Prosvjedi njemačkih seljaka započeli su na krajnje dramatičan način: policija tvrdi da oni već krše dogovorena pravila. Započeli su prosvjedi poljoprivrednika i autoprijevoznika u Njemačkoj, koji su se nadovezali na prosvjede radnika na željeznici. Prosvjedi su bili najavljeni, poljoprivrednici će biti na ulicama 8 dana, a glavni im je povod najava smanjenja državnih subvencija za korištene dizel goriva u poljoprivredi.
Oprezna podrška političara
Većina promatrača se slaže kako bi najavljena mjera, ako se provede, najteže pogodila male poljoprivrednike, odnosno ono što bi mi nazvali OPG sektorom.
Prosvjedi imaju podršku stanovitog broja političara u sve tri grane vlasti. Tako, primjerice, kako prenosi Focus , bavarski Ministar unutarnjih poslova Joachim Herrmann (CSU) u osnovi podržava zahtjeve seljaka, ali je rano jutros naglasio kako se neće moći tolerirati ako oni svojim traktorima blokiraju ključna prometna čvorišta.
Druga, svim njemačkim političarima očigledno vrlo važna stavka, mogućnost je da prosvjede za svoje ciljeve iskoristi, kako je oni zovu, “radikalna desnica”, pri čemu se ponajprije misli na stranku AFD. U tom je smislu možda najjasniji bio europarlamentarac iz CDU-a Dennis Radtke, kad je izjavio:
“Koliko je jasno kako ja podržavam seljake u njihovoj situaciji, jednako očekujem da njihov vođa Rukwied dade jasnu izjavu kako neće imati ništa s AfD-om i drugim neprijateljima demokracije.”
Ukinut “klimatski fond”
Zasad je poznato kako su prosvjednici na nekim mjestima već prekršili policijske zabrane, poput one da traktorima neće izaći i blokirati autoceste. Njemački mediji javljaju kako su u 8:18 kod Böblingen-a na autocesti A81 viđeni traktori u pokretu. Za očekivati je kako će policija na to reagirati, jer se ističe da su pravila oko prosvjeda dogovorena prije mjesec dana, a jedno od njih je da se s poljoprivrednim strojevima neće izlaziti na autoceste.
Uzrok prosvjedima, osim navedenog neposrednog povoda, politika je njemačke vlade koja smjera usklađivanju sa zadanim klimatskim ciljevima EU. Do prijedloga smanjenja subvencija za dizel došlo je nakon što je, kako prenosi The Guardian, Ustavni sud proglasio 60 milijardi eura teški “Fond za klimu i preobrazbu” neustavnim. Stoga je vladajuća koalicija, kako bi nastavila provoditi “zelenu tranziciju”, pribjegla prijedlozima novih mjera, poput ove koja je postala okidač za prosvjede. Drugi važan uzrok nezadovoljstvu je i povećanje tzv. “poreza na CO2”, koje je počelo vrijediti od 1. siječnja.
Seljaci u bezizlaznoj situaciji
Prijevoznici su se pridružili seljacima zbog povećanja cestarina na vozila s teškim teretima, a željezničari već otprije prosvjeduju zbog visine plaća i radnih uvjeta, ali su bili prekinuli prosvjede u vrijeme Božića. Prosvjedi nisu formalno koordinirani, ali se vjeruje kako će u satima i danima koji slijede, poprimiti dimenzije generalnog štrajka.
Počelo je pic.twitter.com/TLQmJsmX7p
Tekst se nastavlja ispod oglasa— oʞuɐɹq (@brancoke) January 8, 2024
Jedan od prosvjednika, Frerk Arfsten, izjavio je za Berliner Zeitung da će “ako cijene nastave rasti njemački seljaci postati nekonkurentni i konačno slomljeni na tržištu. (…) glavni je problem što nikad nismo dobili priliku sjesti za stol i razgovarati s ljudima poput Scholza, Lindera ili Habecka.”
Prosvjedi se nastavljaju i čini se kako će situacija dramatično eskalirati, jer prosvjednici počinju blokirati prometna čvorišta.
Tekst se nastavlja ispod oglasa