Site icon narod.hr

Predizborni spotovi: Od Josipovićevih štapića do HDZ-ovog ‘I moj brat Robert također’

Predizborni spotovi

Izvor: Snimka zaslona, Montaža: Narod.hr

Sjećate li se predizbornog spota u kojem Ivo Josipović zajedno sa stranačkim kolegama lupa drvenim štapićima i kamenjem te izvikuje “Naprijed Hrvatska!”? Sjećate li se HDZ-ovog spota u kojem Niko Kovač govori “I moj brat Robert također”? Gotovo svi ih pamtimo i zasigurno zaslužuju mjesto u uskom izboru najlegendarnijih, pozitivno ili negativno, predizbornih spotova u hrvatskoj političkoj povijesti. Na to mjesto s pravom aspiriraju i mnogi drugi spotovi koji su u posljednjih tridesetak godina nasmijavali gledatelje televizija, a zadnjih godina smijeh se uvelike preselio na društvene mreže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Plenkovićeva Vlada većinu predizbornih obećanja nije ispunila, najviše zakazala u demografiji

Predizborni spotovi dio su svake političke kampanje u RH od uspostave samostalnosti pa do danas. Pomoću njih stranke video formom vabe birače da svoj glas poklone upravo njima. U moru unificiranih predizbornih video spotova nije se lako istaknuti i doprijeti do birača. Zato stranke i kandidati često posežu za humorom, osobama s javne scene, zanimljivom audio podlogom, ali i drugim elementima koji će zainteresirati birače i skrenuti im pozornost na neku stranku. U desecima predizbornih kampanja od 1990. do danas bilo je boljih i lošijih, uspješnih i manje uspješnih spotova, a bilo je i onih koji su zbog nekog, nekad ne posve razumljivog razloga, postali dio suvremene hrvatske popularne kulture.

Što su predizborni spotovi i čemu služe?

Predizborni spotovi kratki su video uradci, najčešće u trajanju od 10 do 60 sekundi, kojim se na sažet i upečatljiv način nastoji prenijeti politička poruka s ciljem zadobivanja potpore birača. U prošlosti je televizija bila jedini medij na kojem su se objavljivali predizborni spotovi, a u posljednjim su se desetljećima pojavile i društvene mreže koje sve više zauzimaju primat. Postoje različite vrste predizbornih spotova. Sam izgled i sadržaj spota ovise o političkom trenutku, državi o kojoj se radi, tipu stranke, osobnostima kandidata, financijskim mogućnostima, vrsti poruke koja se odašilje itd…

I nema univerzalnog pravila što, kad i na koji način napraviti kako bi predizborni spot bio uspješan i donio političke bodove.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Istraživanja javnog mnijenja: Kako ih analizirati i zašto su u nekim državama zabranjena?

Predizborni video spotovi u današnje digitalno doba, u kojem se većina dana provodi pred zaslonima računala i pametnih telefona, postali su najvažniji alat političkih kampanja. Zbog toga stranke na ovom ne štede i za njihovu izradu koriste vanjske stručne suradnike. Predizborne video spotove najčešće osmišljavaju i izrađuju agencije specijalizirane za politički marketing.

Legendarni spotovi

Spot “Naprijed Hrvatska”

Ivo Josipović poražen je 2014. na predsjedničkim izborima od Kolinde Grabar Kitarović. Josipović se suprotno očekivanjima tada nije vratio u SDP već je osnovao vlastitu stranku Naprijed Hrvatska! Progresivni savez. Ususret parlamentarnim izborima mnogi su mu analitičari prognozirali velik uspjeh i kapitalizaciju značajnog dijela od preko milijun glasova iz drugog kruga predsjedničkih izbora. To se nije dogodilo, a Josipović i njegova stranka nisu uspjeli osvojiti nijedan mandat u Hrvatskom saboru. Jedino po čemu ćemo pamtiti ovu stranku koja se kasnije spojila sa SDP-om je bizaran predizborni spot u kojem Josipović i članovi njegove stranke lupaju drvenim štapićima i kamenjem te izvikuju Naprijed Hrvatska!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

>Nova runda HDZ-ove besprizorne igre s datumom izbora

Spot “I moj brat Robert također”

I HDZ ima svog “konja za utrku” na ljestvici legendarnih predizbornih spotova. Spot o kojem govorimo datira iz predizborne kampanje 2007. godine. U njemu se pojavljuje tadašnji kapetan hrvatske nogometne reprezentacije Niko Kovač te građane nagovara da glas daju HDZ-u na čelu s Ivom Sanaderom. Cijeli je spot ostao zapamćen po rečenici “I moj brat Robert također” koja je postala i do današnjih dana ostala dijelom popularne kulture.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Spot “Radim više i od Japanaca”

Kakav bi to politički izbor bio bez Milana Bandića – jednog od najprepoznatljivijih političara u hrvatskoj povijesti. On je 2016. po tko zna koji put htio iskoračiti na nacionalnu razinu i značajnim si rezultatom osigurati da postane “Gradonačelnik Hrvatske”. U tome mu je trebao pomoći predizborni spot koji ističe najveću Bandićevu vrlinu – marljivost. Bandić koji se u spotu reklamirao da radi više i od Japanaca nije uspio postati premijer, ali spot je postao viralan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Spot “Ribari padaju u more”

HSP je dugo godina bila najjača desna stranka u Hrvatskoj. U svojoj su se politici HSP-ovci uvijek zalagali za suverenizam nasuprot ideji o ulasku RH u EU i NATO. Takva je bila poruka i njihovog predizbornog spota iz 2011. u kojem su glavni likovi bili hrvatski ribari koji su izjavili “Zato ovaj put za HSP”.

>Što privlači HDZ, a što SDSS ponovno u zajedničku koaliciju koju najavljuje Bačić?

Spot “Za Čačića jer je zgodan”

Neki političari u svojim se kampanja oslanjaju na dosadašnje uspjehe u karijerama, drugi na obrazovanje, treći na obećanja, a ima i onih koji nade polažu u svoj fizički izgled. Na kartu fizičkog izgleda zaigrao je tadašnji HNS i Radimir Čačić. U spotu dvije “slučajne” prolaznice na zagrebačkoj tržnici govore da će glas dati Čačiću “Jer je zgodan”!

>Predvidjeli ili previdjeli: Zašto je ukinut vojni rok i kako ga vratiti?
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version