Foto: fah

Trećina svjetske nafte koja se prevozi morskim putem prolazi Hormuškim tjesnacem što ga čini strateškom arterijom koja bliskoistočne proizvođače povezuje s tržištima u azijskom Pacifiku, Europi, Sjevernoj Americi i dalje.

Zapovjednik Iranske revolucionarne garde zaprijetio je ovaj tjedan da će Iran blokirati prolaz tankerima kroz Hormuški tjesnac kao odgovor na američke pozive da se zabrani izvoz iranske nafte.

Tjesnac je desetljećima bio u središtu regionalnih napetosti i nije prvi put da Iran spominje takve prijetnje.

Hormuški tjesnac

Riječ je o plovnom putu koji dijeli Iran i Oman, a povezuje Omanski zaljev i Perzijski zaljev.

U svojem najužem dijelu tjesnac je širok 29 nautičkih milja (54 kilometara).

Američka uprava za energiju procjenjuje da je rekordnih 18,5 milijuna barela nafte prevezeno morem prošlo tjesnacem u 2016., što je za 9 posto više u odnosu na 2015., kada je oko 30 posto sirove nafte prevezene morem prošlo kroz tim tjesnacem.

Većina sirove nafte izvezene iz Saudijske Arabije, Irana, Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE), Kuvajta i Iraka prolazi Hormuškim tjesnacem. On je i plovni put za gotovo sav ukapljeni plin (LNG) koji izvozi Katar.

Tijekom iransko-iračkog rata (1980.-1988.) dvije strane pokušale su poremetiti jedna drugoj izvoz, a taj je sukob poznat kao Tankerski rat.

Američka Peta flota, stacionirana u Bahreinu, zadužena je štititi trgovačke brodove u tom području.

Energetski konzultanti Petromatrix, koji prate američke nosače zrakoplova u regiji, navode da trenutačno nema nosača u Arapskom zaljevu. U vrijeme administracije američkog predsjednika Georgea W. Busha uvijek su bila dva nosača u Arapskom zaljevu, a u vrijeme administracije predsjednika Baracka Obame u kraćem razdoblju nije ih uopće bilo, što je bio potez dobre volje u vrijeme kada se s Iranom pregovaralo o nuklearnom sporazumu.

Incidenti u Hormuškom tjesnacu

U srpnju 1988. američki ratni brod Vincennes srušio je iranski putnički avion i poginulo je svih 290 osoba. Washington je rekao da je to bio nesretni slučaj jer je posada broda pogrešno procijenila da je riječ o borbenom avionu. Teheran je rušenje putničkog zrakoplova nazvao hotimičnim činom, a SAD ustvrdio da je Vincennes plovio u tom području kako bi štitio neutralne brodove od iranskih napada s mora.

Početkom 2008., SAD je optužio iranske brodove da su prijetili njegovim ratnim brodovima kada su se približili trima brodovima američke mornarice u Hormuškom tjesnacu.

U lipnju 2008. zapovjednik Revolucionarne garde Mohamad Ali Džafari rekao je da će Iran nametnuti kontrole prolazu brodovima bude li napadnut.

U srpnju 2015. japanski tanker M Star bio je napadnut, a odgovornost je preuzela militantna skupina zvana Brigade Abdulaha Azama, povezana s Al Kaidom.

U siječnju 2012., Iran je zaprijetio blokadom Hormuškog tjesnaca u znak odmazde za američke i europske sankcije nametnute njegovim prihodima od prodaje nafte što je bio pokušaj Zapada da zaustavi iranski nuklearni program.

U svibnju 2015., iranski brodovi otvorili su vatru na tanker pod singapurskom zastavom uz obrazloženje da je tanker oštetio iransku naftnu platformu.

3. srpnja 2018., iranski predsjednik Hasan Rohani nagovijestio je da bi Iran mogao poremetiti prolaz tankerima u Hormuškom tjesnacu ako SAD realizira svoje prijetnje da potpuno ukine izvoz iranske nafte.

Dan nakon Rohanijeve izjave oglasio se i zapovjednik Revolucionarne garde poručivši da će Iran blokirati sav izvoz kroz Hormuški tjesnac ako bude spriječen izvoziti svoju naftu.

Izvor: hina/mt