Site icon narod.hr

‘Crni petak’ kao mamac: Mnogi trgovci oglašavaju lažne popuste

Crni

Foto: iStock by Getty Images

“Crni petak” (Black Friday) dan je velikih sniženja i rasprodaja u trgovinama kojim u SAD-u već desetljećima započinje vrijeme božićne kupovine. Unatrag petnaestak godina taj se konzumeristički običaj udomaćio i u Hrvatskoj, donosi N1.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No i prije “Crnog petka”, koji će ove godine biti 29. studenoga, već traje tzv. “Crni mjesec”. Proteže se kroz cijeli studeni tijekom kojeg mnoge trgovine, ponajviše internetske, već nude robu po sniženim cijenama. U prvom redu odjeću, obuću i elektroničke uređaje.

> Djeca postaju pravi potrošači? Sve su izloženija reklamama i konzumerizmu…

‘Crni mjesec’ završava s ‘crnim petkom’

Neke trgovine imaju i “Crni tjedan koji traje završno sCrnim petkom“. Zapravo, “Crni petak” je dobar način trgovcima da “počiste” zalihe i isprazne skladišta uoči božićne potrošačke groznice.

No, kako kaže Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP), “Crni petak” u Hrvatskoj ni izdaleka nije sličan onomu u Americi. Malogdje kod nas kupci spavaju ispred trgovina kako bi ujutro, čim prodavači otvore vrata, bili među prvima u grabljenju robe po iznimno niskim cijenama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Tamo se zaista na ‘Crni petak’ televizor ili nešto slično može kupiti za bagatelu pa kupcima onda vrijedi prespavati pred trgovinom”, pomalo ironično dodaje Knežević.

Scena histeričnih gužvi i naguravanja kod nas praktički nema. Popusti su manji od onih američkih gdje sežu do 80 pa i 90 posto.

> Tržišna inspekcija nadzire ‘crni petak’: Utvrđene povrede Zakona o zaštiti potrošača

Knežević: “I Crni petak ima svojih crnih rupa”

Knežević kaže da se Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača dosta kupaca javlja nakon “Crnog petka” kad im se pokvari nešto što su kupili. Stoga napominje da i kupovina na “Crni petak” podliježe istim zakonima i pravilima kao i svaka druga kupovina. Usprkos tomu i “Crni petak” ima svojih “crnih rupa”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Mnogi trgovci koriste ‘Crni petak’ kao mamac. Oglašavaju sniženja i do 70 ili 80 posto, a kada se dođe i pogleda, toga nigdje nema”, dodaje.

Šefica HUZP-a kaže kako je Britanski savez potrošača 2021. radio istraživanje u 230 trgovina. Ono je pokazalo da su u čak 92 posto slučajeva cijene na “Crni petak” bile jednake kao i prije tog dana. Stoga (pre)poručuje potrošačima u Hrvatskoj da provjere kakve su bile cijene prije tog dana.

“Ljudi čuju da je Crni petak i povede ih euforija sniženja, misle da će nešto povoljno kupiti pa pritom zanemare koliko je nešto ranije koštalo i je li sniženje zaista pravo”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Deset novosti u novom Zakonu o zaštiti potrošača koji na snagu stupa 28. svibnja

Mora biti istaknuta snižena cijena, ali i najniža u zadnjih 30 dana

Uoči Crnog petka HUZP je objavio na svojim stranicama nekoliko savjeta kupcima koji planiraju toga dana kupovati po sniženim cijenama.

Na svim proizvodima i kod fizičke i online kupnje, mora biti istaknuta snižena cijena, ali i najniža cijena u zadnjih 30 dana. To će potrošačima pomoći pri provjeri je li istaknuti popust pravi.

Kada je u pitanju povrat ispravne robe, niti jedan zakon nije obvezao trgovce da moraju uzeti natrag kupljeni proizvod i potrošaču vratiti novac ili zamijeniti za drugi proizvod. To je prepušteno isključivo dobroj volji i dobroj poslovnoj praksi trgovaca. Neki trgovci vraćaju novac, neki daju vrijednosne bonove za kupnju kod njih, neki mijenjaju za neki drugi proizvod, a neki ništa od toga. Različite su prakse i u rokovima u kojima se roba može vratiti. Negdje je to 7 dana, negdje 14, a negdje 30 dana. Sve to treba provjeriti u prodavaonici prije kupnje.

> Šipić: Za rješenje demografskog problema nisu dovoljne samo ekonomske mjere

Online trgovine – ‘Cyber Monday’

Sve je veća popularnost online trgovine. Nakon “Crnog petka” slijedi “Cyber Monday“. Kupci trebaju biti oprezni pri kupnji iz udobnosti vlastitog doma jer na internetu ima više od 6 000 lažnih, prevarantskih stranica. Prije online kupovine provjerite internetsku stranicu na besplatnom servisu iffy.cert.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Roba kupljena putem weba može se vratiti u roku od 14 dana od dana kupnje, bez navođenja razloga. Troškove povrata snosi potrošač. Trgovac je dužan potrošaču vratiti novac u roku od 14 dana od dana primitka robe.

Za sve proizvode kupljene na “Crni petak” vrijede odredbe zakona koje se odnose na materijalni nedostatak i jamstvo. Uzmite i sačuvajte račun, jamstveni list. Posebno pazite ako kupujete produženo jamstvo – provjerite što to jamstvo pokriva i kako se aktivira, poručuju iz HUZP-a. Na kraju dodaju da bi sve uočene nepravilnosti trebalo prijaviti tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata.

> Ekonomist Vidaković: EU hitno mora promijeniti monetarnu politiku kako bi bila konkurentnija
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version