Na zatvorenoj riječkoj Facebook grupi “Volim grad koji teče” u ponedjeljak je objavljena , video snimka autobusa riječkog javnog prijevoznika kojeg šlepa drugo vozilo, dok se iz njega snažno dimi. Snimka je nastala na potezu od Jurdana prema Matuljima.
To je već šesti autobus Autotroleja koji se zapalio unutar samo godinu dana: Prije samo tjedan dana, zapalio se i potpuno izgorio MAN s garažnim brojem 686, kod vijadukta Svilno. Riječka policija je priopćila kako je razlog samozapaljenja kvar na električnim instalacijama u autobusu. Požar je vrlo brzo ugašen, a ozlijeđenih nije bilo jer su u autobusu bili samo vozač i mehaničar. Radi se o jednom od novijih autobusa Autotroleja, prema informacijama riječkog Novog lista, a u trenutku zapaljenja bio je na probnoj vožnji.
Dan nakon te nezgode, 22. siječnja, javio se i sindikat Autotroleja: Oni kažu kako je problem u neadekvatnom održavanju voznog parka, a uzrok tome je pak – masovni egzodus mehaničara i drugog kvalificiranog osoblja iz gradskog prijevoznog poduzeća.
Nema mehaničara
“Osnovni je problem nedostatak mehaničara, posebno onih s iskustvom. Sadašnji direktor Alberto Kontuš počeo je poduzimati određene mjere, za koje vjerujem da će uroditi plodom, ali neće biti cjelovitog rješenja dok riječki gradonačelnik Vojko Obersnel ne odriješi kesu i odluči platiti ljude“, rekao je za Novi list Darko Špoljarić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske u Autotroleju. On kaže kako je u više navrata upozoravao vodstvo tvrtke na probleme s održavanjem vozila, ponajprije uzrokovane manjkom mehaničara koji rade na poslovima održavanja.
“Prošli tjedan potpisali smo aneks kolektivnog ugovora, ali svejedno su samo u tom tjednu otišla petorica kolega, a imamo i nove najave odlazaka vozača i mehaničara. Ne znam mora li se dogoditi da strada netko od putnika ili kolega vozača pa da odgovorni ozbiljno shvate ovaj problem”, kaže Špoljarić.
Crni niz počeo je 9. siječnja prošle godine, iako su i prije toga povremeno gorjeli autobusi Autotroleja. Tada je gradski autobus planuo usred vožnje, putnici su vikali vozaču da stane, a onda su svi istrčali van. Vozač je pokušao ugasiti plamen koji je zahvatio cijeli stražnji dio autobusa, ali na kraju su morali doći vatrogasci. Cijeli stražnji dio autobusa je izgorio.
Svega nekoliko dana kasnije, također u vožnji, zapalio se autobus na liniji broj 12, na Buzdohnju. Pozvani su vatrogasci s Vežice.
13. siječnja dogodio se novi požar na Autotrolejevim autobusima, treći tog mjeseca. Požar je buknuo na autobusu u Čavlima, a i ovog puta je vatra izbila u stražnjem dijelu autobusa, kod motora.
Još jedan požar na njihovom vozilu buknuo je 10. ožujka prošle godine, nešto malo prije 17 sati na području Viškova. Tada su pozvani vatrogasci, no kad se u rujnu zapalio i peti autobus te godine, na Drenovi u rujnu, vozač je uspio sam ugasiti požar.
Na dnevom redu skupštine
Nakon što je izgorjelo pet autobusa Tomislav Klarić, HDZ-ov gradonačelnik Bakra, u prosincu je postavio pitanje požara. No gradonačelnik Obersnel nije smatrao da ima razloga za brigu. Rekao je kako situacija s voznim parkom Autotroleja “nije idealna, ali je daleko od alarmantne, kako to neki uporno pokušavaju prikazati”.
“Autotrolej dnevno ima oko 2.500 polazaka autobusa koji svakog dana prođu tisuće kilometara i vjerujem da je svakom jasno da u takvoj situaciji mora biti i kvarova na vozilima”, odgovorio je Obersnel na upit novinara dodajući kako je logično da se stariji autobusi kvare više od novih pa je tako jedino konkretno rješenje nabavka novih vozila.
“Novi autobusi sigurno dolaze i obzirom da ih je puno, bitno će pomladiti vozni park Autotroleja, a time i smanjiti broj kvarova na vozilima. Isto tako, Autotrolej i Rijeka plus rade na optimizaciji sustava održavanja autobusa što će, očekujem, dodatno unaprijediti funkcionalnost sustava. Upravo zato, zasad ne vidim potrebu da se Skupština posebno bavi pitanjem održavanja”, rekao je Obersnel. On smatra i da su subvencije Grada Rijeke Autotroleju dovoljne za zapošljavanje potrebnog broja vozača, te ih stoga ne planira povećavati. On je zaključio kako problem nije u subvenciji već u činjenici da na tržištu rada nema vozača, “a osjeća se i nedostatak iskusnih automehaničara”.
Direktor Autotroleja Albert Kontuš također inzistira da zapaljenja autobusa nisu ništa neobično: “Svim našim građanima odgovorno želimo poručiti da su vozila Autotroleja sigurna za prijevoz”, rekao je za Novi list prošlog tjedna.
No oporba u Rijeci misli drukčije. Riječka gradska vijećnica Mosta, Petra Mandić, izjavila prošlog utorka, kad je to pitanje nakon šestog izgorenog autobusa konačno došlo na dnevni red gradske skupštine, da se putnike dovodi u opasnost zbog odnosa Uprave Autotroleja prema vozačima, koji su preopterećeni i iscrpljeni, i zbog lošeg upravljanja voznim parkom.
Autotrolej ne bi smio konkurirati privatnim prijevoznicima jer je subvencioniran
Mandić je na konferenciji za novinare istaknula da se riječki gradski prijevoznik Autotrolej ne bi smio baviti tržišnom djelatnošću, kao što čini nudeći svoje usluge na međunarodnim putovanjima ili prevozeći turiste tijekom turističke sezone na Zrće na Pagu.
“Svi stanovnici Rijeke i okolnih općina i gradova subvencioniraju rad ovog komunalnog društva iz svojih poreza, komunalnih naknada i na drugi način, jer djelovanje takvog društva ne može biti isplativo ako se ne subvencionira”, rekla je Mostova gradska vijećnica.
Gradski prijevoz, dodala je, jedna je od osnovnih djelatnosti kojima bi se trebao baviti Grad, a ne da se natječe na tržištu s tvrtkama koje djeluju bez subvencija.
Mandić je navela da je Autotrolej javno istaknuo popis vozača koji su ostvarili najveći broj prekovremenih sati u 2018., na kojem prvi ima čak 555 sati, a posljednji više od 380, dok je ograničenje prekovremenih sati godišnje po Zakonu o radu 180, a prema kolektivnom ugovoru Autotroleja 250 sati.
“Javno je objavljeno da vozači rade u robovlasničkim uvjetima, pa se vozači ne stignu odmoriti i tako se ugrožavaju putnici“, naglasila je. Prekovremeni rad nastaje i zbog rada vozača na komercijalnim i međunarodnim vožnjama, a to je neodgovorno ponašanje Uprave Autotrojela, rekla je Mandić. Napominje kako tvrdnje iz Autotroleja da im nedostaje vozača, otvaraju pitanje zašto se nije godinama ranije o tome razmišljalo.
Proizvođač sumnja u lažiranje dokumentacije o održavanju
Dokumenti iz MAN-a koje je objavio Novi list pak ukazuju na ozbiljne poteškoće s održavanjem voznog parka, ali i moguće ozbiljne propuste u održavanju, kao i lažiranje dokumentacije o održavanju. Naime, stručnjaci MAN-a naveli su kako je na jednom od autobusa utvrđeno da je prilikom radova na cijevi za povrat goriva, uslijed čijeg je pucanja došlo do požara, korišten neodgovarajući alat, kao i da je u dokumentaciji tog vozila stajalo kako je sporna cijev dva puta zamijenjena, dok iz MAN-a Hrvatska tvrde da je riječ o originalno tvornički ugrađenoj cijevi, odnosno da nije mijenjana.
Također, u dokumentu se tvrdi da je dojavljivač požara u prostoru motora jednog od opožarenih autobusa zatečen u neispravnom i nepotpunom stanju. Iz dostupne dokumentacije vidljivo je da se radovi na održavanju autobusa obavljaju nestručno ili se uopće ne obavljaju, a u dokumentaciji se vode kao obavljeni. “Odvezemo bus na popravak, a on izađe iz radionice s istim problemima”, upozoravaju i sami vozači Autotroleja. Inače, održavanje vozila Autotroleja u zadnje je dvije godine outsourcano i pod ingerencijom je gradske tvrtke Rijeka plus, kojoj je na čelu Željko Smojver, nekadašnji direktor Autotroleja.
Unatoč posve neadekvatnom održavanju, mizernim plaćama i neulaganju u tehniku, troškovi Autotroleja u prošloj su godini narasli za više od milijun kuna u odnosu na prethodnu, a gubici su u prvih devet mjeseci 2018. godine iznosili 7,7 milijuna kuna. A nedostaje – 50 vozača i tko zna koliko mehaničara.
Za Galeba ima, za vozače ne
“Niske plaće su najveći problem, bile su srušene svojevremeno, a vozilo se puno izvanrednih prijevoza, što je bila ok zarada za Trolej, međutim potrošilo se ljude. Tu je puno ljudi dalo otkaz jer jednostavno nisu imali privatan život. Linije su morale raditi, grad je morao funkcionirati, ljudi su radili i radili puno prekovremenih, a bilo ih je sve manje. Sada smo došli na to da ne možemo ni redovne linije održavati nešto se mora poduzeti“, kaže sindikalist Darko Špoljarić.
Alen Bartulac iz Sindikata Primorsko Goranskih komunalaca pak kaže za “100 posto”, “Nije to došlo jučer, mi na to upozoravamo dugi niz godina. Situacija je krenula nizbrdo kada smo imali problem s jedno 20 vozača za koje je otkriveno da kvalifikacije koje su imali za vozača nisu bile zadovoljavajuće. Bilo je to 2013. i 2014. Tada smo ostali bez dvadesetak vozača. Ljudi su počeli raditi prekovremeno i dosta se radilo, tada je još plaća u Autotroleju iznosila neki hrvatski prosjek, moglo se dobro zaraditi s prekovremenima”.
Dakle, autobusi gore, radnici masovno odlaze zbog velikog broja prekovremenih i niskih plaća, preostali rade sve više za sve manje novca, autobuse čije održavanje povjereno firmi bivšeg direktora Autotroleja zapravo nitko ne održava, a Obersnel i direktor Autotroleja kažu da je sve OK, da nema opasnosti za putnike i da je situacija pod kontrolom.
Istovremeno, grad Rijeka se sprema potrošiti 70 milijuna kuna na obnovu Titovog Galeba: Je li se, umjesto da se užicalo 30 milijuna kuna za tu svrhu od EU, taj novac moglo tražiti za obnovu gradskog voznog parka, ili gradnju novog autobusnog kolodvora u Rijeci umjesto postojećeg za kojeg se svi slažu da je sramota Rijeke, a čiju je gradnju Obersnel obećavao pred svake izbore kao “sigurnu stvar” u idućem njegovom mandatu. O tome koliko je potrošeno za Frljića i njegove “performanse” bolje i ne pitati.
Tekst se nastavlja ispod oglasa