I dok cijela Hrvatska ovih dana obilježava i sjeća se žrtve Vukovara, ali i Škabrnje i drugih stradalih gradova, u srijedu, 19. studenoga Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca i Koalicija za REKOM premijerno su izveli predstavu „Hrvatsko glumište“ Olivera Frljića i Marina Blaževića koja je zadnji dio “Trilogije o hrvatskom fašizmu”, naglašavajući da se radi o stvarnosti devedesetih.
Autorski projekt redatelja Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića kojim oni, po Frljićevim riječima, žele “stvoriti distancu prema govoru mržnje koji je obilježio hrvatsko kazalište 90-tih”.
Na početku predstave pred publikom stoji platno s prizorom “Posljednje večere”. Nakon podizanja, na sceni ostaje osmero glumaca odjevenih u ogrtače poput apostola na slici. Ubrzo ih skidaju i ostaju u ustaškim crnim odorama dok se čuje snimka proglašenja NDH Slavka Kvaternika. Slijedi niz prizora kojima se dočaravaju orgije, a akteri na sceni postaju nalik zvijerima, što se prekida kad pokraj njih prolazi kip Gospe, a oni skrušeno kleče.
Glumci potom skidaju hlače te se na njihovom donjem rublju vide portreti Zlatka Viteza, Mile Budaka, Ozrena Prohića, Jasena Boke, Joška Juvančića, Krešimira Dolenčića, Jakova Sedlara i Anje Šovagović Despot, čijim se imenima i predstavljaju. Izgovaraju citate nekih od njih iz 90-tih godina prošloga stoljeća, dok se nad njih spušta natpis “Narodno kazalište Jasenovac”. Na stražnjoj strani donjeg rublja su pak portreti Snježane Banović, Vitomire Lončar i Slobodana Šnajdera.
Predstava se nastavlja scenom u kojoj se glumci svlače i ostaju posve goli, a nad njih se spuštaju glave tuševa dočaravajući plinske komore u nacističkim logorima te glumci liježu na hrpu poput žrtava.
U završnom dijelu scenu prema gledalištu zatvara replika svečanog zastora zagrebačkoga HNK s Bukovčevim “Hrvatskim preporodom”. Glumci se simbolično peru vlažnim maramicama a jedan od njih govori o tome kako se izjasnio javno kao Srbin, na što ga ostali napadnu vrijeđajući i mučeći ga. To prekida djevojčica s kalašnjikovim u rukama uperenim u glumce. Svojim kostimom podsjeća na djevojčice iz prethodne predstave Frljića i Blaževića “Aleksandra Zec”.
U predstavi su glumili Damir Orlić, Jelena Lopatić, Tanja Smoje, Jasmin Mekić, Jerko Marčić, Nikola Nedić, Dražen Mikulić, Nika Mišković i drugi. Kostimografkinja je Sandra Dekanić a scenografkinja Petra Veber.
“Hrvatsko glumište” je treći dio “Trilogije o hrvatskom fašizmu” Frljića i Blaževića, nakon “Bakhi” i “Aleksandre Zec”.
Na tribini o “upotrebi činjenica u kazališnom predstavljanju stvarnosti devedesetih”, održanoj u srijedu i najavljenoj kao uvod u predstavu, Oliver Frljić je kazao da on uvijek govori o temama koje službena politika zaboravlja i koje “ispadaju iz službene historiografije”. “Za oporavak društva je važno da se suoči s onime što je radilo”, kazao je Frljić objašjavajući namjere autora.
Na premijeri “Hrvatskog glumišta” viđeni su među ostalima gradonačelnik Vojko Obersnel te zamjenik ministrice kulture Vladimir Stojisavljević, a posebnu pažnju među nazočnima izazvao je dolazak Mire Furlan.
.
Uoči premijere u foajeu kazališta održana je tribina na temu »Upotreba činjenica u kazališnom predstavljanju stvarnosti devedesetih«, na kojoj su sudjelovali Oliver Frljić, Marin Blažević, Dino Mustafić i Sven Milekić. Tom prilikom predstavljena je Koalicija za REKOM, široka koalicija udruga, organizacija i pojedinaca iz svih sedam država s područja nekadašnje Jugoslavije, koji zagovaraju uspostavljanje regionalne komisije za utvrđivanje činjenica o ratovima od 1991. do 2001. godine.
Pravi naziv predstave: ‘Mrzim istinu’
Uoči predstave građanska inicijativa “Otkaz Frljiću i Blaževiću – ZA dignitet HNK I.pl. Zajc” prelijepila je oglasnu ploču s porukom kako je pravi naziv predstave ‘Mrzim istinu’.
U znak prosvjeda ispred kazališta okupili su se i članovi Udruge hrvatskih branitelja dragovoljaca Domovinskog rata.
Riječki »Pokret otpora« istaknuo transparent sa sadržajem »Velikani koji su zadužili našu djecu«, s imenima ljudi koje prozivaju za korupciju među kojima su Slavko Linić, Veljko Miškulin, Doris Hrast, Mirko Pavičić i Vojko Obersnel.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasa