Site icon narod.hr

Otkrivamo tajne sigurne zimske vožnje

Mnogi vozači, osobito mlađi, imaju slabo ili gotovo nikakvo praktično iskustvo u vožnji po zimskim uvjetima. Stoga, dva su zlatna pravila – usporite sve nagle pokrete i višestruko povećajte razmak! Količina prianjanja na snijegu drastično je manja pa je najbolje pomalo vježbati vještinu u vlastitom aranžmanu. Najbolje na nekoj pustoj cesti bez prometa ili na parkiralištu nekog od velikih trgovačkih centara van radnog vremena. Svjesno pokušajte isprovocirati gubitak prianjanja i na taj način upoznajte dinamiku svojeg automobila. Dovoljno je pri brzini od 10 ili 15 km/h naglo nagaziti kočnicu i uvjeriti se koliko je zaustavni put duži, koliko je mogućnost nagle promjene smjera ograničena, te kako je gotovo nemoguće brzo krenuti. Vježbanjem tehnike stvara se rutina. Reakcije za volanom postaju refleksne, a upravo to može predstavljati ključan faktor u po život opasnoj situaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

NULTO PRAVILO – Očistite automobil
Ako niste u stanju adekvatno očistiti automobil, nemojte ni čitati ostalih deset savjeta. Ne krećite na put, jer ste opasnost za sebe i druge. Prije nego uopće pomislite postati aktivnim sudionikom prometa uklonite sav snijeg i led s automobila. Dok ga čistite upalite motor kako bi se zagrijao, ali s grijanjem na mjestu nemojte pretjerivati. Čim ste snijeg s lima i stakala, krenite polako. Stupnjeve mijenjajte na 2000/min te vozite lagano prvih desetak kilometara, kako bi se nakon ulja u motoru zagrijalo i ulje u mjenjaču.

1. KORISTITE ZIMSKE GUME
Ljetne gume gube svoju fleksibilnost već na vanjskoj temperaturi manjoj od sedam stupnjeva, cjelogodišnje na manje od -10 stupnjeva, a zimske tek na -30. Zimska guma na snijegom pokrivenoj cesti, dizajnom gaznog sloja i kemijskim sastavom, omogućava čak i do četiri puta bolji prijenos adhezijskih sila od ljetne. Stoga, za vožnju zimi koristite zimske gume, jer one su osnovni preduvjet za sigurno putovanje.

2. IZBJEGAVAJTE NAGLE POKRETE VOLANOM
Svaki nagli pokret volanom može destabilizirati automobil i prouzročiti gubitak prianjanja. Zakretanjem kotača na gumu djeluju poprečne (bočne) sile pa je stoga ključno u taj proces krenuti smirenim pokretom te postupno povećavajući opterećenje kako ne bi došlo do gubitka prianjanja i pojave podupravljanja. Proširivanje putanje prednjeg dijela automobila može se korigirati blagim oduzimanjem gasa. Time će se kotači djelomično rasteretiti aksijalnih (uzdužnih) sila te će automobil nastaviti skretati u zadanom smjeru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

3. KREĆITE S MINIMALNIM DODAVANJEM GASA
Svako pretjerivanje prilikom kretanja rezultirat će gubitkom prianjanja pogonskih kotača. Najbolje je koristiti četvrtinu do najviše trećine raspoložive snage te promijeniti u drugi stupanj prijenosa već nakon nekoliko metara. Time se smanjuje vučna sila na kotačima, što doprinosi količini prianjanja. Na poledici najbolje je kretati u drugom stupnju prijenosa.

4. VIŠESTRUKO POVEĆAJTE RAZMAK
Zaboravite sva pravila kojih se pridržavate ljeti. Opreza na snijegu i ledu nikad dovoljno pa višestruko povećajte razmak, pogotovo tijekom magle i uvjeta lošije vidljivosti. Važno je ostaviti si dovoljno prostora za percepciju potencijalno opasne situacije. Nažalost, da mnogi zaboravljaju na razmak vidljivo je svake zime, kad su i lančani sudari najčešći.

5. KOČITE NJEŽNO I DOVOLJNO RANO
Predviđanje situacija na cesti pola je posla za sigurnost vožnje. Stoga, nemojte čekati posljednji trenutak, kočite nježno i dovoljno rano. Aktivacija sustava ABS, koji sprečava blokiranje kotača, rezultirat će blagim pulsiranjem papučice kočnice. Ne dozvolite da vas to uplaši, zadržite jednako snažan pritisak, sve do trenutka zaustavljanja, a volanom pritom blagim korekcijama usmjeravajte automobil. Prilikom usporavanja kočite i motorom ubacivanjem u niži stupanj, ali kvačilo nemojte otpuštati naglo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

6. OPREZNO SA STRAŽNJIM POGONOM
Premda je uvriježeno mišljenje kako automobile s pogonom straga voze mahom imućniji, vještiji i vozači skloni sportskoj vožnji, važno je imati na umu da će svaki gubitak prianjanja pogonskih kotača, osim kod pravocrtnog gibanja, rezultirati preupravljanjem (okretanjem vozila prema unutarnjem rubu zavoja). Važno je ne dodavati naglo gas tijekom prolaska kroz zavoj, a ako ipak dođe do preupravljanja potrebno je blagim zakretanjem volana suprotno od smjera zavoja ponovo uspostaviti kontrolu.

7. POGON 4X4 NIJE SVEMOGUĆ
Tijekom zimskih uvjeta na cesti najsigurnije je putovati automobilom s pogonom na sve kotače. Najlakše je ubrzati i skrenuti, ali mnogi zaboravljaju kako pogon ne utječe na performanse kočenja. Čak štoviše, izvedbe s pogonom 4×4 imaju masu veću za oko 100 kg pa je time i zaustavni put u prosjeku dodatnih 5 do 10 posto duži.

8. LANCE STAVITE U PRTLJAŽNIK
Prije odlaska na put, lance stavite u prtljažnik. Najčešće ih nećete koristiti, ali obavezno naučite kako se stavljaju, jer ne želite to po prvi puta isprobati uz rub ceste, usred noći, u gustoj magli… Dobra alternativa klasičnim lancima su plastični, a sve popularnije su i auto čarape, izrađene od tkanine i gume, koje se lakše stavljaju, manje su bučne i ne oštećuju naplatke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

9. PAZITE NA ISPRAVNOST AUTOMOBILA
Koncentracija antifriza treba biti minimalno 33 posto, čime je zajamčena zaštita od smrzavanja do temperature od -18 stupnjeva, odnosno od vrenja do 104 stupnja. Preporuka je koncentracija od 50 posto, koja štiti motor sve do -36 stupnjeva (vrenje do 106). Provjerite ispravnost akumulatora, grijača kod dizelaša te svjetala za maglu.

10. IMAJTE ADEKVATNU ODJEĆU I OBUĆU
Umjesto da tijekom putovanja vozite u jakni ili kaputu, zagrijte unutrašnjost automobila na sobnu temperaturu. Pripazite i na obuću. Radije imajte jednu za vožnju, a drugu za šetnju, nego da vozite u neadekvatnim čizmama, gojzericama ili zimskim cipelama debelih potplata, koje značajno umanjuju osjećaj za pedale.

 
OVO SU TRI NAJČEŠĆA MITA O VOŽNJI U ZIMSKIM UVJETIMA:

1. ABS treba isključiti – Istina je da ABS produžava zaustavni put, ali tijekom kočenja omogućava skretanje, što s blokiranim kotačima nije moguće

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. ESP treba isključiti – Da, Sebastien Loeb bio bi brži bez ESP-a nego s njime, ali prosječan vozač vještinom ne može nadmašiti suvremenu elektroniku, koja će u svim uvjetima izvući maksimum iz automobila

3. Treba smanjiti tlak u gumama – Time se povećava gazna površina, ali se na većim brzinama povećava opasnost od pregrijavanja gume. Na niskim temperaturama tlak u gumama smanji se uslijed kompresije zraka pa stoga svi proizvođači guma preporučuju zimsko povećanje tlaka od 0,2 bara.

 

Preuzeto sa: autoportal.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version