Zašto država samostalnim umjetnicima plaća doprinose mirovinskog i zdravstvenog osiguranja tema je koja ovih dana ne izlazi iz fokusa javnosti. Jedan od argumenata koje strukovne udruge navode je taj da umjetnici državi puno više vrate kroz plaćanje poreza, ali i kroz promociju države i kulture. Na popisu onih koji koriste ovo pravo je i kontroverzni redatelj Oliver Frljić, čije su predstave često usmjerene protiv vjere i države.
Samostalni umjetnici u RH imaju pravo na uplatu obveznih doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske. Da bi ostvarili to pravo, umjetnici moraju zadovoljiti određene financijske i brojčane kriterije. Uz to, njihovo umjetničko stvaralaštvo i javno djelovanje mora “po kvaliteti, originalnosti, kreativnosti i stručnom dostignuću” dati zamjetan doprinos hrvatskoj kulturi i umjetnosti.
>Šef samostalnih umjetnika tvrdi: Kekin je državi dao puno više nego što je dobio
Na popisu umjetnika koji primaju pomoć države je i redatelj Oliver Frljić, čiji je umjetnički rad, blago rečeno, kontroverzan.
Tko je Oliver Frljić?
Oliver Frljić hrvatski je kazališni redatelj, dramaturg i performer rođen u Travniku (BiH) 31. ožujka 1976. Diplomirao je filozofiju i religijsku kulturu te kazališnu režiju i radiofoniju na Sveučilištu u Zagrebu.
Bio je intendant HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci. Od sezone 2019./2020. član je Umjetničkog savjeta u Maxim-Gorki-Theateru u Berlinu, a u sezoni 2022./’23. i 2023./’24. su-kreativni ravnatelj Kazališta.
Možda će vas zanimati
Zašto plaćamo doprinose samostalnim umjetnicima i tko i kako o tome odlučuje?
O tome tko uopće ima tu privilegiju odlučuje Stručno povjerenstvo, a odobrava ministrica kulture
Uz režiju, Frljić je bio i član uređivačkog odbora časopisa za izvedbene umjetnosti “Frakcija”, te predsjednik Centra za dramsku umjetnost. Također je radio i kao vanjski suradnik emisije “Kazalištarije” Trećeg programa Hrvatskog radija. Objavljivao je u novosadskoj “Sceni”, “Hrvatskom glumištu”, “Kazalištu”, “Frakciji” i drugdje, stoji na stranicama Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca Rijeka.
>Nove-stare provokacije: I ljevica i desnica protiv Frljića u Češkoj
Sporne predstave
Frljić je u fokus javnosti najčešće dospijevao zbog svojih kontroverznih i upitnih predstava. U predstavama često vrijeđa osjećaje vjernika i izvodi blasfemične scene.
Jedna od njih je svakako “Naše nasilje i vaše nasilje”. U fokusu predstave je odnos Europe s islamom i ratnim izbjeglicama. No, kontroverzu je izazvala scena u kojoj u kojoj Isus siluje muslimanku koja prije toga izvlači zastavu iz vagine. Predstava je izazvala burne reakcije u Hrvatskoj, Poljskoj, Češkoj, BiH, Austriji…
Možda će vas zanimati
Evo kako je Nino Raspudić definirao "frljićizam"!
Prisjetite se kolumne iz travnja
Burne reakcije izazvao je u Poljskoj predstavom “Kletva“. Kao predložak za nju koristio je tekst poljskog autora iz XIX. stoljeća Stanislawa Wyspianskog koji govori o odnosima Poljaka s Katoličkom crkvom. U predstavi jedna glumica simulira oralni seks s kipom u prirodnoj veličini sv. Ivana Pavla II., a na kip se kasnije stavlja natpis ‘Zaštitnik pedofila’.
Također, u jednom od završnih prizora jedna glumica spominje mogućnost skupljanja novca od gledatelja za plaćenog ubojicu koji bi smaknuo predsjednika PiS-a i zatim govori da joj je redatelj Oliver Frljić rekao da izbaci tu scenu jer predstavlja zločin kažnjiv zatvorskom kaznom. U Poljskoj su zbog ove predstave pokrenuti i istrage.
Razljutio i Nijemce i Srbe
Frljiću je i ranije zabranjena izvedba predstave “Nebožanska komedija” u Krakovu. Predstava se trebala baviti “problemom antisemitizma u suvremenom poljskom društvu i ulogom poljskog naroda u holokaustu”. Poljski list Dziennik u tekstu o predstavi, naveo je kako su glumci trebali pjevati poljsku himnu, na poljskom i na ruskom, ali na melodiju “Deutschland über alles” te opisao scenu o grupnom silovanju djevojke, za koju se kasnije ispostavi da je Majka Božja, pisao je Jutarnji list.
>Što su o Frljićevoj predstavi napisale novinarke Novog lista, Večernjeg i T-portala?
U predstavi Muaser, prema komadu Heinera Müllera, Frljić Hrvate naziva fašistima.
‘U jednom se trenutku na sceni jedan glumac predstavlja kao Oliver Frljić i kaže da već dvije godine radi u Residenztheateru. Onda odjene SS-uniformu te ubije svoju ženu i djecu u Hrvatskoj.’ Glumac Franz Pätzold, koji glumi lik Olivera Frljića, izgovara i rečenicu: ‘Ja sam Oliver Frljić, dolazim iz Hrvatske, te fašističke zemlje’, pisao je njemački Der Spiegel.
Nedavno je burne reakcije u Srbiji izazvala i predstava ‘Zoran Đinđić‘. Nju je Frljić režirao još 2012., ali je prikazana nedavno na Pravnom fakultetu u sklopu masovnih prosvjeda i studentske blokade u Srbiji. No scena u kojoj glumica simulira povraćanje po srpskoj zastavi izazvala je zgražanje i osudu, a studenti su se priopćenjem ogradili od izvedbe, piše Jutarnji list.
Na tapeti Markić, Bujanec, Thompson
U zagrebačkom Satiričkom kazalištu Kerempuh 2018., financiranom novcem Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba, prikazana Frljićeva verzija Pirandellove drame “Šest likova traži autora”. Frljić je u predstavi osobama s čijim se stavovima, svjetonazorom ili vjeroispovijesti ne slaže oduzeo ljudskost, prikazujući ih kao životinje koje se na kraju – ubija.
Na Frljićevoj listi za dehumanizaciju i odstrel, financiranoj novcem poreznih obveznika našli su se: pokojni biskup dr. Mile Bogović; dr. Zlatko Hasanbegović, tadašnji saborski zastupnik Neovisnih za Hrvatsku; dr. Željka Markić, predsjednica udruge U ime obitelji; Marko Perković Thompson, Velimir Bujanec; voditelj emisije Bujica na Z1 televiziji, Josip Klemm, dragovoljac Domovinskog rata.
>Obuljen moralizira o mržnji – evo kako je pravdala Frljićevo dehumaniziranje neistomišljenika
U predstavi u gradskom kazalištu Kerempuh izmjenjuju se scene u kojima glumačko uprizorenje biskupa Bogovića dolazi na plinskoj boci te likovima iz predstave – svi su prikazani kao svinje – daje kokain imitirajući pričest, pri čemu Zlatko Hasanbegović u trenutku muslimanske molitve prima kokainsku “pričest”.
Mladenci koji prikazuju Velimira Bujanca i njegovu suprugu Karolinu poklanjaju Željki Markić kolijevku s kosturom mrtvog djeteta, iz sela Ahmići, a onda glumci koji uprizoruju Željku Markić, Zlatka Hasanbegovića i druge – dječjom glavom igraju nogomet. U jednoj drugoj sceni na hrvatskoj zastavi siluju ženu, dok Vilim Matula iz pozadine viče “U ime obitelji, U ime obitelji” vrijeđajući sve one građane koji podupiru građansku inicijativu U ime obitelji. U jednoj sceni uprizorenje Zlatka Hasanbegovića podiže ploču s natpisom Trg maršala Tita, okreće ju na drugu stranu i tu se vidi natpis Trg Ante Pavelića.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.