Zakoni su tu da normiraju, da budu jasni, da odrede što se smije, a što ne. Zakoni ne postoje da uvode konfuziju. Zakonom će vam zakonodavac odrediti s koliko promila ne smijete voziti, do kojeg tjedna je legalno pobaciti dijete, zakoni reguliraju gotovo svaki aspekt života. Osim jednog zakona, točnije jednog članka tog zakona. Riječ je o famoznom Zakonu o prekršajima protiv javnog reda i mira. Točnije o članku pet tog zakona.
To vam je onaj na temelju kojeg policija, primjerice, piše prekršajne kazne od 700 eura za naljepnice, majicu, zastavu i slično. Na tim spornim predmetima policijske obrade uglavnom je znak HOS, točnije pozdrav ‘Za dom spremni’.
Taj famozni članak 5. Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira je tu, ne da nosi jasnoću, već posve suprotno.
On je tu da ga svak tumači onako kako hoće.
Taj članak peti glasi:
Tko na javnom mjestu izvođenjem, reproduciranjem pjesama, skladbi i tekstova ili nošenjem ili isticanjem simbola, tekstova, slika, crteža remeti javni red i mir, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 4000,00 eura ili kaznom zatvora do 30 dana.
Rupa u zakonu ili zakon u rupi?
Meni iz ovog nije ništa jasno. Ponajmanje kako smo od ovog došli do medijskog tumačenja ovog Zakona, posebice članka 5.
>Na automobilu imao naljepnice s HOS-om: Policija ga kaznila, a onda ipak odustala
Naime, kada su prije godinu i pol donesene izmjene ovog zakona koje su manje-više bile financijske prirode i drastično su podebljale kazne, medijsko tumačenje glasilo je:
Budete li vikali ‘Za dom spremni’, eto i kazne od 4000€
Hrvatska: Povećane kazne za ustaški pozdrav ‘Za dom spremni’
Tko vikne ”Za dom spremni” mogao bi ostati bez podosta novca!
S obzirom na to da smo, posebice ovog ljeta svjedočili da se medijskom tumačenju ovog članka 5. priklonila i policija, jasno je da ovaj zakon ne donosi jasnoću i bistrinu, već isključivo konfuziju. Jer nema tu rupe u zakonu, ovo je zakon u rupi.
Ili sve ili ništa
Naime, zakonodavac je mogao da je htio u zakon ubaciti izričito ‘Za dom spremni’, mogao je i petokraku, mogao je bilo koji simboli za kojeg smatra da remeti javni red i mir. Ali nije. Mogli su uopće ne ulaziti u ovo vrzino kolo i ne kažnjavati baš ništa kada su u pitanju crteži, simboli, pjesme.
>Koliko često policija reagira na isticanje petokrake i pjevanje partizanskih pjesama?
Ovako smo došli u situaciju da u zakonu ne piše ništa o simbolima kojima se remeti javni red i mir, a kažnjavaju se u najvećem postotku slučajeva, samo jedni simboli. Tj. samo jedan simbol.
Isti onaj koji je 91. bio na odorama ludo hrabrih HOS-ovih dragovoljaca u najgorim bitkama Domovinskog rata.
Izmjene Zakona stupile su na snagu tamo negdje u travnju 2023. Iako su se donosile samo kako bi se korigirala visina kazni, one su protumačene kako otvoreni lov na sve što na sebi nosi ‘za’, ‘dom’ ili ‘spremni’.
Jasno je da u zakonu ne mogu biti pobrojani svi simboli koji bi mogli nekoga uzrujati, posredno ili neposredno ugroziti javni red i mir jer bi to bila smijurija.
No, kako smo došli do toga da gotovo svi članak 5. tumače isključivo kao onaj namijenjen HOS-u i za dom spremni?
>Komičan prizor iz Imotskog: Interventna policija ‘čuva’ Tina Ujevića
Teške muke prosječnog policajca zbog članka 5.
Što ćemo ako je javni red i mir, recimo u Splitu, poremećen jer je jedna osoba na majici imala buldoga i ispisanu godinu 1986.?
Što ako je javnu red i mir u Splitu remećen reproduciranjem određenih ”pjesama, skladbi i tekstova” koje evociraju Jugoslaviju?
Što kad pripadnik Armade dođe u Zagreb i ima na sebi majicu s natpisom ‘Volim grad koji teče’… Hoće li ga netko kazniti sukladno članku 5. spomenutog zakona jer je moguće da će baš tom majicom nekoga uzrujati, poremetiti javni red i mir? Pomlatiti se? Što ćemo s tim?
Zamislite samo što se mora događati u glavi prosječnog policajca kad mora sam dokučiti, a nije čitao recimo Jutarnji list ili gledao Otvoreno, kome ispisati kaznu, kome ne…Koji simbol je dopušten koji nije… Koja pjesma je dopuštena, a koja ne… Koji crtež, tekst….Muka živa.
Je li nečiji mir, a pogotovo javni, narušen pjesmom ‘Čavoglave’ ili ‘Pljuni i zapjevaj moja Jugoslavijo’?!
Kako će plavac koji osigurava Trnjanske krijesove ili Zagreb pride odgonetnuti narušavali li tamo viđena petokraka javni red i mir ili ne… Koliko dilema…
A što se događa tek u glavama sudaca kojima takvi prekršaji dolaze na stol…Kako će oni dokučiti je li nečime povrijeđen javni red i mir? Nikako egzaktno, već isključivo prema svojim političkim i svjetonazorskim opredjeljenjima.
Zakon Jakova Blaževića iz 1977.
Zanimljivo je u cijeloj priči kako je Zakon o prekršajima protiv javnog reda i mira donesen 1977. i to ukazom tadašnjeg predsjednika Predsjedništva SR Hrvatske Jakova Blaževića, najpoznatijeg kao glavnog tužitelja na suđenju kardinalu Stepincu.
Od te 1977. navedeni je zakon doživio devet izmjena, uključujući i zadnju 2023.
Pa čak i taj matični, polazišni zakon iz 1977. na kojem se bazira i aktualni, konkretniji je od svoje posljednje verzije.
”Tko na javnom mjestu govorom, pisanjem, crtežom ili na drugi način vrijeđa ili omalovažava socijalističke, patriotske ili nacionalne osjećaje građana, kaznit će se za prekršaj kaznom zatvora do 60 dana. . .”
Tako je to pisalo u zakonu starom gotovo 50 godina nastalom u Jugi.
Možda bi najbolje bilo da su ovo jednostavno 2023. prepisali, izbacili ‘socijalističke’ i amen.
Teško da bi onda imali osnove za kažnjavanje ZDS-a.
Iako je Blažević vjerojatno mislio na neki drugi patriotizam i nacionalizam od onog na koji ja mislim.
Blažević bi svakako tumačio svoj zakon isto kao što ga ovi danas tumače.
Za ZDS po džepu ili u zatvor.
* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.
Tekst se nastavlja ispod oglasa