Biskup Uzinić citirao Stiera o klijentelizmu: ‘Bilo bi dobro da se svi zamislimo, a osobito oni koji participiraju u zakonodavnoj, sudskoj i izvršnoj vlasti’

Foto: fah

Dubrovački biskup Mate Uzinić u subotu je predvodeći misu na Dan hrvatskih mučenika u Udbini poručio kako su nam potrebni pravedni ljudi na svim razinama, pa i crkvenim jer će se jedino tako moći ići naprijed te upozorio da je u društvu najveći problem ortački kapitalizam, to što si mali krug ljudi namješta poslove na račun domovine i slobode.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njegovu homiliju prenosimo u cijelosti:

“Danom hrvatskih mučenika se spominjemo velikog broja znanih i neznanih sinova i kćeri našeg hrvatskog naroda koji su izgubili živote tijekom naše nacionalne povijesti, osobito onih koji su izgubili živote kao svjedoci vjere, ufanja i ljubavi. Rado ističemo ovdje na ovom mjestu i u ovom danu naše svete mučenike, poput sv. Nikole Tavelića, sv. Marka Križevčanina, bl. Alojzija Stepinca, bl. Miroslava Bulešića, bl. Drinskih mučenica, službenice Božje s. Žarke Julijane Ivasić i šest njezinih susestara, za koje je proces pokrenut u ovoj Gospićko-senjskoj biskupiji, a među kojima je s. Trofima (Made) Miloslavić i iz moje Dubrovačke biskupije. Njima, uvjeren sam, možemo dodati i puno drugih imena ljudi koji su u različitim povijesnim razdobljima izgubili živote zbog ispovijedanja svoje vjere i ljubavi za svoj vlastiti narod ili su se žrtvovali iz ljubavi za druge, boreći se protiv onih koji su te vrijednosti željeli ugroziti. Na ovom se mjestu i u ovom danu s osobitim poštovanjem želimo prisjetiti ponajprije onih koji su ovdje stradali prije 525 godina, 9. rujna 1493., u Krbavskoj bitci. Oni su, kao svojevrstan simbol našeg povijesnog stradanja, ogledni primjer žrtvovanja iz ljubavi velikog broja muškaraca i žena – kako ne spomenuti moju Poljičanku Milu Gojsalić – koji su svoje živote položili u borbi „na predziđu kršćanstva”. Njima, s tugom što smo kao narod još uvijek podijeljeni u ocjeni uzroka njihovog stradanja, na ovom mjestu koje je, inspirirano činjenicom da su mnogi od njih ostali bez groba biskupa Milu nadahnulo na ideju Svehrvatskog groba, želimo pridružiti spomen na one koji su svoje živote izgubili kao žrtve totalitarnih sustava dvadesetog stoljeća. Često se prigovara da se spominjemo jednih žrtava i o njima govorimo, a da druge žrtve ignoriramo. Vjerujem da to nije bila namjera onih koji su pokrenuli ovu ideju jer sve su žrtve jednako vrijedne i zaslužuju naš spomen, nego da nam je namjera bila ispraviti povijesnu nepravdu i na ovom mjestu progovoriti i o onima o kojima se moralo šutjeti. Mišljenja sam da su upravo ta šutnja i neadekvatno suočavanje s totalitarizmima dvadesetog stoljeća bili jedni od glavnih razloga što se na prostoru naše domovine i susjednih zemalja vodio još jedan stravičan rat i što onom spomenu na žrtve prošlih vremena moramo pridodati spomen na žrtve i mučenike našega vremena, one koji su svoje živote položili za našu slobodu i kojima je potrebno, to ponekad zaboravimo, pridodati i brojne civilne žrtve. Želim se, među tim civilnim žrtvama prisjetiti osobito banjolučkog svećenika vlč. Zvonimira Matijevića koji je preminuo prije nekoliko dana, a koji je, između ostaloga, ovako svjedočio pred papom Franjom u Sarajevu, ističući bit kršćanskog mučeništva: „Premda, zbog svega što sam doživio, sad bolujem od bolesti multipla skleroza koja je poprilični životni križ te mi u pamet doziva riječi sv. Pavla: ‘Najradije ću se još hvaliti svojim slabostima da se nastani u meni snaga Kristova’ (2 Kor 12,9), ja, svećenik Zvonimir, od srca opraštam svima koji su mi nanijeli boli i molim za njih, da im milosrdni Bog oprosti i da se obrate na put dobra”.
Osim što slavimo Spomen hrvatskih mučenika danas, s cijelom Katoličkom Crkvom, slavimo i rođendan Blažene Djevice Marije. U njezinom rođendanu slavimo jedan važan iskorak u ostvarenju Božjeg praiskonskog plana spasenja čovjeka i čovječanstva. Današnje evanđelje saželo je taj Božji plan u niz generacija i imena. Taj niz završava s Josipom, mužem „Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist.” Možda nam se ovaj popis može činiti nepotrebnim ponavljanjem, ali nije tako. Svako ovo ime je bilo i te kako potrebno da bi uopće postojao niz. Zato ga je važno spomenuti. Što bismo mi dali, na primjer, kad bismo svaku žrtvu, svakog hrvatskog mučenika kojeg se danas spominjemo, mogli navesti po imenu? Nažalost, to nam nije moguće jer su mnogima od njih zajedno sa životima izbrisana i imena. Zato su imena važna. Iza svakog ovog imena se nalazi osoba sa svojom poviješću, koja je na svoj način obilježila povijest izraelskog naroda, ali i postala povijest spasenja. Zahvaljujući svakom od tih imena Isus koji se zove Krist, a u njemu Bog koji je odlučio postati S nama Bog, mogao je postati dionik naše ljudske povijesti.
Čitajući taj popis imena u ozračju ovog našeg Spomena hrvatskih mučenika, spontano mi se postavilo pitanje što bi se dogodilo s poviješću spasenja da je kojim slučajem bio prekinut niz, da je neko od ovih imena skupa s njihovim životom bilo izbrisano. Bi li i, ako da, kako taj niz stigao do Josipa, muža „Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist”? I omogućio mu da prihvaćanjem volje Božje za sebe, Mariju i dijete koje je ona nosila pod srcem, njegovo rodoslovlje postane Isusovo rodoslovlje? Što bi u tom slučaju bilo od našeg spasenja? Važno se zaustaviti nad ovim pitanjima kako bismo shvatili da je Spomen hrvatskih mučenika zapravo spomen na izbrisana imena i živote, izbrisane generacije i prekinuta rodoslovlja s kojima su izbrisani i Josipi i Marije, oni koji su trebali biti rođeni, a nisu, s kojima je Bog imao svoj plan u svom velikom povijesnom planu spasenja, a nisu ga dobili priliku ostvariti.

Koliko god je ovaj Spomen hrvatskih mučenika usmjeren prema prošlosti, ne bi nas smio ostaviti u prošlosti. Zato bismo ovom promišljanju o izbrisanim imenima i prekinutom rodoslovlju trebali dodati razmišljanje o sebi i svojoj generaciji u kojoj se, nažalost, događa novo brisanje generacija i imena. Neću spominjati sve katastrofalne demografske podatke koji o tome govore. Dosta je reći da je prošle godine rođeno 1151 dijete manje nego pretprošle, da je ove godine u prvi razred upisano više od 500 djece manje nego prošle godine, da u 117 škola ove godine nije upisano niti jedno dijete, da se ove godine zatvorilo 8 škola. Istovremeno s manjim brojem rođenih i većim brojem umrlih, iz godine u godinu povećava se iseljenički val. I ne odlaze više samo pojedinci nego cijele obitelji. Negdje sam pročitao da Irska bilježi porast broja hrvatskih građana od čak 431 %, a donekle sam se u to i sam mogao uvjeriti sudjelujući na Svjetskom susretu obitelji u Dublinu. Pročitao sam i da u Njemačkoj već živi više Hrvata nego li u Bosni i Hercegovini, koja je jedna od domovina hrvatskog naroda. Ono što dodatno zabrinjava su statistički podaci iseljenih Hrvata u Njemačkoj iz jednog nedavnog istraživanja prema kojemu ih samo 15 % razmišlja o povratku, a čak ih 80% kaže da su im odlaskom iz domovine ispunjena sva njihova očekivanja. Iako ih 65% kao motiv za iseljavanje navodi ekonomske razloge, zabrinjava da ih je čak 27% otišlo zbog političkih razloga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisam političar, a ni analitičar, pa ću sebi dopustiti navođenje jednog političara koji razumijevam kao svojevrsnu samokritiku, koji je ne tako davno rekao da je našem društvu „najveći problem klijentelizam, klijentelistički, odnosno ortački kapitalizam, mali krug ljudi koji si namješta poslove na račun domovine i slobode”. Bilo bi dobro da se svi nad tim zamislimo, a osobito oni koji participiraju u zakonodavnoj, sudskoj i izvršnoj vlasti jer, bojim se, ni jedna od njih nije imuna na tu kritiku. A odgovorni su da tako ne bude i dužni stvoriti sustav u kojemu se to neće moći događati. Vjerujem da u ovoj nesređenoj situaciji našeg društva koja truje ne samo naše odnose, nego i našu volju za životom u Hrvatskoj, kao demotivirajuće mogu pridodati i naše unutarnje svađe i prepucavanje oko istih onih ideologija koje su svojevremeno izbrisale cijele generacije. Sve ovo za posljedicu ima ponovno brisanje imena i generacija, a s imenima i generacijama i cijelog našeg hrvatskog naroda, koji ovako ne može imati budućnosti, jer jedni napuštaju Hrvatsku, a drugi su, iako ostaju u Hrvatskoj, demotivirani da se u njoj otvore životu.

Htio bih se ponovo vratiti i sv. Josipu. Nadam se da se Marija neće naljutiti. Naravno, šalim se. Činim to jer je on zaštitnik hrvatskog naroda, ali i jer je bio muž pravedan i kao čovjek pravedan omogućio Bogu da može ostvariti svoj plan spasenja za svu stvorenu stvarnost. Evo što nama je potrebno. Trebaju nam ljudi pravedni. Trebaju nam na svim razinama. I u svim društvenim strukturama pa i crkvenim. Jedino tako ćemo moći ići naprijed. Počnimo svatko od sebe. Budimo ljudi pravedni, kako ne bismo zbog svoje nepravednosti postali uzrok izbrisanim generacijama, a s izbrisanim generacijama i izbrisanom narodu, nego bi se i po nama nastavio ostvarivati Božji plan, a njegov plan nikad nije smrt nego je uvijek život. Neka nas u tom nastojanju prati Božji blagoslov i nebeski zagovor Blažene Djevice Marije, sv. Josipa njezinog zaručnika i svih svetih hrvatskih mučenika kojih se na ovome mjestu spominjemo. “

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.