Izvršni direktor Partnerstva za društveni razvoj Munir Podumljak u utorak je predstavio rezultate istraživanja o klijentelizmu u medijima provedenog u šest država jugoistočne Europe prema kojem su Srbija i Crna Gora ispred Hrvatske u provedbi javnih politika, zaprečavanju klijentelizma i partikularističke prakse u medijima.
Prema rezultatima istraživanja istovremeno predstavljenog u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji i Rumunjskoj, na temelju skupnog ili “agregatnog” indeksa klijentelizma, najbolje stanje je u medijima u Srbiji, slijedi Hrvatska, Crna Gora i Rumunjska, a na začelju su Makedonija i BiH.
Istraživanje koje je financirala Europska unija pokazalo je i da je Hrvatska u grupi navedenih zemalja vodeća u sposobnosti da “sveobuhvatno razumije stanje u medijima prema deklarativnom postojanju podataka” i “društvenoj sposobnosti za mjerenje stvarnosti medija”, ali i da su mediji u Hrvatskoj u praksi izloženi većoj mogućnosti klijentelizma u korist političara, vlasnika medija i njihovih partnera.
Prema Podumljakovim riječima, razlozi tome leže, između ostaloga, u medijskom monopolu u novinskom izdavaštvu u kojem ključnu riječ imaju samo dvije velike novinske kuće. Podumljak je naglasio i da u analizi istraživanja klijentelizma u hrvatskim medijima posebno treba istaknuti i netransparentno vlasništvo nad medijima zbog kojeg partikularistički interesi ulaze u medije i utječu na donošenje odluka i formiranje javnog mnijenja. Kako je istaknuo, ključnu riječ u sprječavanju klijentelizma u medijima trebala bi imati država.
“Država prva mora krenuti u rješavanje tog problema i prva mora reagirati”, naglasio je Podumljak na predstavljanju rezultata istraživanja u Novinarskom domu u Zagrebu.
Voditeljica odjela za političko izvještavanje i analitiku u Predstavništvu Europske komisije u Zagrebu Mirella Rašić istaknula je da su borba protiv korupcije i zalaganje za transparentno vlasništvo nad medijima i dalje prioriteti Europske komisije u regiji.
“Klijentelizam u medijima najmaligniji je oblik korupcije s kojim se ne suočavamo samo u Hrvatskoj, a žalosno je da odgovorni za to dosad nisu bili kažnjavani”, istaknula je Rašić.
Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Saša Leković naglasio je potrebu formiranja regulatornog tijela kojim bi se spriječio klijentelizam u medijima, ističući da ga rezultati istraživanja koji se odnose na Hrvatsku nisu nimalo iznenadili.
Tekst se nastavlja ispod oglasa