Vlada je zabranila državnim institucijama da angažiraju PR agencije, osim na posebnim projektima, gotovo odmah po dolasku na vlast, ali premijer Zoran Milanović očito nema ništa protiv njih, s obzirom da je angažirao inozemnog stručnjaka za odnose s javnošću kako bi u 2015. godini, pred parlamentarne izbore, popravio svoj loš imidž.
PR agencije uglavnom postavljaju pitanje čemu zabrana, ako premijer koristi usluge PR stručnjaka, no pravo pitanje je zapravo – može li Milanoviću itko, pa čak i stručnjak, pomoći?
O kojem se PR stručnjaku radi?
Premijer Zoran Milanović unajmio je vrhunskog američkog PR stručnjaka Alexa Brauna, potpredsjednika prestižne konzultantske kuće Penn Schoen Berland (PSB) kako bi njemu i SDP-u popravio imidž prije parlamentarnih izbora. Uspješno je PSB odradio kampanju češke stranke ANO 2013., a među klijentima su im i poznate korporacije poput McDonald’sa, Microsofta, Pfizera, Disneyja, Universala, Colgatea…
Specijaliziran za krizno savjetovanje
Braun je specijaliziran za političko i krizno savjetovanje, te je u 2014. godini proglašen savjetnikom godine za međunarodne kampanje od strane Američkog udruženja političkih konzultanata, dakle, nije baš jeftin.
Zanimljivo je kako su mu među klijentima bili i Tony Blair i Hillary Clinton, predsjednici Meksika, Ukrajine i Filipina te premijeri Češke, Slovenije i Tajlanda, a obično ih je savjetovao u područjima strategije kampanje, poruka, ciljnih skupina i organizacije rada na terenu, dok on predvodi programe ispitivanja javnog mnijenja.
Navodno se Braun čak preselio u Zagreb, a brigu o njemu je preuzeo Dan Špicer, iz kruga ljudi najlojalnijih Milanoviću, navodi tportal.
On je sa svojim suradnicima za SDP počeo raditi pred sam kraj prošle godine, no neki mediji pišu da je suradnja trajala manje od godinu dana, navodno zbog “sukoba karaktera i mentaliteta”. Ipak, ta informacija još nije potvrđena.
SDP ga je angažirao bez rasprave na sjednicama Predsjedništva, a njegove usluge će, prema pisanju Slobodne Dalmacije, koštati 2,3 milijuna kuna. Jutarnji list tu suradnju procjenjuje na tri milijuna kuna – na rate. Naravno, sve će to ponovno platiti hrvatski građani, s obzirom da stranke iz proračuna dobivaju velike svote novca.
Zašto su ga angažirali?
Službeni odgovor SDP-a za što se konkretno angažiralo konzultante glasi: “Konzultantska kuća Penn Schoen Berland za SDP kroz savjetodavni pristup obavlja usluge političkog istraživanja, analize i evaluacije rezultata nudeći nove modele postupanja u provedbi stranačkih aktivnosti. Penn Schoen Berland je ujedno jedna od vodećih konzultantskih kuća koja je s uspjehom implementirala različite razvojne procese u restrukturiranju političkih stranaka.”
Kritike sa svih strana
Milanovićev angažman američkog PR stručnjaka oporba je dočekala s podsmjehom. Predsjednik HDZ-a Karamarko kazao je da “HDZ kao opozicija plaća ugledni njemački IFO institut s kojim surađuje u izradi gospodarskog programa radi izlaska iz krize, a SDP plaća PR-ovce ne bi li se održao na vlasti”.
Odluku je, u vrijeme kada se saznalo za Milanovićevog PR stručnjaka, kritizirala i predsjednica Hrvatske udruge za odnose s javnošću Aleksandra Kolarić: “Nakon što je i sam angažirao PR konzultanta, očekujem da na prvoj sjednici Vlade premijer poništi odluku o zabrani plaćanja PR stručnjaka državnim novcem. Licemjerno je braniti državnim tijelima da zatraže stručnu pomoć struke, i to pravdati trošenjem državnog novca, a s druge strane isti taj državni novac trošiti kada se treba zadržati fotelja”.
Ima li premijeru pomoći?
Navodno je upravo Braun inzistirao na konceptu kampanje “mi ili oni”, te na smanjenju osobnog luksuza. Prvo premijeru nije pomoglo, samo je njemu i njegovoj stranci smanjilo rejting u anketama, a drugoga mu se teško odreći, posebno vožnje helikopterom u privatne posjete.
Osim toga, kako je za tportal istaknuo profesor Žarko Puhovski, “premijer je jednostavno takva, konfliktna osoba, koja je sada sretna kada se ima s kime sukobiti na predsjedničkoj funkciji, što nije mogao s Ivom Josipovićem”.
Koliko se zapravo isplatila Milanoviću ova “skupa akvizicija”, možda najbolje pokazuju rezultati najnovijih istraživanja. Naime, prema posljednjem Crobarometru, prednost oporbenog HDZ-a porasla je gotovo za dva posto ispred SDP-a. Neki stručnjaci smatraju da će takav zaostatak SDP vrlo teško nadoknaditi s obzirom da su parlamentarni izbori praktično pred vratima, unatoč populističkim ”mjerama” Vlade i obećanjima koja se uglavnom odnose na neko buduće, zasad imaginarno, razdoblje.
Tekst se nastavlja ispod oglasa