Post nije u prvom redu zaokupljenost tijelom, nije dijeta, niti štrajk glađu, nego je, iznad svega, davanje prigode duhu, put prema Bogu. Post je, na neki način, približavanje k Bogu.
Veliki petak za katolika znači dan posta i nemrsa. Mnogi katolici su zbunjeni pravim značenjem te crkvene zapovijedi, što zahtijeva dodatno kratko i jasno objašnjenje.
Post za katolika znači uzeti samo jedan puni obrok u danu. Nemrs znači redovito jesti (uobičajena tri obroka dnevno), ali da to ne bude meso.
Post je, prema važećoj crkvenoj disciplini, uzdržavanje od jela na taj način da se ujutro i na večer uzme samo malo hrane, a na podne se uzme normalan obrok (ručak). Post može biti i stroži, pa je najstroži post onda kada se posti o kruhu i vodi. Često katolici u Hrvatskoj prihvaćaju takav hvale vrijedan post po preporukama Kraljice mira uz Međugorja.
Nemrs je uzdržavanje od mesa i masnih jela. I kod nemrsa ima raznih shvaćanja. Najstrože shvaćanje je ono koje isključuje, ne samo meso i masna jela, nego i jaja, mlijeko i sir.
Uočiti treba slijedeće: u dva dana “strogog posta” (Čista srijeda i Veliki petak) nije samo post, nego, zajedno, i post i nemrs! Znači: vjernik toga dana jede samo jedan puni obrok jer je post i ne jede meso jer je nemrs. U ostale petke uzima redovite obroke, ali se odriče mesa. Više od toga nije zapovjeđeno, ali je vrijedno i mnogi poste više i češće (na primjer na Badnjak, uoči Velike Gospe) i strože: “o kruhu i vodi”.
Prema sadašnjoj crkvenoj disciplini post je obvezatan za katolike od navršene 18. do započete 60. godine života: na Pepelnicu i na Veliki petak. Dragovoljno ga mogu činiti i mlađi i stariji od ovih dobnih odrednica. Za nemrs (običnim petkom) crkveni zakonik je sažet i kratak: “Zakon nemrsa obvezuje one koji su navršili 14. godinu života, osim ako je u petak svetkovina.”
Fra Ante Vučković, profesor filozofije na splitskom KBF-u raščlanjuju pravi smisao posta:
„Post nije u prvom redu zaokupljenost tijelom, nije dijeta, niti štrajk glađu, nego je, iznad svega, davanje prigode duhu, put prema Bogu. Post je, na neki način, približavanje k Bogu. Čini se kako onaj tko drži dijetu i onaj tko posti čine isto. No, onaj tko drži dijetu, zaokupljen je sobom, suvišnim kilogramima, zdravljem što je nekad nužno i potrebno i što ne treba dovoditi u pitanje – ali, u prvom sam planu “ja”, moj odnos prema samom sebi, prema svom tijelu. Onaj tko posti, međutim, stavlja Boga na prvo mjesto.“
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasa