Građanski (pre)odgoj će se od jeseni eksperimentalno provoditi u školama u Rijeci

Foto: Thinkstock

Priručnik “Učenik građanin” – izrađen za potrebe provođenja izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim osnovnim školama – u četvrtak je predstavljen u riječkoj Gradskoj vijećnici, kao prvi takav priručnik za učenike u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Riječka gradska uprava izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj i obrazovanje od školske godine 2016./2017. eksperimentalno će uvesti u pete razrede u šest osnovnih škola, a od 2017./2018. planira uključiti sve zainteresirane riječke škole.

Kako je rečeno, Građanskim odgojem i obrazovanjem želi se potaknuti mlade na veću participaciju u zajednici, poštivanje različitosti, preuzimanje aktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava, održivog razvoja i općenito demokratizacije društva.

Gradonačelnik Vojko Obersnel rekao je da građani često nisu svjesni svojih mogućnosti, ali ni snage da artikuliraju svoje želje i svojim sposobnostima mijenjaju svijet u kojem žive, zato što ih tome nitko ne uči. “Zbog toga smo krenuli u ovaj projekt”, rekao je Obersnel i dodao da gradska uprava nema nadležnost da se Građanski odgoj i obrazovanje u škole uvede kao obavezni ili izborni predmet, ali da ga stoga posebno veseli što su se od njegove najave, sa željom da se priključe, javile brojne jedinice lokalne samouprave.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“To me ispunjava nadom da će se ono što započinjemo proširiti Hrvatskom i ukazati Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta na potrebu uvođenja građanskog preodgoja u škole”, rekao je. Podsjećamo, Obersnel je isto tako u svibnju ove godine izjavio sljedeće: “Što zbog zaborava, što zbog neznanja, što zbog bahatog nerazumijevanja povijesti, predstavnici pojedinih institucija naše zemlje danas nam kao nove vrijednosti podastiru najmračnije, davno poražene ideje. Nastavimo li tolerirati neofašizam, nastavimo li se praviti da ga ne vidimo, i nastavimo li šutjeti pred našim mladim ljudima o tome, uskoro se nećemo znati vratiti na jedinu ispravnu stazu, a pogled u ogledalo izazivat će u nama sram. Više o njegovom dosadašnjem radu i stajalištima, pročitajte OVDJE.

Jedna od autorica priručnika, psihologinja u Osnovnoj školi Nikola Tesla Orjana Marušić Štimac naglasila je da je građanski odgoj potreban od malih nogu dodavši da se “demokracija ne prenosi genima i stoga svaka nova generacija djece mora učiti građanske vještine”.

Prema riječima suautorice priručnika i profesorice povijesti i zemljopisa u Osnovnoj školi Vežica, Gordane Frol, udžbenik je pisan u drugom licu jednine kako bi se učenika izravno stavilo u ulogu aktivnog građanina, da shvati da ima razne mogućnosti djelovanja u društvu, te da se zalaže za napredak zajednice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Priručnik ima 30 tema, koje objedinjavaju šest dimenzija Građanskog (pre)odgoja i obrazovanja: društvenu, ljudsko-pravnu, političku, kulturalnu, gospodarsku i ekološku, a program izvannastavne aktivnosti i pripadajući priručnik izradio je četveročlani tim – Gordana Frol, Vesna Kovač, Orjana Marušić Štimac i Mirela Pašić.

Na predstavljanju je još rečeno da će se nastava organizirati po modelu programa “Moja Rijeka”, kao zaseban predmet, odnosno izvannastavna aktivnost, jednom tjedno, s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje, u višim razredima osnovne škole. Uvest će se postupno, sljedeće školske godine u pete razrede, pa do kraja osnovnoškolskog obrazovanja.

Prema tvrdnjama GOOD inicijative, istraživanje provedeno prošle godine pokazuje da se među mladima “produbljuje demokratski deficit”, stoga su organizacije civilnog društva okupljene u GOOD inicijativi pokrenule javnu kampanju za sustavno i kvalitetno uvođenje građanskog (pre)odgoja i obrazovanja u škole pod nazivom “Naučimo biti veliki”, koju podupiru mreže fondacija Otvoreno društvo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podsjećamo, George Soros je osnivač i predsjednik Instituta pod nazivom “Otvoreno društvo” (Open Society Institute), organizacije koja podupire aktivnosti u više od 50 zemalja širom svijeta, većinom financiranjem nevladinih udruga, koje promiču vrijednosti otvorenog društva, a u koje se ubrajaju udruge za ljudska prava, udruge za zaštitu okoliša, prava životinja, rodnu ravnopravnost, feminističke grupe, udruge za promicanje prava homoseksualaca, liberalne političke opcije i dr., pa se postavlja pitanje hoće li osoba koja se toliko zalaže za svačija prava inzistirati da se o njima više informiraju i mladi u obliku građanskog odgoja. Više o tome pročitajte OVDJE.

Udruga U ime obitelji sudjelovala je u stručnoj i javnoj raspravi o cjelovitoj kurikularnoj reformi te u raspravi Odbora za ravnopravnost spolova o Kurikularnoj reformi s posebnim naglaskom na građanski i zdravstveni odgoj.

U Hrvatskom saboru, u organizaciji Odbora za ravnopravnost spolova, održana je tematska sjednica o Kurikularnoj reformi s posebnim naglaskom na građanskom i zdravstvenom preodgoj. U radu sjednice sudjelovale su i predstavnice udruge U ime obitelji, Natalija Kanački, dr. med. i dr.sc. Beata Halassy koje su istaknule da građanski “treba na korjenitu doradu”. Više o tome pročitajte OVDJE.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.