Obuljen Koržinek o Frljiću i predstavi: Ovakvim provokacijama on traži i potiče vrlo ružne reakcije

Foto: Snimka zaslona

Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek u Dnevniku Nove TV govorila je o kontroverznoj predstavi Olivera Frljića i burnim reakcijama koje je ona jučer izazvala u Splitu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gošća Dnevnika Nove TV bila je ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, koja je govorila o kontroverznoj predstavi Olivera Frljića “Naše nasilje i vaše nasilje” i burnim reakcijama koje je ona jučer izazvala u Splitu, kada je u HNK morala ući i interventna policija, ne bi li izbacila prosvjednike. Epilog te akcije je bilo 18 optužnih prijedloga.

Jeste li pogledali predstavu? Ili barem dio predstave na YouTubeu?

Ne, nisam, ovu predstavu nisam gledala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A biste li je htjeli pogledati?

Nisam bila u prilici.

Vidjeli ste one scene koje su se odigravale sinoć ispred i unutar splitskog HNK. Jesu li te scene odraz stanja hrvatske kulture ili hrvatskog društva?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisu sigurno. I ne bi mi bilo drago da se interpretira da su to scene koje odražavaju stanje u hrvatskoj kulturi. Činjenica jest da je društvo, rekla bih, jedan manji dio društva, možda njegov glasan dio, podijeljen i da postoje neke teme koje potiču podjele i koje dominiraju u našem društvu, međutim vjerujem da većina naših građana zapravo želi živjeti u jednom tolerantnom društvu i da ih ovakve podjele i takve scene nikako ne mogu veseliti.

Kako ste se vi osjećali sinoć kada ste vidjeli te scene na ulazu u teatar?

Sigurno se nitko nije ugodno osjećao, niti jedan građanin, pa ni ja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Imaju li kultura i umjetnost granice koje se ne smiju prelaziti?

Ono što je temeljno i što garantira naš Ustav jest zaštita slobode izražavanja i zaštita umjetničke slobode. To je nešto što u jednom demokratskom društvu ne smije biti upitno. I ja sam isto tako primila mnoge pozive da se zabrani predstava. U demokratskom društvu se predstave ne zabranjuju i ne cenzuriraju.

Međutim, isto sam tako istaknula, a neki su mi to i zamjerili, da mora postojati odgovornost za ono što se izriče u javnom prostoru. Ne bih rekla da je ovdje riječ samo o umjetničkim slobodama ili neslobodama. Današnji intervju gospodina Frljića u kojem on proglašava cijelu jednu stranku, Vladu, fašistoidnom, govori da je ovo što se jučer dogodilo u Splitu završni “U” hrvatskih institucija, i takve stvari. Mislim da je to stvarno zabrinjavajuće i da je to retorika koja samo potiče podjele u našem društvu i kojoj jednostavno nije mjesto u kazalištu, koja nema veze s kazališnom umjetnošću.

S jedne je strane kazališna predstava, a s druge je takav izričaj, koji ja doista ne razumijem. Ne razumijem kako se to u slučaju drugih kazališnih predstava, koje jednako tako ponekad i brutalnim kazališnim jezikom potiču različite teme, ne događaju takozvana fašizacija i neki prosvjedi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministrice, kakva je vaša poruka Oliveru Frljiću?

Nemam ja poruku posebno za gospodina Frljića, imam za svakog hrvatskog umjetnika – dok sam ja ministrica kulture sigurno ću se zalagati za to da svi mogu djelovati i stvarati u punoj slobodi, da neću cenzurirati ni predstave ni knjige, niti ću odlučivati kakvi će se filmovi snimati, ali isto tako mislim da svatko mora pokazati senzibilitet ako nekim svojim djelom nekoga vrijeđa, i mora razumjeti ako netko protiv toga želi prosvjedovati. I to je demokracija.

Kada se dogode uvredljive riječi, nasilje, kada se nekoga mora izbacivati, to sigurno nije dobro. Ali, kao što je legitimno u umjetnosti pomicati granice, tako je legitimno onima koji se osjećaju uvrijeđenima, a ja sam sigurna da se veliki broj naših građana koji su katolici osjeća takovim nečime uvrijeđenim.

Jesu li reakcije na predstavu plod nerazumijevanja poruke koju predstava šalje ili upravo suprotno?

Mislim da se ovdje ne radi samo no reakcijama na predstavu. Ponovit ću, ako čitate današnje izjave u kojima se govori o ustašoidnim nekakvim pokretima, o vrlo ružnim izričajima, o masi, o gomili, o nacionalističkoj histeriji, ne znam sada sve točno… Gospodin Frljić svojim javnim nastupima zapravo vrlo jasno iskoračuje u područje politike i onda vjerujem da i dobiva ovakve reakcije. Moram napomenuti, ove godine na Marulićevim danima su, recimo, vrhunska predstava Ivice Buljana “Tri zime”, za koju u Zagrebu ne možete dobiti kartu, predstave Paola Magellija, Mate Matišića… To su umjetnici koji su uvijek progovarali, pa ponekad i vrlo oštrim izrazima i vrlo oštrim kazališnim jezikom, o mnogim pa i dubokim problemima našeg društva. To se mnogima nije sviđalo, ali oni su ostali potpuno u sjeni jednog ovakvog, ja bih rekla, događaja, ekscesa.

I za kraj, treba li politika sada uskratiti novac za financiranje Marulićevih dana? Župan Ževrnja je rekao da više ne da novac.

Mislim da je to jedna potpuno promašena izjava. Festival Marulićevi dani pokrenut je 1991. upravo s ciljem poticanja i čuvanja hrvatskog dramskog teksta, na njemu se dodjeljuje nagrada “Marin Držić” kao nagrada za najbolje dramsko djelo, to je festival koji je iznimno važan za hrvatsku kulturu i mislim da će on sigurno imati svoju budućnost i u godinama koje dolaze, i ne treba povezivati ovakve ekscesne situacije s financiranjem kulture i umjetnosti.

Izbornik je u program Marulićevih dana dominantno uvrstio tzv. autorske projekte

“Ministarstvo kulture nije podržalo program Marulićevih dana, jer se radi o festivalu hrvatske drame, a izbornik je dominantno uvrstio tzv. autorske projekte. Obzirom na to da se radi o iznimno važnom festivalu, Ministarstvo ga je financijski podržalo”, kazala je u Dnevniku HTV-a ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek. “Bojim se da ovakvim provokacijama Frljić traži i potiče vrlo ružnu reakciju. Njegov današnji intervju u tisku u kojemu Vladu i državu optužuje za fašizam – potpuno mi je nerazumljiv”, dodala je.

Komentirajući zahtjev HSP-a za njezinom ostavkom Obuljen Koržinek je kazala kako za to ne vidi nijednog razloga, jer je zadatak Ministarstva kulture da potiče slobodu izražavanja i umjetničke slobode. O budućnosti Festivala hrvatske drame Marulićevi dani rekla je da će se on sigurno nastaviti. “Izbornici se mijenjaju svake dvije godine. Ovo je zadnja godina Igora Ružića. Vidjet ćemo kako će biti dalje”, kazala je.

“Prošla su vremena kada je ministar određivao kakvi će se filmovi snimati, koje će se knjige obljavljivati, kakve će se kazališne predstave raditi ili zabranjivati. Ovo je zapravo jedna politička poruka koja ne doprinosi toleranciji u našem društvu”, zaključila je ministrica kulture.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.