Site icon narod.hr

SDP-ova afera s remontom MIG-ova: Podsjetimo što se sve događalo u poslu kojeg mnogi smatraju veleizdajom

Foto: Vlada RH

Nakon više od godinu dana,u utorak u 13 sati na zagrebačkom Županijskom sudu izrečena je presuda u slučaju davanja i primanja mita prilikom ugovaranja remonta hrvatskih borbenih aviona MiG-21 u Ukrajini. Josip Čović i Ivica Josipović nepravomoćno su proglašeni krivima u aferi MiG.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čović je dobio nepravomoćnu presudu od godinu i 8 mjeseci, a Josipović godinu dana. Čović također mora vratiti 10 tisuća kuna, javlja N1.

Suđenje, koje je počelo 18. rujna 2017., provedeno je bez nazočnosti javnosti jer je to tražio USKOK uz objašnjenje da će tijekom suđenja biti čitana dokumentacija koja ima različite oznake tajnosti i čije bi objavljivanje moglo naštetiti nacionalnoj sigurnosti i obrani RH.

Podsjetimo, afera je buknula 2014. godine kada je jedan vojni zrakoplov pao, jer zapravo nije ni smio letjeti. Naime, tada je otkriveno kako je SDP-ov ministar obrane Ante Kotromanović za 2 MIG-21 vojna zrakoplova “umjetno produžio resurse” kako Hrvatska na papiru ne bi izgubila sposobnost zračnog nadzora svog neba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do potrebe za umjetnim produživanjem resursa, i riskiranjem života jednog pilota došlo je zbog toga što MIG-ovi poslani u Ukrajinu na remont za 132,9 milijuna kuna nisu stizali u dogovorenom roku. Odluku o umjetnom produživanju resursa na papiru donio je bojnik Josip Čović, kojemu će danas biti izrečena presuda zbog primanja mita za što ga Uskok tereti.

Osim što su vojni zrakoplovi poslani u remont u Ukrajinu kasnili, neki od njih nisu se vratili u letnom stanju već na kotačima. Za one koje jesu bili u letnom stanju utvrđeni su problemi poput otkazivanja agregata, navigacijsko-komunikacijske opreme pa čak i sa stajnim trapom, odnosno izvlačenjem kotača.

Čačić 2012. lobirao kod Rusa, Kotromanović 2013. odbio Izraelce

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prije pokretanja natječaja tadašnji izraelski veleposlanik u Hrvatskoj susreo se s ministrom obrane Antom Kotromanovićem koji mu je kazao da postoji interes i da žele razvijati partnerske odnose s Izraelom, ali da o tome mora pričati s njegovim pomoćnikom za materijalne resurse Viktorom Koprivnjakom i tu je njihov razgovor završio.

Zanimljivo jest to da je godinu dana prije, u Moskvi, tadašnji potpredsjednik Vlade Radimir Čačić sa svojom zamjenicom Tamarom Obradović pregovarao glede ponude tvrtke RosoboronexportTu je tvrtku prošle godine američki predsjednik Donald Trump sankcionirao zbog trgovine oružjem sa Sjevernom Korejom, Iranom i Sirijom.

Svoju ponudu tada su dali i Šveđani no, Povjerenstvo je već predložilo novi remont MiG-ova 21 u kojem je bio član, sada optuženi za primanje mita, bojnik Josip Čović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ukrajina Hrvatskoj vratila pokvarene zrakoplove, Angoli ih ukrala

Prije nego što je počelo suđenje Čoviću, sada već nepravomoćno osuđenom zbog iznude mita u zamjenu za osiguranje pozitivnog mišljenja i prednosti u obavljanju posla kapitalnog remonta, ukrajinsko državno odvjetništvo provodilo je veliku istragu u zavodu Ukrspecexport u Odesi, između ostalog i zbog remonta 12 hrvatskih zrakoplova.

U travnju 2017. godine ukrajinski mediji pisali su kako su istražitelji u zavod ušli zbog informacija da su u zavodu krivotvorili i dokumentaciju i tehniku. Pritom su u hangaru zavoda pronašli jedan borbeni avion MiG 21 oružanih snaga Angole, za koji se tvrdilo da je nestao. Angola je s Ukrspecexportom remont svojih MiG-ova ugovorila 2010. godine, a predstavnik tužiteljstva u Odesi rekao je da je avion nakon remonta “otpravljen izvan granica Ukrajine”, ali ne u Angolu. Ukrajinski mediji spominju da su falsificirane fakture i lažirani računi za taj remont.

Kada je u pitanju što je ukrajinska tvrtka koju je izabrana uz svesrdnu podršku ministra Kotromanovića radila s hrvatskim vojnim zrakoplovima, mediji su pisali kako su Vojna policija i DORH nedvojbeno utvrdili (1.) da je zastupnik ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj članu MORH-ova povjerenstva, koje je odabralo koji će zavod dobiti posao remonta, dao mito, (2.) da je ukrajinska strana falsificirala dokumentaciju za četiri avionska trupa i da su trupovi oko pet godina stariji nego što piše u popratnoj dokumentaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliki je zapravo bio mito? Gdje je nestao novac?

Zbog otkrića falsificiranja dokumentacije starosti trupova uz pomoć stranih istražitelja, spriječene su i veće tragedije po Hrvatsko ratno zrakoplovstvo budući da je na vrijeme otkriveno kako “remontirani” MIG-ovi nemaju resurse za 850 sati naleta po ukrajinskoj deklaraciji već samo za od 100 do 200 sati.

USKOK je teretio Čovića da je za sudjelovanje u namještanju natječaja tražio 50.000 eura.

Čović se u istrazi branio kako nije riječ o primanju mita, nego da mu je Josipović u dva navrata, krajem siječnja 2016. i nakon isporuke svih 12 remontiranih MiG-ova, darovao po pet tisuća eura zbog ‘korektnog rada i poštivanja propisa’. Navodio je i kako on taj dar nije tražio, ali da ga je oba puta primio i nakon nekoliko dana uplatio na svoj račun u banci. Kazao je i kako o primljenom novcu nikoga nije izvijestio te da mu cijela ta situacija nije bila ugodna. Nakon primitka drugog dara, tvrdio je u istrazi, reagirao je nervozno.

“Ponovo sam od njega (Josipovića, op.a.) primio poklon za korektno obavljen posao, no nervozno sam reagirao kazavši da je sada dosta. I u toj kuverti bilo je 5000 eura. Opet nikog nisam izvijestio o novcu i opet sam novac stavio na bankovni račun“, tvrdio je Čović u istrazi, piše Tportal.

Loš remont MIG-ova u Ukrajini: Gdje je nestao novac?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version