Loš remont MIG-ova u Ukrajini: Gdje je nestao novac?

Foto: fah

Pitanje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva do daljnjega ostaje neriješeno, nakon propalog dogovora s Izraelom, kojim je Hrvatska htjela kupiti 12 vojnih zrakoplova F-16, unaprjeđenih izraelskom naprednom tehnologijom. Dok neki spominju kako je sporazum bio osuđen na propast jer je SAD davno poručio kako Izrael ne može preprodavati donirane avione, drugi kažu da je SAD naglo povukao odobrenje uz viših (geo)političkih interesa.

No, stanje u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu sada stavljeno u fokus javnosti stara je priča, pokrenuta 2014. godine kada je jedan vojni zrakoplov pao, jer zapravo nije ni smio letjeti. Tada je otkriveno kako je SDP-ov ministar obrane Ante Kotromanović za 2 MIG-21 vojna zrakoplova “umjetno produžio resurse” kako Hrvatska na papiru ne bi izgubila sposobnost zračnog nadzora svog neba.

Do potrebe za umjetnim produživanjem resursa, i riskiranjem života jednog pilota došlo je zbog toga što MIG-ovi poslani u Ukrajinu na remont za 132,9 milijuna kuna nisu stizali u dogovorenom roku. Odluku o umjetnom produživanju resursa na papiru donio je bojnik Josip Čović, kojemu se danas sudi zbog traženja mita glede remonta vojnih zrakoplova u Ukrajini.

Osim što su vojni zrakoplovi poslani u remont u Ukrajinu kasnili, neki od njih nisu se vratili u letnom stanju već na kotačima. Za one koje jesu bili u letnom stanju utvrđeni su problemi poput otkazivanja agregata, navigacijsko-komunikacijske opreme pa čak i sa stajnim trapom, odnosno izvlačenjem kotača.

Čačić 2012. lobirao kod Rusa, Kotromanović 2013. odbio Izraelce

Kao što smo podsjetili u prošlom članku, prije pokretanja natječaja tadašnji izraelski veleposlanik u Hrvatskoj susreo se s ministrom obrane Antom Kotromanovićem koji mu je kazao da postoji interes i da žele razvijati partnerske odnose s Izraelom, ali da o tome mora pričati s njegovim pomoćnikom za materijalne resurse Viktorom Koprivnjakom i tu je njihov razgovor završio.

Zanimljivo jest to da je godinu dana prije, u Moskvi, tadašnji potpredsjednik Vlade Radimir Čačić sa svojom zamjenicom Tamarom Obradović pregovarao glede ponude tvrtke Rosoboronexport. Tu je tvrtku prošle godine američki predsjednik Donald Trump sankcionirao zbog trgovine oružjem sa Sjevernom Korejom, Iranom i Sirijom.

Svoju ponudu tada su dali i Šveđani no, Povjerenstvo je već predložilo novi remont MiG-ova 21 u kojem je bio član, sada optuženi za primanje mita, bojnik Josip Čović.

Ukrajina Hrvatskoj vratila pokvarene zrakoplove, Angoli ih ukrala

Prije nego što je počelo suđenje Čoviću, osumnjičenom da je iznudio mito u zamjenu za osiguranje pozitivnog mišljenja i prednosti u obavljanju posla kapitalnog remonta, ukrajinsko državno odvjetništvo provodilo je veliku istragu u zavodu Ukrspecexport u Odesi, između ostalog i zbog remonta 12 hrvatskih zrakoplova.

U travnju 2017. godine ukrajinski mediji pisali su kako su istražitelji u zavod ušli zbog informacija da su u zavodu krivotvorili i dokumentaciju i tehniku. Pritom su u hangaru zavoda pronašli jedan borbeni avion MiG 21 oružanih snaga Angole, za koji se tvrdilo da je nestao. Angola je s Ukrspecexportom remont svojih MiG-ova ugovorila 2010. godine, a predstavnik tužiteljstva u Odesi rekao je da je avion nakon remonta “otpravljen izvan granica Ukrajine”, ali ne u Angolu. Ukrajinski mediji spominju da su falsificirane fakture i lažirani računi za taj remont.

Kada je u pitanju što je ukrajinska tvrtka koju je izabrana uz svesrdnu podršku ministra Kotromanovića radila s hrvatskim vojnim zrakoplovima, mediji su pisali kako su Vojna policija i DORH nedvojbeno utvrdili (1.) da je zastupnik ukrajinskog zavoda u Hrvatskoj članu MORH-ova povjerenstva, koje je odabralo koji će zavod dobiti posao remonta, dao mito, (2.) da je ukrajinska strana falsificirala dokumentaciju za četiri avionska trupa i da su trupovi oko pet godina stariji nego što piše u popratnoj dokumentaciji.

Zbog otkrića falsificiranja dokumentacije starosti trupova uz pomoć stranih istražitelja, spriječene su i veće tragedije po Hrvatsko razno zrakoplovstvo budući da je na vrijeme otkriveno kako “remontirani” MIG-ovi nemaju resurse za 850 sati naleta po ukrajinskoj deklaraciji već samo za od 100 do 200 sati.

S obzirom na utvrđene činjenice od strane Vojne policije, bit će zanimljivo saznati sudsku presudu Josipu Čoviću, inače zatvorenom za javnost kao i hoće li se utvrditi odgovornost njemu nadređenih u ministarstvu.

Koliki je zapravo bio mito? Gdje je nestao novac?

USKOK tereti Čovića da je za sudjelovanje u namještanju natječaja tražio 50.000 eura, a navodno je sve prihvatio učiniti za 10.000 eura. Pri tome, vrijedi napomenuti da je jedini optuženi uz Josipa Čovića, Ivica Josipović što bi značilo da je moguće da je mito podijeljen.

Nejasno je i gdje je nestao novac, ako je remont toliko loše obavljen.

Iako je suđenje danas zatvoreno za javnost, zbog očuvanja državnih tajni, koliki su doista dosezi ovog slučaja govori sličan primjer u Makedoniji gdje je policija uhitila bivšeg visokog dužnosnika ministarstva obrane, ali i dva bivša saborska zastupnika.

Davor Ivanković za Večernji list u listopadu 2014. godine navodi: “Makedonska policija objavila je u utorak da je zbog pronevjere uhitila devet osoba, među kojima bivšeg visokog dužnosnika ministarstva obrane i dvojicu bivših zastupnika. Njih se sumnjiči da su tijekom remonta šest helikoptera u Ukrajini napuhali cijene izvedenih popravaka i prisvojili 2,3 mil. eura. Zanimljivo, posao s Makedoncima dogovarao je kao posrednik kontroverzni trgovac oružjem Jura Poljevoj. A on je, znaju to i mjerodavne službe, u vrijeme natječaja za MiG-ove viđan i u Zagrebu.”

 

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr