Site icon narod.hr

Pogledajte fotografije kako se živjelo u Livnu, BiH i RH krajem 19. i početkom 20. st.

Foto: Dubrovački muzeji

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mato Kaić, premda fotografski amater, s velikim je osjećajem za kompoziciju i kadar, bilježio svakodnevni život svojih sugrađana u Livnu, ali i drugim gradovima u BiH i Hrvatskoj. Od portreta austro-ugarskog oficira, seoskih djevojaka, ili strica koji je navodno bio prvim protaganositom njegovih fotografija, pa sve do životinja, biljaka, pejzaža, do prvog automobila u Livnu. Kaić je bilježio ljude i njihove živote – druženja uz kartaške partije i bilijar u livanjskom hotelu, kupanje na splitskim Bačvicama, pralje u Dubrovniku, seosku djecu dok čuvaju krave na ispašama, trgovce na pijacama i sajmištima, prenosi Dnevnik.ba.

Plod stečevine

U Etnografskom muzeju u Zagrebu nedavno je otvorena izložba „Svjetlopisi pod bosanskim nebom“ Mate Kaića, prvog livanjskog fotoamatera s početka 20. stoljeća na kojoj je predstavljen veliki opus jednog od prvaka bosanskohercegovačkog fotoamaterizma, najpoznatijeg po fotografijama ljudi i krajeva – svakodnevnog života na prostoru Livna, Dubrovnika, Sinja, Splita.

Foto: Dubrovački muzeji
Foto: Dubrovački muzeji

Kaićevi „Svjetlopisi“ zapravo su plod stečevine koja se sastoji od 327 staklenih ploči (negativa, pozitiva i dijapozitiva u boji), kamere s pripadajućom opremom i nekoliko priručnika za fotografiju na njemačkom jeziku, a njezino zagrebačko gostovanje rezultat je uspješne suradnje Franjevačkog muzeja i galerije Gorica u Livnu s Etnografskim muzejom u Zagrebu započete još 2015. godine.

Foto: Dubrovački muzeji

Izložba fotografija

Izložba je premijerno prikazana u Livnu 2015. godine, gostovala je u Dubrovačkim muzejima, Muzeju grada Tešnja, Filozofskom fakultetu u Mostaru, Franjevačkoj galeriji na Širokom Brijegu, a nakon zagrebačkog, planirana su gostovanja u Splitu i Beču.

Autorice izložbe su Željka Markov, kustosica umjetničke zbirke Franjevačkog muzeja i galerije Gorica u Livno i Ružica Barišić, voditeljica knjižnice, a kustosica zagrebačkih „Svjetlopisa“ u Etnografskom muzeju je Iris Biškupić – Barišić.

Foto: ETNOGRAFSKI MUZEJ ZAGREB/ FRANJEVAčKI MUZEJ I GALERIJA GORICA LIVNO –

U baštinu je ostavio neprocjenjive dokumentarističke i umjetničke fotografije

Bio je dobrostojeći hobist koji nam je u baštinu ostavio neprocjenjive dokumentarističke i umjetničke fotografije Livna, BiH i dijela Hrvatske, ali i intelektualac, umjetnik koji je, ponikavši u velikoj i bogatoj livanjskoj obitelji, zaslužan za društveni, politički i kulturni razvoj Livna krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Njegova je obitelj u livanjskom kraju poznata stoljećima, preci su mu bili svećenici, trgovci, gradonačelnici, a neki od njih zaslužni su i za podizanje prve čitaonice na tom prostoru. Kaić je prvi aparat nabavio još u lipnju 1902. godine, a do 1938. nije prestajao fotografirati, sačuvavši tako cijelu jednu epohu.

Foto: Dubrovački muzeji

Ostalo je zabilježeno i da je prvi protagonist njegovih fotografija bio njegov stric.

Foto: Dubrovački muzeji

Kaićeva fotografije dopunjavaju bosanskohercegovački fotoamaterizam

Do kraja 19. stoljeća, sve fotografije Livna načinili su strani putujući fotografi, a kako su snimane foo-kamerama na staklenim pločama, bilo je pravo umijeće i izazov izraditi dobru fotografiju, a još veće – sačuvati je do danas.

U Kaićevom opusu prevladavaju povijesno-etnografski motivi, a prizori odišu umjetničkim realizmom. Portreti sugrađana su silno empatični i topli, a krajolici pršte od zavičajnosti i fascinacijom sjena na površini vode.

Iznenadna očeva smrt 1913. primorala je Kaića da preuzme dio obiteljskih obveza, pa je morao upravljati obiteljskom pilanom na rječici Poričnici kraj Bugojna.

Foto: Dubrovački muzeji

Tako su fotografija i plan da upiše Likovni studij pali u drugi plan, a pilana se modernizirala i to tako što je stavljena u električni pogon. Mato Kaić je 20-ih godina prošlog stoljeća kupio imanje uz rijeku Žabljak Livnu, na kojem se do svoje smrti (1967.) uspješno bavio uzgojem voća i povrća s modernim sustavom navodnjavanja. Postao je jedan od najvećih proizvođača voća i povrća u Livnu, a njegove uspjehe bilježile su splitske dnevne novine. Koliko je imanje bilo uspješno svjedoči činjenica da se taj dio naselja uz rijeku Žabljak i danas u narodu zove Matin pod.

Kaićeva fotografija nije samo značajna za livanjsku povijest, već pruža bolji uvid u do sada nedovoljno istražen i, moglo bi se reći, dopunjava bosanskohercegovački fotoamaterizam koji je nesumnjivo doprinio razvoju umjetničke fotografije u Bosni i Hercegovini. U Kaićevo je vrijeme fotografija bila relativno mlad medij – u Europi se pojavljuje 1830., prva bosanskohercegovačka 1855., a livanjska u 1878. Načinio ju je čuveni bečki fotograf Franz Laforest, koji je u Livno stigao s austrougarskom vojskom.

Izložba u Etnografskom muzeju u Zagrebu ostaje otvorena do 14. rujna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version