Vlada se danas pohvalila potpisivanjem ugovora za novi sustav naplate cestarina koji će biti realiziran tek za dvije godine i koštat će 80 milijuna eura. Umjesto uvođenja vinjeta, Vlada se odlučila za, hrvatske građane, puno nepovoljniji sustav naplate cestarine.
Novi sustav naplate cestarine nudit će korisnicima mogućnost naplate s pomoću ENC uređaja ili automatsko očitavanje registracije putem kamere, a trebao bi biti u funkciji nakon ljeta 2026. godine, rečeno je u utorak u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Riječ je zapravo o istom sustavu naplate – po prijeđenom kilometru kakav je postojao do sada osim što će se cestarina naplaćivati beskontaktno i famozne naplatne kućice će otići u povijest.
Vlada je propustila hrvatskim građanima, koji su i platili autoceste te plaćaju i njihovo održavanje, omogućiti sustav vinjeta kojim bi oni koji često koriste autoceste iste plaćali znatno manje, kao što je to slučaj u susjednoj Sloveniji. Tamo godišnja vinjeta za automobile košta nešto manje od 120 eura.
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture ugovor su potpisali predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te predstavnici zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i češke tvrtke TollNet.
Riječ je o tvrtkama koje su ranije bile u fokusu javnosti, posebno Sky Toll. Ova tvrtka koja je uvela sustav vinjeta u niz europskih zemalja, uključujući i Sloveniju, u vlastitoj je zemlji uključena u skandal i suočena s kaznenom prijavom. Kod nas su ove tvrtke izabrane na natječaju kao najpovoljniji ponuđač.
U novom sustavu cijela mreža autocesta
Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, najveći dio pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj, čime će se na cijelom području Hrvatske implementirati jedinstven sustav naplate.
Hrvoje Dorčić iz HAC-a rekao je da postojeći sustav naplate cestarina – stop and go – postoji od 2006. Novi sustav, naveo je, podrazumijeva nemjerljivo brži protok vozila.
Na autoceste će se, nakon što se implementira novi sustav, moći na dva načina: s pomoću ENC uređaja kao i do sada ili prijavom vozila putem ALPR-a, automatskog očitanja registarskih oznaka putem kamera.
>Zašto Hrvati, koji su financirali izgradnju auto-cesta, nemaju povoljnije cestarine od stranih korisnika?
Očekuje se da će novi sustav omogućiti slobodan protok vozila u više voznih trakova.
208 naplatnih točaka
Za kontrolu će biti zaduženo 208 naplatnih točaka, koje će biti na autocestovnim čvorovima.
– Radi se o portalima koji će biti opremljeni kamerama i antenama koje će omogućiti naplatu i kontrolu plaćanja cestarine, rekao je Dorčić.
Predviđena je i nabava i opremanje za 74 mobilne jedinice, koje će također biti u funkciji naplate cestarine, a imat će uz ostalo kamere i lasere.
Kako se registrirati?
U planu je i 140 staza za brzu registraciju vozila, za korisnike koji nisu registrirani na neki od mogućih predviđenih načina.
NOVI SUSTAV NAPLATE NA 🇭🇷 AUTOCESTAMA
Potpisan je ugovor o implementaciji digitalnog sustava naplate cestarine u vrijednosti od 80 mln €, između HAC-a, 🇸🇰SkyTolla i 🇨🇿TollNeta. Vodit će se računa o uvođenju povoljnije tarife za domaće stanovništvo koje češće koristi autoceste. pic.twitter.com/izuFUqQbOB— Vlada Republike Hrvatske (@VladaRH) September 24, 2024
Bez obzira za koji se način plaćanja cestarine korisnici odluče, na autocestama će biti slobodan protok bez zaustavljanja.
ENC obvezan za teška vozila
Novina je da će za teška vozila treće i četvrte kategorije biti obvezan ENC uređaj, koji će cijelo vrijeme morati biti pričvršćen na vjetrobranu, dok će korisnici lakih vozila moći odabrati jednu od dvije mogućnosti plaćanja autoceste, javlja HRT.
Točnost brojenja prometa i detekcija prekršitelja predviđa se na 99,9 posto.
Što se tiče lakih vozila prve i druge kategorije, među kojima su osobni automobili, vozači mogu biti korisnici ENC uređaja koji će se također morati povezati s registarskom oznakom vozila, a i njihov će ENC uređaj tijekom vožnje autocestom morati biti pričvršćen na vjetrobranskom staklu.
Cestarina će se moći platiti i putem automatskog očitanja registarske oznake putem kamere.
Oni koji se odluče za naplatu cestarine putem očitanja registarske pločice, morat će se registrirati putem internetskog portala, odnosno mobilne aplikacije u prodajnim uredima HAC-a ili putem prodajnih partnera (brojne benzinske postaje i stanice za tehnički pregled).
Osim toga, na svakom ulazu na autocestu bit će minimalno jedna staza za brzu registraciju vozila, gdje će se korisnik moći registrirati na jednostavan način – kamera će očitati njegovu registarsku oznaku, vozač će potvrditi da je to očitanje ispravno, prislonit će kreditnu karticu i sustav će ispisati potvrdu da je registriran u sustav. Na kraju će platiti cestarinu u skladu s prijeđenim kilometrima.
Predsjednik Uprave SkyTolla Matej Okali rekao je da njegova tvrtka ima iskustva u izradi ovakvih sustava te da imaju dobre reference na tržištima. Siguran je da će projekt zaživjeti u predviđenom roku.
Za dvije godine
Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan naveo je da će se novi sustav naplate cestarina implementirati za dvije godine. Projektna dokumentacija trebala bi biti gotova za četiri do pet mjeseci, a paralelno s tim, naveo je Huzjan, počinju i radovi na terenu.
S početkom uvođenja novog sustava uklanjat će se i naplatne kućice. Dio ljudi koji sada u njima rade bit će prekvalificiran za nove poslove, a dio će, smatra prvi čovjek HAC-a, otići prirodnim putem.
Testiranje sustava trajat će četiri mjeseca, kada će istovremeno raditi novi i sadašnji sustav.
Ministar Oleg Butković istaknuo je da nije predviđeno povećanje iznosa cestarine te da se ona neće uvoditi na dijelovima autocesta gdje se ni sada ne naplaćuje.
Naglasio je da će Hrvatski sabor donijeti Zakon o naplati cestarina.
Tekst se nastavlja ispod oglasa