Petrol se oglasio nakon jučerašnje izjave ministra Filipovića, tvrdi da marže na goriva u Hrvatskoj i Sloveniji nisu jednake.
Nakon što je ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović jučer poručio o neosnovanosti Petrolovih zahtjeva prema hrvatskoj Vladi, Uprava Petrola jutros je, među ostalim, opovrgnula Filipovićeve navode da su marže na goriva u Hrvatskoj i Sloveniji jednake.
Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
“U srijedu, 28. prosinca 2022. godine, održan je sastanak uprave tvrtke Petrol d.o.o. iz Zagreba s ministrom gospodarstva i održivog razvoja u Vladi Republike Hrvatske Davorom Filipovićem. Nakon sastanka ministar je dao izjavu za javnost u kojoj su iznesene neke netočne tvrdnje koje su saželi brojni mediji u Hrvatskoj i Sloveniji, a koje su od tvrtke Petrol d.d. Ljubljana zatražile objašnjenje.
1. Ministar je u izjavi rekao da su cjenovne marže za naftne derivate u Hrvatskoj približno na istoj razini kao u Sloveniji te da bi Petrol želio da one budu oko jedne kune (0,13 EUR po litri), ali trenutno su u iznos od 0,75 kuna (0,10 eura po litri).
Odgovor Petrol d.d. Ljubljana:
Regulacija marži u Republici Sloveniji i Republici Hrvatskoj nije na istoj razini i nije usporediva. Marža utvrđena važećom uredbom Vlade u Hrvatskoj niža je od marže utvrđene važećom uredbom Vlade za prodaju naftnih derivata u Sloveniji. Marža u Hrvatskoj trenutno iznosi 0,65 kuna (0,086 eura) po litri goriva. U formulu koju utvrđuje slovenski propis uključen je djelomični trošak miješanja biokomponente, dok u Hrvatskoj nije uključen, što znači da se taj trošak pokriva izravno iz marže. U slučaju da tvrtka poštuje zakonski utvrđenu formulu i ne umiješa biokomponente u gorivo, može biti kažnjena temeljem propisa koji zahtijevaju ispunjavanje obveza iz područja obnovljivih izvora energije u prometu. Samo iz ovog naslova marža pada na 0,61 kunu (0,081 eura) po litridizelskog goriva, što ne omogućuje pokrivanje troškova i održivo poslovanje.
S obzirom da su uvjeti nabave za 2023. godinu u odnosu na 2022. znatno lošiji zbog zaoštrenih uvjeta na tržištu nabave naftnih derivata zbog embarga na naftne derivate ruskog podrijetla, marža bi, čak i kada bi se popela na 0,75 kuna (0,10 EUR) po litri, ne bi bilo dovoljno.
U Sloveniji se cijene goriva na autocestama slobodno formiraju, dok je marža izvan autocesta ograničena na 0,0983 eura po litri dizelskog goriva.
Stoga se regulatorna ograničenja u Sloveniji i Hrvatskoj značajno razlikuju.
Trenutne regulatorne mjere u području prometa goriva su nesrazmjerne, nema više okolnosti za reguliranje cijena naftnih derivata, jer su cijene naftnih derivata ponovno na istoj razini kao prije početka rata u Ukrajini.
2. Petrol je u prvih devet mjeseci, prema ministrovim riječima, ostvario oko 100 milijuna eura dobiti, “što dokazuje da nisu u tako ozbiljnim problemima”.
Odgovor Petrol d.d. Ljubljana:
Podaci o poslovanju koje ministar iznosi nisu istiniti. Grupa Petrol u Hrvatskoj (uključujući Crodux derivate dva d.o.o., koja je početkom studenoga 2022. pripojena Petrolu d.o.o.) u prvih je devet mjeseci 2022. ostvarila gubitak od 3,5 milijuna eura (dok je usklađena bruto dobit iznosila 88,77 milijuna eura, a EBITDA 23,18 milijuna eura)”, poručila je Uprava društva Petrol d.d.
Petrol od hrvatske Vlade tražio odštetu
Podsjetimo, dioničari Petrola u utorak su na sjednici zaključili kako je Vladino ograničenje cijena goriva utjecalo na njihovu dobit u 2022. i 2023. pa su pozvali slovensku i hrvatsku vladu da im nadoknade štetu koju procjenjuju na 45,6 milijuna eura. Ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović u srijedu se sastao s upravom Petrola, a nakon toga je dao izjavu za medije.
Ministar Davor Filipović kaže kako je uprava Petrola na sastanku u srijedu prezentirala zaključke sa svoje skupštine.
“Traže povećanje trgovačkih marži, ukidanje regulacije cijena i najavili su zatvaranje pumpi na sat vremena. Ako ne dođe do rješenja koje su zamislili, podići će tužbu protiv Republike Hrvatske”, rekao je Filipović.
“Neugodno sam iznenađen takvim ponašanjem. Osobno sam komunicirao s Inom prije mjesec dana o vraćanju marži na 75 lipa, a suradnici s Petrolom imali su tu informaciju, ali im to nije dovoljno.”
“Interveniramo u cijene, da nema intervencije, cijena dizela bila bi za 1,99 kn veća”, rekao je Filipović i kaže kako je Petrol 2021. preuzeo Crodux kad su bile drugačije marže. “Imali su veliku investiciju, a to im se ne vraća tempom koji su zamislili. Nećemo dopustiti Petrolu da gura ruke u džepove naših građana”, rekao je ministar, koji je dodao kako su u Petrolu navikli na višu razinu profitabilnosti.
“Takva tužba ne bi imala nikakvu osnovu jer sve poteze vučemo u skladu sa zakonom i kako bismo štitili građane. Nije situacija da nema krize pa smo odlučili ograničavati marže, moramo braniti standard građana. Svatko može tužiti za bilo što što želi”, komentirao je najavljenu tužbu Petrola.
Tekst se nastavlja ispod oglasa