Ljevičarska vlada Donalda Tuska krenula je s napadima na katolički vjeronauk u školama. Pa tako nova ministrica obrazovanja želi reducirati satove vjeronauka u školi.
Katolička crkva protivi se smanjenju broja sati vjeronauka koje je predložila vlada, a odbacuje i planove za ukidanje ocjenjivanja vjeronauka. Nastavu, koja je izborna, ali je pohađa većina učenika, organiziraju i financiraju javne škole, ali s učiteljima i nastavnim planom i programom koje bira Katolička crkva.
>Tuskov ministar kulture napravio crnu listu, Katolička crkva je neprijatelj br.1
Tuskova ministrica obrazovanja želi reducirati satove vjeronauka
Nova ministrica obrazovanja Barbara Nowacka tvrdi da su dva sata tjedno vjeronauka ”pretjerana” s obzirom da je to više nego što učenici imaju za neke druge predmete. U prosincu prošle godine najavila je da planira smanjiti taj broj na jedan sat tjedno.
Nadbiskupski odbor za obrazovanje izrazio je duboku zabrinutost prijedlozima, navodeći da pristup vjeronauku u školama vidi kao ljudsko pravo.
”Pravo na pristup vjeronauku u prostorijama javne škole proizlazi iz temeljnih ljudskih prava. Posebice prava na vjersku slobodu, prava na obrazovanje, prava roditelja da odgajaju djecu u skladu sa svojim vjerskim uvjerenjima”, stoji u priopćenju.
Tisuće vjeroučitelja će ostati bez posla
Crkva nadalje navodi da se promjene u organizaciji poučavanja katoličkog vjeronauka u školi trebaju odvijati u dogovoru s crkvama i vjerskim udrugama. Te da je za smanjenje broja sati vjeronauka potrebno suglasnost biskupa, piše Remix News.
Crkva je također izrazila zabrinutost da bi u slučaju smanjenja broja sati vjeronauka u školama ”tisuće vjeroučitelja” ostalo bez posla. Što bi se ”vrlo negativno odrazilo na njihove osobne živote i sudbinu njihove obitelji.”
Žele ukinuti i ocjenjivanje iz vjeronauka
Crkva je također kritizirala prijedlog da se ukine praksa ocjenjivanja iz vjeronauka i etike u prosječnu završnu ocjenu. Ovakav prijedlog je ocijenila ”nepravednim”. ”Učenik treba biti nagrađen za svoj rad, a ta nagrada i uvažavanje truda učenika izražava se ocjenom koja ima i motivacijsku funkciju”, poručila je Crkva.
>Stanje u Poljskoj: Tusk iz medija želi izbaciti glas desne oporbe
”Vjeronauk u školi ima veliku kulturološku vrijednost”
Kardinal je istaknuo da vjeronauk učenicima usađuje moralne vrijednosti. Ima ”ogromnu obrazovnu ulogu i snažno podupire obrazovnu ulogu škole”. ”Vjeronauk u školi ima i veliku kulturološku vrijednost. Pomaže razumjeti našu kulturu koja ima kršćanske korijene. Daje kognitivne alate za razumijevanje književnosti i umjetnosti”, dodala je Crkva.
U cijeloj Poljskoj više od 80 posto učenika u školama i predškolskim ustanovama pohađalo je izbornu nastavu u školskoj godini 2021./2022. Međutim, pohađanje nastave opada posljednjih godina, posebno u velikim mjestima i gradovima, pri čemu se samo 29 posto učenika srednjih škola u Varšavi odlučuje za takvu nastavu.