Stručnjak za građevinarstvo i promet, Igor Majstorović s Građevinskog fakulteta u Zagrebu osvrnuo se na svom Linkendin profilu na prometne probleme grada Zagreba. Posebice je istaknuo kako zbog semaforiziranih raskrižja dolazi do prekida slobodnog toka i smanjenja efektivne propusnosti.
>Rezultat Tomaševićevih prometnih rješenja: Hitna pomoć zbog stupića zapela u gužvi
– Iako je teoretska propusna moć jednog prometnog traka u uvjetima slobodnog toka 1.800 vozila na sat, stvarna situacija na prometnicama s isprekidanim tokom, poput onih sa semaforiziranim raskrižjima, znatno smanjuje tu propusnost.
Primjerice, Slavonska avenija ima četiri prometna traka. Teoretski, njezina ukupna propusna moć iznosi 4 traka × 1.800 vozila/sat = 7.200 vozila/sat.
Međutim, u stvarnosti kroz Slavonsku aveniju tijekom vršnog sata prođe oko 4.500 vozila. Na temelju toga, stupanj zasićenosti prometnog toka iznosi 4.500 vozila/sat ÷ 7.200 vozila/sat = 62,5%.
>Tomaševićevo blokovsko parkiranje: Krije li se iza reforme samo želja za punjenjem gradske blagajne?
Prekid slobodnog toka i smanjenje efektivne propusnosti
Zbog semaforiziranih raskrižja dolazi do prekida slobodnog toka i smanjenja efektivne propusnosti. Semafori smanjuju propusnost na oko 900 do 1.200 vozila/sat po traku, ovisno o duljini crvenog svjetla i koordinaciji semafora. Time ukupna propusnost za četiri traka može pasti na 3.600 do 4.800 vozila/sat!
Ovo smanjenje propusnosti dovodi do povećanja stupnja zasićenosti, jer vozila imaju manje raspoložive propusnosti, stvaranja zastoja zbog čekanja na semaforima, i lančanog efekta, gdje zastoji na jednom raskrižju uzrokuju probleme i na ostalim dijelovima prometnice.
Što činiš?
a) zabranjuješ promet cestovnim vozilima
b) crtaš biciklističke trake
c) ograđuješ raskrižje stupićima
d) radiš manje zahvate koji će u sljedećih 10-20 godina postići bolji efekt
e) nešto građevinski, mislim da se zone denivelacija raskrižja, napisao je Majstorović.