Upotreba mobilnih telefona u školama jedna je od najaktualnijih tema na razini cijele EU. Obrazovna politika, a time i specifične stvari poput upotrebe mobilnih telefona u školama ingerencija je svake pojedine države EU. U posljednjih nekoliko godina sve više država članica zabranjuje korištenje mobitela u obrazovnim institucijama. Posljednje na tom popisu su Nizozemska i Mađarska. Hrvatska na nacionalnoj razini zasad ne pribjegava takvom rješenju. Međutim, svaka pojedina škola može se autonomno odlučiti na taj korak.
> Jesmo li ovisni o tehnologiji? 23 posto mladih ovisno o mobitelima
Iskustva iz EU
Nizozemska
Početkom ove školske godine u Nizozemskoj je stupila na snagu nacionalna zabrana korištenja mobilnih telefona u školama. Ova je mjera samo proširila već postojeću, koja je obuhvaćala srednje škole, i na osnovne škole. Nizozemsko ministarstvo obrazovanja na taj se korak odlučilo ocjenjujući da mobilni telefoni ometaju učenike. Negativno utječu na njihovu koncentraciju i, posredno, na proces učenja. Zabrana u Nizozemskoj ipak nije potpuna. Mobiteli se mogu koristiti ukoliko su nužni za specifične edukativne sadržaje ili iz zdravstvenih razloga.
Mađarska
I Mađarska je, kao i Nizozemska, zabranila upotrebu mobitela u svim školama na razini cijele države. Zabrana je stupila na snagu prvi danom nove školske godine.
U intervjuu za mađarski list Magiar Nemzet, rektor Fakulteta za obrazovanje Nemeskurti Istvan pri Nacionalnom sveučilištu za javnu službu (NKE), Mihaly Nanai, rekao je da je zabrana iznimno dobrodošla te da će se školski rad, učenje i društvena atmosfera u školama dramatično poboljšati.
Naveo je kako će zabrana pozitivno utjecati na koncentraciju učenika. Nadalje, ona će i smanjiti digitalno zlostavljanje i snimanje neželjenih videozapisa.
>Francuska: Zabrana mobitela u osnovnoj školi
Nova anketa Instituta Sv. Stjepana pokazala je da se 85 posto Mađara slaže sa zabranom. To znači da i roditelji počinju shvaćati opasnosti od uređaja.
Školama će biti dopušteno da provode vlastitu politiku kažnjavanja. Imat će visok stupanj autonomije u tome kako se nositi s posljedicama ako učenici ne budu slijedili zabranu.
Francuska
Francuska je među prvim europskim zemljama još 2018. uvela nacionalnu zabranu korištenja mobitela u školama. Odnosi se to na učenike osnovnih i srednjih škola tijekom čitavog boravka u ustanovi. Glavni cilj zabrane bio je smanjiti ometanja, potaknuti bolju socijalnu interakciju među učenicima te ih potaknuti na više fizičkih aktivnosti. Čini se da je ova mjera bila uspješna, jer su učenici za vrijeme odmora i slobodnog vremena rjeđe koristili uređaje. Odnosno, više su vremena provodili u društvu svojih vršnjaka.
Osim Mađarske, Nizozemske i Francuske, zabranama mobitela u školama u različitom obuhvatu pribjegle su i Grčka, Italija, Belgija, Španjolska…
Kakvo je stanje u Hrvatskoj?
Zabrana korištenja mobitela u RH na nacionalnoj razini ne postoji. Kako stvari stoje o njoj se i ne razmišlja. Resorni ministar Radovan Fuchs u srpnju prošle godine rekao je kako on osobno misli da je dobro da učenici u školama ne koriste mobitele. Međutim, naglasio je kako se neće ići u zabranu na nacionalnom nivou.
“Ne razmišljamo o tome da centralnim propisom zabranimo mobitele u školama. Postoji puno škola koje su, u dogovoru s roditeljima, donijele takav interni propis, što one definitivno mogu. To spada u nešto o čemu škola može dogovorno odlučivati”, prenio je Dnevnik.hr.
Prema prošlogodišnjem istraživanju Instituta za društvena istraživanja koje je provedeno na uzorku od preko 9000 učitelja i učenika osnovnih i srednjih škola, vidljivo je da ih većina podupire zabranu upotrebe mobitela u školama. Primjerice, čak 85% nastavnika izjasnilo se za zabranu ili ograničenje mobitela u školama.
>Papa mladima: Koristite se mobitelima, ali ne zaboravite susretati osobe
Problem s mobitelima u školama
Mobilni telefoni, a napose oni pametni donijeli su ljudima mnogo toga dobroga. Oni su neophodno sredstvo komunikacije, izvor su informacija i zabave. Međutim, njihova upotreba u školama ima mnoštvo neosporno negativnih posljedica. Učenici njihovom upotrebom gube koncentraciju za učenje, ometaju nastavu, neovlašteno snimaju i fotografiraju kolege i profesore, gube interes za stvarnu interakciju s prijateljima…