Na portalu Histroiografija.hr objavljeno je „Priopćenje za javnost znanstvenica i znanstvenika Instituta za etnologiju i folkloristiku u povodu neizdavanja dopusnice Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu za pokretanje rodnih studija“. Priopćenje je potpisalo nešto više od dvadeset znanstvenika. Izrazili su svoju „zabrinutost zbog nestručnih rasprava u javnosti“. Već na početku priopćenja Institut donosi krivu informaciju o „uskrati dopusnice“.
> Fuchs potvrdio: Narod.hr donio točnu informaciju o Rodnim studijima
Rodni studiji proizašli su iz ‘feminističkih i ženskostudijskih programa’
Ovaj 70 godina stari institut smatra kako se oko ove teme vode neargumentirani i površni razgovori. Kao i u slučaju mnogih drugih rodnih ideologa, naglasak stavljaju na „autonomiju Sveučilišta“. Nakon uvoda u kojem donosi krivu informaciju o “neizdavanju dopusnice” i izražava svoju zabrinutost oko “neargumentirane” rasprave u javnosti, Institut pokušava objasniti kako su rodni studiji legitiman i svjetski priznat studijski program. Još osamdesetih godina izniknuli su iz „feminističkih i ženskostudijskih programa“, navode u Priopćenju. Iz toga možemo izvući zaključak kako se radi o ideologiji, a ne znanosti. Međutim, takav zaključak ne izvode djelatnici Instituta. Rodna istraživanja imaju „bogatu znanstvenu produkciju“, tvrdi Institut.
> Šarić: Što su točno rodni studiji, nitko ne zna, pa ni profesorica Čakardić
Institut i svijet već se godinama bave ‘rodnim studijima’
Kroz Priopćenje provlači se jedan od glavnih argumenata za uvođenje rodnih studija. Oni se naučavaju vani, stoga su legitimni i znanstveni. „Istraživanja roda nerijetko su povezana s pitanjima identiteta, s naglaskom na marginalizirane, manjinske, potlačene ili ugnjetavane zajednice“, nastavljaju znanstvenici. Postavlja se pitanje: zašto je naglasak na „potlačenim“ zajednicama, ako se rod tiče svakog čovjeka?
Uzmimo za primjer hrvatski slučaj. Srpsko narodno vijeće i SDSS stali su uz rodne studije vezavši srpsku etničku zajednicu uz ovu ideologiju. Zašto je tome tako? Ta činjenica na vidjelo izvlači isključivo ideološku pozadinu ovih studija i njezine marksističke korijene. Institut spominje i klase i patrijarhat. Otvoreno brani ideološke studije koristeći se ideološkim pojmovima, istovremeno tvrdeći da je riječ isključivo o znanosti.
> Za prof. Branku Galić rodni studiji su znanost, a svi koji su protiv su retrogradni, fanatični i zadrti
Institut je otkrio ‘nebinarni’ treći rod
Nadalje, „Institut za etnologiju i folkloristiku je jedna od prvih znanstvenih institucija u Republici Hrvatskoj čiji su suradnici započeli s istraživanjem povijesnih i društvenih fenomena kroz prizmu roda i izvedbi rodnih uloga u običajnoj i svakodnevnoj praksi“. U Priopćenju potom navode postignuća i djela žena iz hrvatske povijesti. Institut je sve što je vezano uz žene kroz povijest jednostavno pripisao feminizmu, a potom i rodnoj ideologiji. Dovoljno je bilo promijeniti nazive pojmova o kojima se govori, prilagoditi istraživanja i praske feminističkoj ideologiji i tako dobivamo „rodne studije“. U Priopćenju smo otkrili i kako postoji „tradicijsko poznavanje nebinarnog trećeg roda“.
> Prof. dr. Matko Marušić: Rodni studiji u hrvatskoj znanosti
Institut već 17 godina suorganizira poslijediplomski seminar „Feminizmi u transnacionalnoj perspektivi“. „Ovaj seminar ukazuje na nužnu povezanost rodnih, okolišnih i postkolonijalnih studija u traženju alternativnih modela globalnog održivog razvoja“. U ovoj jednoj rečenicu pronalazimo više ideologija: rodnu, zelenu i marksističku. Što „rod“ ima s održivim razvojem?
> Rodni studiji: Gdje ih ima, a gdje su zabranjeni?
Rodna ideologija je politički pojam, tvrde znanstvenici Instituta
Znanstvenici se osvrću i na sintagmu „rodna ideologija“. Za njih je riječ isključivo o političkom zadiranju u „institucionalnu i akademsku autonomiju“. Smatraju da se ovim pojmom istraživanja roda etiketiraju kao „ideološka“. Po principu „znanost je ono što mi kažemo da je znanost“, potpisnici ovog Priopćenja pozivaju se na svoje akademske titule koje im, iz njihove perspektive, daju legitimitet prosudbe što jest ili nije ideologija.
Potom, izražavaju svoju vjeru kako će se riješiti proceduralne pogreške i odobriti studij. U suprotnosti je to s konstatacijom na početku Priopćenja gdje navode kako je Ministarstvo odbilo dati dopusnicu. Na kraju Priopćenja znanstvenici su se prozvali ekspertima i dugogodišnjim istraživačima „rodnih tema“. Otkrili su i kako su birali „kandidate i kandidatkinje u interdisciplinarnom polju rodnih studija“. Ponudili su i svoje „stručne usluge“ Ministarstvu.