Sedak za Narod.hr o izborima u srijedu, popisima birača, porukama koje dominiraju u kampanji…

sedak, populističkih
Izvor: Privatni album

Uzavrela politička kampanja pred skore parlamentarne izbore u punom je jeku. Poruke kandidata u kojima biračima obećavaju brda i doline pršte na sve strane. Idealan je to povod bio za razgovor s komunikologom dr. sc. Kristijanom Sedakom, profesorom na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. Sedak je u razgovoru za Narod.hr komentirao činjenicu da se izbori održavaju u srijedu, rekao je svoje mišljenje o tome kojoj političkoj opciji odgovara veća izlaznost, naglasio je kakve poruke nedostaju u kampanji, a dotakao se i ulaska Zorana Milanovića u parlamentarnu utakmicu…

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Narod.hr: Kako komentirate to da su izbori u srijedu, a ne u nedjelju kako je to bilo uobičajeno? Hoće li to unijeti određenu zbrku među birače?

Sedak: Izbori su u srijedu jer očito tako može biti. Imali smo već jedne izbore u ponedjeljak, tako da u tome ne vidim nikakav problem. Do sada smo imali neradne dane na koje su “padali” izbori, a ovdje su sad izbori prouzročili neradni dan. Ne vidim tu nikakvu zbrku… Eventualno za pojedine poslodavce, ali vjerujem da će se do tog datuma svi prilagoditi.

>Sedak o ljevici: Prostački izrazi i reciklirane političke parole. Tko ih vidi kao lidere?

Ne vidim da će netko biti neinformiran jer sad svi već znaju da su izbori u srijedu 17. travnja. To je prvotno izazvalo nekakav interes i šok. Zanimljivo je da je Milanović u dva dana uspio napraviti to da po prvi put imamo stvarno “breaking news” tj. prijelomne vijesti. Tako da vjerujem da su o datumu izbora svi dobro obaviješteni.

Narod.hr Što mislite kako će to utjecati na izlaznost? Na prošlim izborima svoje biračko pravo iskoristilo je samo 46% birača…

Sedak: Na prošlim izborima smo imali relativno malu izlaznost, ali izbori su bili u sjeni korone, pred kraj prvog vala pandemije. To je sigurno utjecalo na izlaznost. Ali s druge strane u odnosu na što mi to točno gledamo brojke izlaznosti? Na popis birača? Za taj popis se svi slažu da nije realan jer nam se broj birača u državi približava ukupnom broju stanovnika. Očito nam birački popisi i dalje nisu uređeni. I to mislim da je stvarni problem. Ne mislim da ostavlja ozbiljan prostor za manipulaciju, ali to bi trebalo urediti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Narod.hr: Kome odgovara veća, a kome manja izlaznost i zašto?

Sedak: Postoji jedna teza da veća izlaznost odgovara ljevici, dakle da manja izlaznost odgovara HDZ-u. Ali dosadašnje iskustvo je demantiralo takvu tezu. Naprimjer, na prošlim lokalnim izborima u Splitu nikad manja izlaznost, a HDZ je tamo izgubio. Dakle, to je išlo na ruku stranci Centar i sadašnjem gradonačelniku Puljku.

>Komunikacijska analiza Kristijana Sedaka: Kako su Bad Blue Boysi od heroja postali zločinci i što to govori o medijima?
Narod.hr: Kako strukturno povećati izlaznost? Što je po vama najbitnije?

Sedak: Kao pravi komunikolog mislim da je u komunikaciji rješenje svega pa tako i pitanja izlaznosti birača na izbore. Smatram da svi naši političari dosta griješe u porukama koje odašilju u javnost. Njihove poruke trebaju biti dvostruko mobilizacijske: Prvo izađite na izbore, a drugo glasajte za mene. Najveći broj poruka koje čujemo, pogotovo od oporbe, ne govore o važnosti ovih izbora nego samo govore za koga ne treba glasovati. Tako da vjerujem da bi se kvalitetnim porukama mogla povećati izlaznost.

Narod.hr: S komunikacijske strane kakve poruke dominiraju, a koje su one koje nedostaju u ovoj kampanji?

Sedak: U ovoj kampanji nismo čuli konkretne poruke… Primjerice, kakva će razlika biti kad izaberemo jedne ili druge. Ono što čujemo konstantno je – mi nismo HDZ, ali tu se nekako valjda podrazumijeva da smo drugačiji. Što to točno drugačije, u kojem dijelu i kako? Taj dio nismo čuli. HDZ naravno pokušava inzistirati na pozitivnoj kampanji, prezentirati svoje rezultate. To je nešto što mene veseli jer dugoročno mislim da bi trebale kampanje biti takve, da nam treba usporedba financijskih, gospodarskih politika i slično. Trebalo bi otvoriti i neka druga aktualna pitanja u ovom trenutku poput migracija i demografije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Milanović u velikom intervjuu o migrantima, Vatikanskim ugovorima, ostavci…
Narod.hr: Kako je na kampanju utjecao Zoran Milanović?

Sedak: Mislim da njegova najava kandidature za premijera blokira otvaranje nekih važnih tema koje sam spominjao. Bez obzira što on u ovoj kampanji ipak nije izravan kandidat, svima je jasno da utječe na teme i cijelu kampanju. Dakle baš zbog toga (Milanovićevog ulaska) imamo jednu negativnu kampanju. Mislim da SDP ovdje dobro procjenjuje da bi bez Milanovića doživio debakl i da im je ovaj prvi salto mortale (Milanovićev ulazak u kampanju) itekako podigao rejting, to se vidi. Sad je samo pitanje ako Milanović ovako nastavi dalje komunicirati, a sad je to već dosadilo ljudima, što će biti do kraja kampanje? Tako da vjerujem da on planira još jedan salto mortale. Pitanje je hoće li ga politički preživjeti i kakav će to biti salto?

Narod.hr: Hoće li Milanović svojim agresivnim napadačkim pristupom uspjeti pridobiti neodlučne birače?

Sedak: Čini mi se da ovom taktikom isključivo blaćenja HDZ-a uz napade, nekulturan i bahat rječnik neće postići previše. Mislim da će na taj način više birača odbiti nego pridobiti.

Naravno ono što je uspio napraviti time je da nitko više ne priča o nekim drugim kandidatima za premijera nego eventualno o njemu i o Plenkoviću. Izgubila se kandidatkinja ljevice, izgubili su se neki drugi kandidati s desnice. Tako da s jedne strane on je dosta ujedinio ljevicu, ali je ujedinio i HDZ-ove birače i zbio njihove redove.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Program Mostove koalicije: Olakšavanje referenduma, dječji doplatak za svu djecu, vojska na granici

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.