Site icon narod.hr

HNK Zagreb zaključio godinu praizvedbom predstave “Ciganin, ali najljepši”

Foto: fah

Hrvatsko narodno kazalište (HNK) u Zagrebu kalendarsku je godinu zaključilo u subotu praizvedbom predstave “Ciganin, ali najljepši” po istoimenu romanu Kristiana Novaka, napetom psihološkom trileru nastalom na spoju ljubavne drame i krimića koji je u dramatizaciji Ivora Martinića i režiji Ivice Buljana zaživio na pozornici središnjeg nacionalnog teatra kao bespoštedna kritika suvremenoga svijeta u predstavi koja će se zasigurno pokazati kao još jedan veliki kazališni hit.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To je prepoznala i HNK-ova premijerna publika, koja je glumački i autorski tim gotovo troipolsatne predstave ispratila s oduševljenim aplauzom i ovacijama, a najveći pljesak dobio je autor romana Kristian Novak.

Novakov nagrađivani roman iz 2016. podijeljen je na četiri priče, koje nevidljivim sugovornicima pričaju, redom, četrdesetogodišnja Milena, koja se nakon potpunog životnog brodoloma vraća u rodno međimursko selo Sabolščak gdje se brine o svojeglavu djedu; Rom Sandokan zvan Sandi iz obližnjeg romskog naselja Bukova Dola; Kurd Nusat na imigrantskom putu iz Mosula prema obećanoj Europi te policajac Plančić, zadužen za odnose s javnošću zagrebačke policije.

Osnovna je potka priče neriješeni kriminalistički slučaj – u šumi nedaleko Sabolščaka dogodilo se dvostruko ubojstvo. Lokalna policija traži pomoć od središnjice u Zagrebu i tu na scenu stupaju Plančić (Luka Dragić) i inspektor Bule (Krešimir Mikić).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Policajac koji to nije’, vječno zabrinut za imidž policije, Plančić je utjelovljenje modernoga PR-a, kojemu je jedino bitno držati društvene mreže pod kontrolom. Kao kontrapunkt njegovoj operativnosti na društvenoj razini, Bule je razočarani policijski operativac poljuljanih uvjerenja, koji se više nema snage boriti s vjetrenjačama jačih od sebe u korumpiranom sustavu.

Središnja pripovjedna linija kako knjige tako i predstave strastvena je i duboko emotivna ljubavna veza koja se razvija između dvoje društvenih marginalaca, posrnule Milene (Nina Violić) i neželjenog društvenog elementa Sandija (Filip Vidović), koja uzburka nikada pomirene duhove mržnje između lokalnog ‘hrvatskog’ stanovništva i omraženih Roma.

Istodobno, pratimo priču Kurda Nuzata (Dušan Bućan) koji u bijegu od ratnih zbivanja u Mosulu odluči krenuti izbjegličkom rutom prema Francuskoj, te tamo pokušati pronaći bolji život za sebe i svoju obitelj. Njegovo se putovanje ubrzo pretvara u bespoštednu borbu za opstanak u svijetu u kojemu je čovjek čovjeku vuk.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Noirovski obojena potraga za boljim životom

Problem kompleksnih odvojenih narativa koji tematski nadilaze uski prostor lokalnog Buljan je riješio stapanjem i preklapanjem scena unutar iste scenografije – protagonisti jedne priče izlaze dok drugi ulaze, ili se istodobno nalaze na sceni, pri čemu je fokus na radnji koja je u tijeku, dok je ostatak zbivanja pomalo zamračen.

Scenografija Aleksandra Denića trošna je imitacija provincijskih kuća sklepanih od onoga što se našlo pri ruci, kojoj improvizirana neonska reklama i svjetlo (Sonda 4) daje hitchcockovski noirovsku atmosferu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novakovi su likovi složeni – svaka priča vrvi slojevima emotivnih i psiholoških previranja; njegove protagoniste pokreću duboke unutarnje motivacije uglavnom povezane s vanjskim – društvenim, geopolitičkim i kulturološkim okolnostima.

Pitanje identiteta dijelom se oslanja i na jezik – u romanu, književni jezik introspektivnih promišljanja smjenjuje se s međimurskim narječjem dijaloga. U predstavi, taj se prijelaz očituje prelaskom iz jednoga u drugi način govora unutar praktički iste scene. Glumci su, uz pomoć lektorice Ines Carović, dobro dijalekt svladali, pa ga svlače i navlače kao rukavicu – čak se čine slabijima oni dijelovi koji se odvijaju na književnom hrvatskom.

Još jedan prepoznatljiv element Novakova pisanja je postojanje mitološke okosnice – u ovom slučaju povezane s duhovima romskoga naselja Bukova Dola, u predstavi donekle zastupljenoj kroz video efekte (Toni Soprano) ponavljajućeg motiva niti. Naime, kako priča odmiče, postupno postaje jasno da je treća žrtva šumskoga napada Sandi, koji je u bolnici i visi o tankoj niti između života i smrti, odakle ulazi u snove Mileninu neprilagođenu djedu Japici (Franjo Kuhar).

Pokazuje se da je prvi dio predstave zapravo retrospekcija, dok se u drugome dijelu naglo vraćamo u sadašnjost: Sandi je tu vidljiv samo publici i tu se polako počinje rasvjetljavati njegova tragična priča o odrastanju u surovome romskome svijetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tome se dijelu kao karikirani likovi pojavljuju Sandijeva majka Albina (Alma Prica) i njezin muž Đani (Livio Badurina).

Veliki glumački ansambl koji broji tridesetero glumaca čine još Siniša Popović, Goran Grgić, Bojan Navojec, Ivan Glowatzky, Barbara Vicković, Ana Begić, Ksenija Marinković, Nikša Kušelj, Vlasta Ramljak, Mirta Zečević, Jelena Perčin, Kristijan Potočki, Dora Lipovčan, Alen Šalinović, Luca Anić, Damir Markovina, Silvio Vovk, Slavko Juraga, Ivan Jončić, Zijad Gračić, Tin Rožman, Ugo Korani, Josip Brakus i Ivan Colarić.

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version