Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen i predsjednik Europskog vijeća Charles Michel na lanjski UN-ov samit o klimi u Egiptu otputovali su privatnim zrakoplovom. No to je samo jedan od Michelovih brojnih privatnih letova.
Službeni podaci pokazuju da je čelnik Europskog vijeća koristio redovne komercijalne linije samo u 18 od 112 misija od početka svog mandata 2019. do prosinca 2022. Zračni taksi unajmio je za 72 putovanja, uključujući samit COP27 u Egiptu prošlog studenoga i COP26 u Glasgowu 2021. Von der Leyen pridružila mu se na putu za Egipat na njegov poziv, javlja Politico.
Privatni zrakoplov ispušta oko dvije tone CO2 po satu
Odabir prijevoza šefova EU-a za put na pregovore o klimi naglašava dugogodišnju dilemu svjetskih čelnika: kako prakticirati ono što propovijedaju o emisijama stakleničkih plinova dok se s druge strane suočavaju sa zahtjevnim rasporedom putovanja koji privatni zrakoplov čini primamljivom opcijom — čak i nužnim zlom.
>Izglasana nova EU uredba: Pogledajte za koliko Hrvatska mora smanjiti emisiju stakleničkih plinova
Prema nevladinoj organizaciji Transport & Environment, privatni zrakoplov ispušta oko dvije tone CO2 po satu u atmosferu. To znači da je, tijekom petosatnog povratnog leta za egipatski Šarm el Šeik gdje je bio samit o klimi, avion kojim su putovali Michel i Von der Leyen ispustio otprilike 20 tona CO2. Prosječni građanin EU-a ispusti oko sedam tona tijekom godine.
Većina izaslanika na samitu COP27, uključujući šefa European Green Deala Fransa Timmermansa, putovala je komercijalnim letovima.
Odluka o putovanju u Egipat na samit o klimi privatnim zrakoplovom donesena je jer nije bilo dostupnih komercijalnih letova za povratak Michela u Bruxelles, u kojem su ga čekale neodgodive dužnosti u Europskom parlamentu, kazao je njegov glasnogovornik Barend Leyts.
“Jedina prikladna opcija u danim okolnostima”
Za razliku od mnogih nacionalnih vlada, EU ne posjeduje zrakoplove za prijevoz svojih čelnika. Unajmljivanje privatnog zrakoplova bila je “jedina prikladna opcija u danim okolnostima”, dodao je Leyts.
Naglasio je da je let bio u skladu s internim pravilima Vijeća koja nalažu da službenici trebaju letjeti komercijalnim letovima kada je to moguće.
>Ljevičarski LA Times uveo ‘ekološki rasizam’: Bijelci udišu manje zagađenog zraka, a ostali puno više
>Sveta Stolica na klimatskom summitu: Vatikan se zalaže za nultu stopu emisije CO2 i ‘nove stilove života’
“Činjenica da su Von der Leyen i Michel putovali sa svojim timovima pokazuje da su učinili ono što je bilo moguće kako bi optimizirali putne aranžmane i smanjili emisiju CO2“, kazao je glasnogovornik Komisije Peter Stano.
Kao dio svojih klimatskih ciljeva, EU nastoji postrožiti svoja pravila o putovanjima osoblja kako bi potaknula načine prijevoza koji su ekološki i smanjila emisije institucije. Komisiji je cilj postići klimatsku neutralnost do 2030. prelaskom na “održiva poslovna putovanja”, favorizirajući zelenije opcije putovanja i potičući zaposlenike da na posao voze bicikl, pješače ili se koriste javnim prijevozom.
Leyts je kazao da se Michelovo osoblje raspitivalo o mogućnosti korištenja održivog goriva za zrakoplove, ali im je, nažalost, rečeno da ni zračne luke u Bruxellesu ni u Sharm El-Sheikhu nemaju takve odredbe.