Prije 75 godina svijet je ugledala njemačka marka, legendarna valuta i simbol njemačkog identiteta u drugoj polovici dvadesetog stoljeća, a danas, više od dvadeset godina nakon što ju je zamijenio euro, Nijemci je se i dalje sjećaju s nostalgijom.
Deutsche Welle, prenoseći vijest agencije dpa, podsjeća da je njemačka marka bila simbol njemačkog gospodarskog uspona nakon Drugog svjetskog rata. “Marka je postala mit”, piše DW.
>20. lipnja 1948. – uvedena njemačka marka (DM) u zapadnom dijelu Njemačke
Kad je ta valuta uvedena u zapadnonjemačkim okupacijskim zonama prije točno 75 godina, 21. lipnja 1948., preko noći su se popunile police u trgovinama. Trgovci su izvadili robu iz skladišta koju su ondje čuvali jer naprosto nisu više imali povjerenja u dotadašnju valutu, njemačku Reichsmarku.
Marka je bila jedna od najvažnijih valuta na svijetu
U idućim desetljećima, marka je postala druga po važnosti valuta u svijetu, nakon američkog dolara. No uvođenje marke bio je šok, jer su se ušteđevine građana istopile, za 200 reichsmaraka dobilo se samo 6,50 maraka, a plaće, stanarine i porezi obračunavani su u odnosu jedan naprama jedan. Nestalo je crnog, kompenzacijskog tržišta, a svaki građanin je dobio je premiju od 40 maraka i nakon nekog vremena još 20 maraka.
Marka je doživjela veliki ispit 1990., kad je ponovnim ujedinjenjem Njemačke zamijenila istočnonjemačku marku. Tadašnji savezni kancelar Helmut Kohl ustrajao je i na brzom gospodarskom i monetarnom ujedinjenju zemlje, unatoč upozorenjima središnje banke da bi taj potez mogao izazvati negativne posljedice. Uvođenjem zapadnonjemačke marke u istočnim dijelovima zemlje, tamošnje dotad plansko gospodarstvo našlo se u turbulentnim vodama kapitalističkog sustava i tržišnog gospodarstva.
Stabiliziranje pa nove promjene
Njemačko se gospodarstvo u međuvremenu ponovno stabiliziralo, ali je jedanaest godina kasnije, na Novu godinu 2002. uveden euro. Njemačka marka otišla je u povijest.
U Njemačkoj se tada ustalio izraz “teuro”, kojim se euro opisivalo kao valutu poskupljenja, kao aluzija na riječ “teuer” koja na njemačkoj znači “skupo”. “Teuro” je u godini nakon uvođenja eura u Njemačkoj izabran za riječ godine. Unatoč suprotnim statističkim podatcima, Nijemci su imali dojam da je sve poskupjelo.
>Konačno je: Hrvatska ulazi u eurozonu 1. siječnja 2023.
Euro je dočekan s nepovjerenjem, strahovalo se da će ga monetarna unija s drugim zemljama učiniti nestabilnim. Kohl je čak kasnije izjavio da bi euro bio odbačen da se o njemu odlučivalo na referendumu.
Nijemci prihvatili euro
DW spominje pokazatelje u korist tvrdnji da je euro čak stabilniji od marke. Europska središnja banka uspijeva zadržati godišnju stopu inflacije od dva posto. U međuvremenu, unatoč žali za markom, više od 80 posto Nijemaca podržava euro. Ta je podrška u Njemačkoj čak veća od europskog prosjeka, koji iznosi 70 posto. A podrška se vjerojatno oslanja na spoznaju da Njemačka, kao izrazito izvozno orijentirana zemlja, ima veliku korist od zajedničke valute.
Tadašnji njemački savezni ministar financija Theo Waigel izjavio je 1997. da “Nijemci vole marku više od vlastite žene”. Ta se izjava može shvatiti i kao ironija na bračnu ljubav, ali Nijemci su zaista bili emocionalno privrženi svojoj tadašnjoj valuti. No, u međuvremenu se pokazalo da se sve više identificiraju s eurom, a marka je ostala kao draga uspomena.
Izvor: narod.hr