihovim razlikama, nego i zajedničkim preokupacijama, te nam daju novi pogled na muzejsku kolekciju, dodaje se.
Dio u kojemu izlažu hrvatski umjetnici obuhvaća radove koji se, bilo negiranjem tradicionalnih umjetničkih formi ili namjernim biranjem onih vrlo suvremenih, suprotstavljaju prihvaćenim verzijama povijesti te izravno ili neizravno govore o današnjem svijetu, podsjećajući na političke promjene nastale u proteklih 25 godina.
Rad Davida Maljkovića “Scene for new heritage”, na primjeru zapuštenog socijalističkog spomenika Vojina Bakića na Petrovoj gori progovara o osobnoj i kolektivnoj memoriji, te upozorava na stanje spomeničke baštine iz komunističkog doba, a Mladen Stilinović se predstavlja sa svojim najpoznatijim radom “Eksploatacija mrtvih”, kojim propituje iskorištavanje mrtvih slikarskih poetika i avangardnih slika, te znakova koji su s vremenom promijenili svoje religiozno i ideološko značenje.
U video-igri “Long March: Restart” kineski umjetnik Feng Mengbo ispituje kolaps komunističkog sustava, a ljudi ‘nestali’ u Kolumbiji i Urugvaju u vrijeme represivnih političkih režima tema su radova kolumbijske umjetnice Doris Scaledo (“Atrabiliarios”) i urugvajskog umjetnika Luisa Camnitzera (“Memorial”).
Nasilje u američkoj povijesti u središtu je rada američke umjetnice Kare Walker “Gone: An Historical Romance of a Civil War as It Occurred b’tween the Dusky Thighs of One Young Negress and Her Heart” i Cady Noland “The American Trip”.
Osim te teme izložba propituje mnoštvo načina na koji umjetnici progovaraju o aktualnim događajima kroz leću kulturnih i estetskih tradicija, istražuje uzorke migracija i imigracija, kao i utjecaj postkolonijalnih i globaliziranih ekonomija na proizvodnju, urbani život i pitanje rada te promjenivost slika i načina na koji one postoje u globalnoj digitalnoj kulturi.
Dvadesetak radova prvi put se izlažu (“Gamepieces” Nalini Malani, “Sallim” Haegue Yang, “Lament of the Images” Alfreda Jaara), a neki nakon više od desetljeća, poput “Borrowing Your Enemy’s Arrows” Caia Guo-Qianga, ribarskog broda izbodenog tisućama strelica.
Za popratni program priređen je razgovor o različitim temama vezanima uz izložbu, od toga kako se umjetnost promijenila u multimedijalnom svijetu do suvremene globalne umjetnosti i nove likovne kritike, a večer s Davidom Maljkovićem rezervirana je za ponedjeljak, 18. ožujka.
Izložba će biti otvorena do 31. ožujka.
Tekst se nastavlja ispod oglasa